Mini laser graveermachine

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door Kjelt »

Jacala schreef: 04 jan 2024 16:56 Bij de laatste keuring heb ik 50 machines gekeurd. Bij 1 machine ontbrak de aarding, kabelbreuk van de aarde draad. Daarom is het goed om 1 keer per jaar te checken.
Was dit een gewone "handheld" machine met Schuko ?
Want vaste machines dienen behalve via de netspanning nog hun eigen aarding te hebben die ook nog eens zodanig dik in mm2 gedimensioneerd (laagohmig) dient te zijn dat deze met gemak de automaat of zekering van de groep doet afslaan in geval van harde kortsluiting naar aarde.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door Jacala »

Hoi kjelt!

Bedoel je dat de machine een eigen aardedraad moet hebben buiten de stekker om?

Dat heb ik enkel gezien bij chinese lasers. Maar nog nooit bij een Europese machine zoals onze afzuiger (riedex) en kantenlijmer/formaatzaag.

Ook op beuren is het mij nog nooit opgevallen dat er aparte aarde kabels lopen.

Ik neem aan dat Riedex de zaken op orde heeft aangezien die dingen in NL gemaakt worden?
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
rolandvs
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 apr 2014 01:06
Locatie: ravenstein
Contacteer:

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door rolandvs »

Toevallig hebben ze 4 weken geleden de filters van de afzuiging bij een klant vervangen en alles nagekeken.
De slangen van afzuiging ( flexibel) moest ook overal geaard zijn.

Overigens gaat niet over goed of fout.

Inzet is altijd veiligheid en voorkomen van ongelukken
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door Kjelt »

Jacala schreef: 07 jan 2024 14:21 Hoi kjelt!

Bedoel je dat de machine een eigen aardedraad moet hebben buiten de stekker om?

Dat heb ik enkel gezien bij chinese lasers. Maar nog nooit bij een Europese machine zoals onze afzuiger (riedex) en kantenlijmer/formaatzaag.

Ook op beuren is het mij nog nooit opgevallen dat er aparte aarde kabels lopen.

Ik neem aan dat Riedex de zaken op orde heeft aangezien die dingen in NL gemaakt worden?
Bij onze machines en testopstellingen is dit verplicht omdat een 2,5mm2 aarddraadje van de netspanning nou niet echt je van het is. Iedere machine in de testopstelling heeft een eigen 10mm2 aarddraad naar de distributiekast lopen alwaar geloof 50mm2 aarde binnenkomt vanuit de eigen transformatorhuisjes.

Binnen iedere machine/testopstelling hebben daarna alle metalen aanraakbare onderdelen , deuren, panelen, racks nog een eigen individuele 6mm2 kabel naar dat aardpunt lopen. Ik zal het eens nakijken maar ik geloof dat het in de machinebouw richtlijn terug te vinden is.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door Kjelt »

Ik zit even snel te spieken, dit is niet mijn echte vakgebied, heeft wel mijn interesse ;-)
Zo te zien denk ik dat het inderdaad alleen van toepassing is bij machines die een grotere lekstroom dan 10mA hebben.
Veel pro CNC machines hebben dit wel maar ook dan kun je dit nog op andere manieren oplossen (bv optie e) zie onder).

Het kan ook van belang zijn als er overige ge-aarde systemen aan de machine hangen bv waterleiding voor schoonspoelen/koelvloeistof, trappen etc. en evt bij EMC problematiek.
Het is in ieder geval wel een extra bescherming tegen gevolgen van kabelbreuk van de aarddraad.
IEC 60204-1:2016
Additional requirements for electrical equipment having earth leakage currents higher than 10 mA

Where electrical equipment has an earth leakage current that is greater than 10 mA AC or DC
in any protective conductor, one or more of the following conditions for the integrity of each
section of the associated protective bonding circuit that carries the earth leakage current shall
be satisfied:

a) the protective conductor is completely enclosed within electrical equipment enclosures or
otherwise protected throughout its length against mechanical damage.

b) the protective conductor has a cross-sectional area of at least 10 mm2 Cu or 16 mm2 Al.

