Frees met wisselplaatjes

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Frees met wisselplaatjes

Bericht door spinningwheels »

Arie Kabaalstra schreef: 14 jan 2024 20:56

Ik frees geen Spiebanen over het algemeen.. en Ja.. met een Spiebaanfrees (oude stempel) doe je een spiebaantje in één snede.. Verticaal invoeren, naar het eind, terugtrekken.. klaar!.. Geen eens tijd voor Koffie..
Da's fijn als je het met de hand moet doen.. maar ik doe niets meer met de hand.. ergo.. Ik programmeer wel een Kamertje, met hoekradius gelijk aan halve breedte.. als ie dan een haartje te smal is, dan kan ik de Freesradius een half haartje smaller in de tabel zetten. Iesse siempel..
Mooi dat je dat programeert, en ik weet ook wel dat jij daar donders handig mee bent .
Maar ik durf er haast wel een avondje Yab Yum onder te verwedden, dat tegen de tijd dat jij op start drukt, ik het spiebaantje er al in heb zitten en al aan de koffie zit.
In theorie kan ik praktisch alles
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Frees met wisselplaatjes

Bericht door JanSr »

We gaan nu dus fantaseren hoe de spiebanen bij Yab Yum er uitzien en wat voor gereedschap je daarvoor nodig hebt :idea:
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Frees met wisselplaatjes

Bericht door herbieferbie »

ik maak geen meters maar ben prima te spreken over wat ik bij hem kocht, heb er 180 gekocht voor 1 euro stuk
Ben geen bekende oid, maar misschien heb je er wat aan
https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-v ... -freesbank
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Frees met wisselplaatjes

Bericht door DaBit »

Ik gebruik dat soort wisselplaathouders. Ik heb er eentje in 12mm diameter met 1 wisselplaatje en eentje in 17mm diameter met 2 wisselplaatjes. Beiden sjiepsjiepsjinees maar inmiddels wel met fatsoenlijke APMT/APGT plaatjes.
Ik gebruik ze voor ruwfrezen van grote brokken materiaal en als ik diep moet frezen (boven de 120mm diepte word het met gewone frezen best lastig).

Ze schieten relatief niet zo hard op omdat de plaatjes maar een mm of 5 hoog zijn en de 12mm variant is maar een 1-snijder. Verder maken ze een takke-herrie. Maar ze zijn heel economisch in gebruik en uitermate robuust. De plaatjes gaan haast eeuwig mee, je kunt ze nog eens omdraaien, en er brokkelen geen puntjes af.

Hier een al wat ouder videootje waar ik er eentje in de spindel heb:
https://www.youtube.com/watch?v=0etcYg6 ... nnel=DaBit

(dat opstaande randje ben je vanaf als je fatsoenlijke plaatjes gebruikt en iets minder diep gaat in een gang)

Zou ik die dingen ook gebruiken voor een spiebaan? Ik denk het niet eigenlijk. Dan heb ik liever een TiAlN-gecoate viersnijder.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Frees met wisselplaatjes

Bericht door MeMoRy »

spinningwheels schreef: 15 jan 2024 00:25...een avondje Yab Yum...
Psst, is al ~13 jaar dicht... ;-)
Of was dat het hele punt 🤔
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Frees met wisselplaatjes

Bericht door andrefc101 »

MeMoRy schreef: 15 jan 2024 13:51
spinningwheels schreef: 15 jan 2024 00:25...een avondje Yab Yum...
Psst, is al ~13 jaar dicht... ;-)
Of was dat het hele punt 🤔
Tja.... als iedereen maar weg loopt zonder te betalen ;-)
Plaats reactie