Beetje rekenhulp / controle

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Beetje rekenhulp / controle

Bericht door kawarider »

Ja dat is al lang zo, gaat nooit helemaal uit. Met zon 3 moet je wel heel erg tekeer gaan wil de de weg afvliegen. Zwaartepunt is erg laag. 200 pk voor en 250 achter of zo, echt perfect in balans. Michelins zijn ook fenomenaal. Wel een keer een zijstap gedaan met kale achterbanden en wat aquaplaning. Was spannend moment en de directie zat er naast, die was not amused. Ikke blij dat het niet heel hard ging,100 of zo. Volgende dag maar meteen nieuw rubber, moet bij haar niet gebeuren.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Beetje rekenhulp / controle

Bericht door DaBit »

spinningwheels schreef: 13 jan 2024 23:37 Kan ze niet in groepjes van 3 sequentieel aan gaan sturen, dan krijg ik problemen met de inspuit tijd bij lage toeren.
Sequentieel betekent toch niet dat er geen overlap mag zijn?
Zelfde geneuzel met de verdampers
Jij spuit in gasvorm in? Waarom niet vloeibaar?
spinningwheels schreef: 14 jan 2024 00:33 Maar kan je al die dingen ook uitschakelen om leuk te kunnen spelen?
Zag van de week een filmpje van de dodge TRX maar zelf op uit staan de rij hulpen nog niet echt helemaal uit .
Onze auto is sowieso niet erg geschikt voor leuk spelen, dat doe ik wel op 2 wielen. Maar ik moet toch tot mijn grote verbazing concluderen dat het meestal leuker spelen is met de kabouters meekijkend op de achtergrond dan met de kabouters volledig in slaapstand. Die moderne kabouters hebben het tegenwoordig ook nog maar zelden fout; als ze wat doen dan was daar een goede reden voor, en als er geen reden is dan zitten ze ook niet in de weg.

Maar dan moet je wel de kabouters kunnen vertellen wat je wil, dus bijvoorbeeld dat je bij rijden over mul zand een hoop wielspin wil toestaan en dat je bij het remmen je achterwiel moet kunnen blokkeren. Hoe actief de kabouters zijn kan ik bij meneer KTM vanaf het stuur tijdens het rijden regelen, en 'kan ik de kabouters vertellen wat ik wil' is eigenlijk het hele punt. Zeggen dat je die kabouters niet wil is eigenlijk net zoiets als zeggen dat je liever stuiterende en buigende jaren-70 32mm voorpootjes met houten banden wil in plaats van een moderne cartridgevork omdat je dan tenminste in een hobbelige bocht wel aan de buitenkant eraf stuitert.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Beetje rekenhulp / controle

Bericht door MeMoRy »

Klinkt al alsof er veel geld in zit.

Ik zou dit door een professional door laten rekenen. Op dit forum zit je sowieso niet goed qua expertise.
Zou een beetje jammer zijn als je toch te arm loopt, en de cilinders bij eerste pull doorsmelten. Niet alleen motor stuk, maar in ergste geval metaaldeeltjes in uitlaat en olie, waardoor ook de turbo's en supercharger stuklopen. Weg al je geld.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Beetje rekenhulp / controle

Bericht door spinningwheels »

DaBit schreef: 14 jan 2024 10:23

Jij spuit in gasvorm in? Waarom niet vloeibaar?

Vialle had een lpi systeem, maar zijn er mee gestopt.
Pomp in de tank met drie snelheden die 5 bar boven tankdruk pompte.
Moest altijd op benzine starten tot de boel op temp was. Anders bevroren de injectoren bij het inspuiten.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Beetje rekenhulp / controle

Bericht door spinningwheels »

MeMoRy schreef: 14 jan 2024 12:08 Klinkt al alsof er veel geld in zit.

Ik zou dit door een professional door laten rekenen. Op dit forum zit je sowieso niet goed qua expertise.
Zou een beetje jammer zijn als je toch te arm loopt, en de cilinders bij eerste pull doorsmelten. Niet alleen motor stuk, maar in ergste geval metaaldeeltjes in uitlaat en olie, waardoor ook de turbo's en supercharger stuklopen. Weg al je geld.
Ja zit al ruim 15K alleen aan onderdelen in, en dan is de supercharger gebruikt gekocht en ik heb nog niet eens alles.
De vraag ging om wat rekenhulp, of ik de getalletjes wel goed had, en dat kunnen er veel hier best wel goed.
Als ik het op Nederlandse V8 fora heb wordt ik zo,n beetje verketterd als ik over LPG begin, Gas is om op te koken. Zelfde gasten tikken wel ruim €300
af voor een benzine met dezelfde octane rating al LPG, dat is voor een straatauto niet te doen. LOL
Op usa fora weten ze helemaal niets van lpg. Er is wel in Australië based forum, waar ze wel met lpg en veel vermogen bezig zijn, maar die doen dan weer niets met injectie.
Heb wel contact met een gepensioneerde bouwer van race motoren hier, heeft ook gewerkt met blower motoren op lpg en dat ging best wel hard. maar die wil dan natuurlijk weer net niet alle tricks of the trade delen.
Wel info over de speling die de blower moet hebben want ik heb het ding bij hem gekocht.
Gelukkig wel iemand die de ECU kan tunen, en hij is zelf ook bezig met drukvulling op LPG
In theorie kan ik praktisch alles
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Beetje rekenhulp / controle

Bericht door MeMoRy »

Jeetje wat flauw van dat forum. Maar goed. Je kan ze de berekening voor benzine laten maken (liefst zelfs laten uitschrijven). Dan gewoon een correctiefactor toepassen :lol:

Ga ook uit van vervuiling en veroudering van onderdelen over tijd, waardoor de flow minder kan worden, c.q. neem marge. En natuurlijk een breedband lambda sensor met AF metertje, of misschien zelfs een paar, om het te monitoren. (Maar ik kan me vaag herinneren dat megasquirt die siwieso wil).
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Beetje rekenhulp / controle

Bericht door DaBit »

spinningwheels schreef: 14 jan 2024 20:25 Moest altijd op benzine starten tot de boel op temp was. Anders bevroren de injectoren bij het inspuiten.
Klinkt goed. Dan word de verdampingswarmte tenminste nuttig gebruikt om de inlaatlucht af te koelen. Meer lucht is meer boem :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Beetje rekenhulp / controle

Bericht door motormuis »

spinningwheels schreef: 14 jan 2024 20:25
DaBit schreef: 14 jan 2024 10:23

Jij spuit in gasvorm in? Waarom niet vloeibaar?

Vialle had een lpi systeem, maar zijn er mee gestopt.
Pomp in de tank met drie snelheden die 5 bar boven tankdruk pompte.
Moest altijd op benzine starten tot de boel op temp was. Anders bevroren de injectoren bij het inspuiten.

mijn v40 start automatisch op benzine en spuit dan vloeibaar gas in
Plaats reactie