c) where the protective conductor has a cross-sectional area of less than 10 mm2 Cu or
16 mm2 Al, a second protective conductor of at least the same cross-sectional area is
provided up to a point where the protective conductor has a cross-sectional area not less
than 10 mm2 Cu or 16 mm2 Al. This can require that the electrical equipment has a
separate terminal for a second protective conductor.

d) the supply is automatically disconnected in case of loss of continuity of the protective
conductor.

e) where a plug-socket combination is used, an industrial connector in accordance with
IEC 60309 series, with adequate strain relief and a minimum protective earthing conductor
cross-section of 2,5 mm2 as part of a multi-conductor power cable is provided.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door Jacala »

Bedankt voor de opheldering Kjelt!

Mag ik vragen wat voor werk je doet?
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door Kjelt »

Je krijgt pb.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door Sven »

Ik heb met de info in dit draadje nog even mijn opties doorlopen.

Dan is beginnen met zo'n klein lasertje nog steeds best een optie.

Dus stel dat ik ala Jacala aan de slag ga met de info in dit draadje, met het idee dat het als ik klaar ben met ombouwen het volgende bereikt is:

- De laser is altijd afgeschermd tijdens in bedrijf zijn
- Het ding kan niet omvallen of per ongeluk "open gaan"
- Als de laser niet afgeschermd is, bijvoorbeeld tijdens productwissel dan kan de laser niet aan
- De gassen die ontstaan tijdens het laseren worden afgezogen naar buiten

Is dat dan werkbaar?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door Jacala »

Ik benader het zo:

Die machine blijft origineel, niks aanpassen of doen.
Ik bouw er een kap overheen met alle frutsels en veiligheden die ik wil. Eigenlijk een aparte ruimte dus.
Zodra die ruimte niet dicht / gesloten is staat de laser uit (dit kun je op honderd manieren doen, relais, signaal naar controller, zeg het maar).

Dit is de heeeeele beknopte versie maar ik denk dat je dan een heel eind bent.

En soms moet je ook gewoon de afweging maken of je zo wilt werken.

Een paar berichten terug staat een artikel met veel info over een kleine laser (van Rolandvs)
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Heb je een idee hoe het resultaat er uit moet gaan zien, en hoeveel tijd dat mag kosten?
Ik heb het onderbuik gevoel dat je na een eerste testje vreselijk spijt ergens van gaat krijgen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
rolandvs
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 apr 2014 01:06
Locatie: ravenstein
Contacteer:

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door rolandvs »

hugo stoutjesdijk schreef: 07 jan 2024 20:49 Heb je een idee hoe het resultaat er uit moet gaan zien, en hoeveel tijd dat mag kosten?
Ik heb het onderbuik gevoel dat je na een eerste testje vreselijk spijt ergens van gaat krijgen.
Maar sven,

Is het misschien niet verstandig om elders een test te doen bij iemand anders om überhaupt te kijken of de capaciteiten voldoende zijn voor hetgeen je eventueel zou willen gaan doen. Investeren is niet het probleem maar weggooien zou ook zonde zijn.

Vooral omdat er twijfels zijn aan de capaciteiten die die machine heeft. Maar volgens mij stond er van het weekend nog een laser van 40 watt op marktplaats.
Dus misschien verstandig om te kijken of hetgeen je zou willen. Op het door jou gewenste plaatmateriaal.

Zo is iedereen aan het puzzelen en je werkzaamheden zullen voor ( overgroot ) deel de keus of type machine bepalen.
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door Sven »

rolandvs schreef: 09 jan 2024 21:55 Is het misschien niet verstandig om elders een test te doen bij iemand anders om überhaupt te kijken of de capaciteiten voldoende zijn voor hetgeen je eventueel zou willen gaan doen. Investeren is niet het probleem maar weggooien zou ook zonde zijn.
Zeker, ik stelde de vraag om te verkennen of ik dat onderzoek wil gaan doen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door Ballegooijen »

Ik wil best wat proefjes voor je doen hoor Sven. Als ik het juiste materiaal en gewenste resultaat weet is dat geen enkel probleem. Laat het maar weten.
Ik kan testen met fiberlaser, CO2 laser en diodelaser
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie