Motorschakelaar aansluiten

Moderator: Moderators

Plaats reactie
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Motorschakelaar aansluiten

Bericht door herbieferbie »

Heb een motorschakelaar, komt van 3 fase, maar wil er gewoon 1 fase motor mee in en uitschakelen, kan dan en hoe sluit ik het aan , zie foto

Afbeelding
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Motorschakelaar aansluiten

Bericht door herbieferbie »

gewoon t 1 en t 2 invoer naar l1 en l2 uitvoer lijkt me
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Motorschakelaar aansluiten

Bericht door kawarider »

Ja. En als je beveiliging wil blijven gebruiken nog twee keer van onder naar boven doorvoeren zodat de stroom er drie keer doorheen gaat ipv een keer.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Motorschakelaar aansluiten

Bericht door Bjornski1976 »

Ik zelf zou opteren voor een nulspanningsbeveiliging voor het aan- en uitschakelen, wel zo veilig voor gebruik bij motoren.

Dit ding doet niet veel meer dan afschakelen indien de aanloopstroom hoger is dan factor x In en natuurlijk het aan- en uitschakelen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
cncjohn
Berichten: 164
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: Motorschakelaar aansluiten

Bericht door cncjohn »

Dus alleen de fase draad door de schakelaar
Fase aan sluiten op L1
Een draad van T1 naar L2
Een draad van T2 naar L3
En van T3 naar je gebruiker
De nul gaat dus buiten de schakelaar om naar de gebruiker
Zo werkt de beveiliging nog steeds maar wordt de nul niet geschakeld en is dus niet veilig
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Motorschakelaar aansluiten

Bericht door Bjornski1976 »

De PKZM1 is een driefasig thermisch-magnetisch motorbeveiligingsapparaat met bimetaalschakelaars voor bescherming tegen overbelasting van de motor en magnetische schakelaars om het motorcircuit spanningsloos te maken in geval van kortsluiting.

Het is UL-gecertificeerd en CSA-gecertificeerd als een HIP-gecertificeerde handmatige motorcontroller die bescherming biedt tegen overbelasting van de motor.

Bovendien is de PKZM1 UL-gecertificeerd en CSA-gecertificeerd voor groepstoepassingen volgens NEC 450-53(c) en CEC deel 1, regel 28-206. Dit betekent dat een groep motoren, elk beschermd en bestuurd door een PKZM1, kan worden gecombineerd onder één kortsluit- en aardfoutbeveiligingsapparaat, waarvan het maximale vermogen is aangegeven op elke PKZM1 handmatige motorbeveiliging.

Dus is een kortsluit- en aardfoutbeveiligingsapparaat nog steeds aanvullend van toepassing.

Indien deze unit enkel en uitsluitend wordt gebruikt en als doel heeft het aan- en uitschakelen van een enkel fase motor zal het werken in combinatie met thermische beveiliging.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Motorschakelaar aansluiten

Bericht door herbieferbie »

Heey John bankie werkt nog perfect hoor :-)

Kijk nu snap ik het, normaal zou ik het niet doen want de stekker kan er maar op 1 manier juist in, maar dit is inpluggen en niet meer aankomen, en de fasedraad weet ik zelfs te vinden

Dank je
cncjohn schreef: 24 dec 2023 11:41 Dus alleen de fase draad door de schakelaar
Fase aan sluiten op L1
Een draad van T1 naar L2
Een draad van T2 naar L3
En van T3 naar je gebruiker
De nul gaat dus buiten de schakelaar om naar de gebruiker
Zo werkt de beveiliging nog steeds maar wordt de nul niet geschakeld en is dus niet veilig
HD13
Berichten: 697
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Motorschakelaar aansluiten

Bericht door HD13 »

Zou hem net iets anders aansluiten.

Fase op L1.
Doorverbinding T1 naar L2.
T2 naar motor.
Nul op L3.
T3 naar motor.

Maakt voor de werking niet uit, ding meet of er in alle drie de aansluitingen dezelfde stroom loopt.
Dat ie voor de eerste 2 naar de motor loopt en de derde (nul) vanaf de motor komt maakt niet uit.

Voordeel bij deze manier is dat bij uitschakelen de motor helemaal los is van het net.
Geen "kriebel" verrassing omdat fase en nul toevallig anders dan verwacht in het stopcontact zitten.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Motorschakelaar aansluiten

Bericht door Bjornski1976 »

Dat laatste weet je maar nooit tenzij je spanningsloosheid aantoont conform IEC EN 61243-3:2014 zoals aangegeven in de nen3140.

De nul ook aansluiten lijkt me een niet zo goed plan. Je hebt hiervoor toch andere middelen die hier specifiek voor bedoeld zijn maar goed je blijft altijd zelf verantwoordelijk voor de electrische installatie.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
HD13
Berichten: 697
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Motorschakelaar aansluiten

Bericht door HD13 »

Bjornski1976 schreef: 27 dec 2023 11:04 De nul ook aansluiten lijkt me een niet zo goed plan. Je hebt hiervoor toch andere middelen die hier specifiek voor bedoeld zijn maar goed je blijft altijd zelf verantwoordelijk voor de electrische installatie.
Kan je misschien uitleggen waarom dat geen goed plan lijkt ?
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Motorschakelaar aansluiten

Bericht door Bjornski1976 »

Omdat het er niet voor gemaakt is.
Staat toch nergens een N op aangegeven.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
HD13
Berichten: 697
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Motorschakelaar aansluiten

Bericht door HD13 »

Klopt staat geen N codering op.

Maar ding is specifiek voor motoren en de betreffende inschakel eigennaardigheden gemaakt.
Bij een 3 fase aansluiting is het normaal dat alle 3 de fases, actieve geleiders, door het apparaat heen lopen.
Waarom zou je dat bij een systeem met 2 actieve geleiders, fase/nul, dan niet doen.

Qua spanningen geeft het geen rare dingen, want dat is 400 versus 230 Volt.
Zelfde stroom bij minder spanning geeft ook minder vermogen.

Ding is ook voorzien van de mogelijkheid om in de uitstand te vergrendelen met een hangslot.
Vindt het dan wel net zo fijn en praktisch dat alle actieve geleiders onderbroken zijn.

Als ik dit voor mijn werkgever moet uitvoeren dan worden zeker fase en nul geschakeld.
Prive eigenlijk niet anders.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Motorschakelaar aansluiten

Bericht door Bjornski1976 »

Snap ik, maar je behoort een nulspanningsbeveiliging te hebben op een motor. Wat daar de redenen voor is behoeft verder geen uitleg denk ik.

Een lampje schakel je ook niet met fase en nul.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie