Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door DaBit »

Kars-cnc schreef: 14 jan 2024 09:46 Hier de prestatietabel van mijn LG Therma-V 7kW:
Best verbazingwekkend eigenlijk.
Condenseren op een hogere temperatuur vraagt gewoon meer koppel van de motor en dus meer energie bij gelijkblijvend toerental. Maar verdampen op lage temperaturen is toch anders; bij gelijkblijvend pompvolume zuigt die compressor bij -20C verdampertemperatuur (zeg -15C buiten) grofweg half zoveel kilo's koudemiddel aan als bij een verdampertemperatuur van -4C (buiten rond het vriespunt).

Dat kun je wel compenseren met toerental, maar zowel lage als hoge toeren hebben zo hun nadelen. Verandert de compressor in die unit van jou zijn geometrie misschien?
Kars-cnc schreef: 14 jan 2024 09:46 Ik zeg hiermee niet dat die Therma-V zo'n geweldige unit is hoor. Hij heeft ook zo z'n eigenaardigheden.
Ja, join the club. Ik weet niet welke softwareboer de software voor mijn Daikin/Intergas gemaakt heeft, maar dat was niet het helderste licht :roll:
Sven schreef: 14 jan 2024 10:26 De hoe lager de aanvoertemperatuur des te lager de buitentemperatuur kan zijn waarmee je nog steeds je huis kan verwarmen?
En het vermogen van de cv hoeft alleen het verlies van warmte naar buiten te compenseren?
De kilowatten die je verliest moet je aanvullen. Zolang de warmtepomp die kilowatten kan leveren is het goed. En als ik in dat tabelletje van Kars-cnc kijk moet het aardig extreem worden wil het inzakken. Het kost je alleen meer electriciteit als het temperatuurverschil tussen buiten en CV-water groter is.
Sven schreef: 14 jan 2024 10:31 Je had 'm toch op 27 graden?
Of is dat wat er over is tegen de tijd dat het beneden de vloer in gaat?
Je geeft een buitentemperatuur vs watertemperatuur stooklijn op. Hou kouder buiten, hoe warmer het CV-water moet worden om het binnen op temperatuur te houden. Bij 15 graden buiten is 25 graden meer dan genoeg, bij -15 graden buiten moet ik omhoog.

Tweede geintje waar ik 'last' van heb is dat die warmtepomp het niet leuk vind als het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour te klein word; dan raakt-ie van de wap en gaat-ie erg onrustig pendelen. Zie bijvoorbeeld het laatste stukje van deze grafiek, daar begint het:

Afbeelding

Dat beperkt de ondergrens van de aanvoertemperatuur ook.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door Kars-cnc »

DaBit schreef: 14 jan 2024 11:04 Verandert de compressor in die unit van jou zijn geometrie misschien?
Nou... niet dat ik weet. LG blaast in hun reclame uitingen wel hoog van de toren over hun nieuwste R-zusenmaarzo compessor technology maar dat beschouw ik vooral als marketing bla bla.

Wel weet ik van mensen die hem via modbus kunnen uitlezen dat de compressor VFD van 10Hz tot 110Hz regelt. Dat lijkt me best een forse range voor zo'n scroll mechaniek, maar goed, het kan best zijn dat heel gebruikelijk is.
DaBit schreef: 14 jan 2024 11:04 Ja, join the club. Ik weet niet welke softwareboer de software voor mijn Daikin/Intergas gemaakt heeft, maar dat was niet het helderste licht
Precies mijn idee van de LG! Beide komen uit Korea toch? De firmware wordt vast uitbesteed bij hetzelfde software clubje :mrgreen:
DaBit schreef: 14 jan 2024 11:04 Tweede geintje waar ik 'last' van heb is dat die warmtepomp het niet leuk vind als het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour te klein word; dan raakt-ie van de wap en gaat-ie erg onrustig pendelen. Zie bijvoorbeeld het laatste stukje van deze grafiek, daar begint het:
Dat is wel vreemd. In het blok ervoor lijkt het verschil tussen aanvoer en retour overigens min of meer hetzelfde. Zou er geen andere factor mee kunnen spelen? Een kleine ∆t heeft die van mij dan weer geen moeite mee. Maar soms regelt hij wel alsof het een oscillator is terwijl ik niet kan verzinnen waar dat vandaan komt, alle omstandigheden blijven gelijk.

Het goede nieuws is, je binnen temperatuur staat als een huis! Dat is bij mij net zo, van al dat rare gedrag merk ik binnen helemaal niets. Wij techneuten maken ons misschien ook veel te druk over dat soort rariteiten 8)

Produceer je deze mooie grafieken met Home Assistant?
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door mjeuring »

Kars-cnc schreef: 14 jan 2024 09:46 Hier de prestatietabel van mijn LG Therma-V 7kW:

Prestatietabel Therma-V 7kW.png
Ik heb een beetje moeite met die tabel. Als ik in de specs van de pomp kijk heeft hij een vermogen van
7 kW bij 7/35
5,5 kW bij 7/55
5,6 kW bij 2/35
Volgens de tabel moet de pomp nog een vermogen hebben van 7 kW bij -15/45

Bij 7/55 geven ze aan een COP te hebben van 2,7 De pomp vraagt 6,6A ==> 1,5 kW Bij een COP van 2,7 is dat dus een afgeven vermogen van 4 kW Waar komen die andere 3 kW vandaan?
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door Kars-cnc »

mjeuring schreef: 15 jan 2024 09:11 Bij 7/55 geven ze aan een COP te hebben van 2,7 De pomp vraagt 6,6A ==> 1,5 kW Bij een COP van 2,7 is dat dus een afgeven vermogen van 4 kW Waar komen die andere 3 kW vandaan?
Hmm... dat weet ik ook zo niet... Staat die COP ook in een tabel? De pomp kan wel veel meer dan 1.5kW opnemen, misschien is de COP 7/55 weer optimaal bij een afgifte van 4kW? Ik geef toe det de specificaties voor de Therma-V nogal warrig zijn en elkaar best zouden kunnen tegenspreken. Als ik even wat meer tijd heb wil ik er nog wel eens wat beter naar kijken.

Zelf had ik bij -7 graden vorige week donderdag genoeg aan 5kW afgifte en dat ging probleemloos maar ik kan niet zeggen waar de bovengrens onder die omstandigheden ligt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door DaBit »

Kars-cnc schreef: 15 jan 2024 00:19 Wel weet ik van mensen die hem via modbus kunnen uitlezen dat de compressor VFD van 10Hz tot 110Hz regelt. Dat lijkt me best een forse range voor zo'n scroll mechaniek, maar goed, het kan best zijn dat heel gebruikelijk is.
Dat lijkt mij ook. Dan heb je toch verrekt goede afdichtingen nodig om het spul op 10Hz nog efficient te laten zijn :shock:
Dat is wel vreemd. In het blok ervoor lijkt het verschil tussen aanvoer en retour overigens min of meer hetzelfde. Zou er geen andere factor mee kunnen spelen?
Ik kwam het op Tweakers meer tegen, en daar is de algehele consensus 'software-bug'. Een paar lossen het op door tijdelijk vanuit HomeAssistant/een script de aanvoerwatertemperatuur iets te verhogen als ze het detecteren. Als de pomp weer pendelvrij loopt kan die weer naar beneden.
Ik zou dat ook kunnen doen, maar ik zie eigenlijk nog niet zo heel veel kwaad in dat gedrag. De compressor draait op dat moment en gaat alleen wat harder/rustiger/harder/rustiger werken. Als-ie draait is er een oliefilm en die blijft wel intact.

Maar als ik een graad of 2-3 aanhou tussen aanvoer en retour watertemperatuur dan begint de pomp toch wel vaker te starten en stoppen. 4-5 graden loopt een stuk rustiger; dan heb ik veel langere runs met van tijd tot tijd een defrost er tussendoor, en het energieverbruik lijkt er weinig van te lijden te hebben. Dat ontdooien doet de mijne overigens wel met aardgas; kost met dat defrosts-zijn-noodzakelijk weer ongeveer een kuub per dag.
Het goede nieuws is, je binnen temperatuur staat als een huis! Dat is bij mij net zo, van al dat rare gedrag merk ik binnen helemaal niets. Wij techneuten maken ons misschien ook veel te druk over dat soort rariteiten 8)
Ja, soms mekkeren we te hard. Net als met schilderen enzo; ik weet elke zakker feilloos te vinden terwijl de rest van de wereld dat niet eens ziet :lol:
Produceer je deze mooie grafieken met Home Assistant?
Ik luister de P1P2 bus communicatie tussen kastje in de woonkamer en de warmtepomp af (met deze); die data gaat HomeAssistant in. HomeAssistant stuurt dat op zijn beurt samen met alle andere sensordata naar een Influx time-series database, en daar kan ik vervolgens Grafana op loslaten om die grafiekjes mee te tekenen.

Maar met alleen HomeAssistant kan het ook. Dan heb je alleen wat minder mogelijkheden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door mjeuring »

Kars-cnc schreef: 15 jan 2024 09:57 Hmm... dat weet ik ook zo niet... Staat die COP ook in een tabel? De pomp kan wel veel meer dan 1.5kW opnemen,
Pagina 6: https://www.lgklimaat.nl/media/cllf0yzl ... -klein.pdf

Als de pomp veel meer kan opnemen dan de 1,5 kw, zou hij theoretisch ook meer output kunnen leveren dan 7. Want de COP van 4,7 (7/35) geeft precies 7 kW bij 1,50watt (4,7 x 1,5 = 7). Klinkt mij haast in de oren dat het een 9(?) kW pomp is die geknepen is tot 7 kW bij 7/35 en bij ongunstigere omstandigheden kan optoeren om toch tot 7 kW te komen.

Ik vind het raar dat een LG pomp, die gespecificeerd is op 7 kW bij 7/35 (bijna de meest gunstige omstandigheden), nog steeds 7 kW kan leveren bij -15/45, terwijl een 7 kW monoblock van Panasonic dan nog een vermogen heeft van ~3 kW (COP~2) Die dingen draaien beide op R32 en de thermodynamische wetten zijn voor beide gelijk.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door DaBit »

mjeuring schreef: 15 jan 2024 14:59 Klinkt mij haast in de oren dat het een 9(?) kW pomp is die geknepen is tot 7 kW bij 7/35 en bij ongunstigere omstandigheden kan optoeren om toch tot 7 kW te komen.
Zou zomaar kunnen. Gewicht en koudemiddelvulling zijn ook identiek tussen de 7kW/9kW varianten. De gevraagde afzekering is wel anders, en de SCOP is ook niet helemaal identiek.

Aan de andere kant geven ze bij 2/35C een nominale capaciteit op van 5,6kW. Da's nog wel realistisch. Maar inderdaad, hoe ze dan aan het maximum van 7kW bij -15/45 komen... Zou dat inclusief die backup-verwarming zijn? Bij warmwater roepen ze ook dat ze tot 80 graden kunnen, met in hele kleine tekst dat je tussen de 58 en 80 graden wel de backup-verwarmer nodig hebt.

Lies, damn lies, datasheets...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door Kars-cnc »

mjeuring schreef: 15 jan 2024 14:59 Klinkt mij haast in de oren dat het een 9(?) kW pomp is die geknepen is tot 7 kW bij 7/35 en bij ongunstigere omstandigheden kan optoeren om toch tot 7 kW te komen.
Ja dat klopt, de 5, 7, 9kW zijn (voor zover van buitenaf te zien) hardwarematig identiek. Dabit heeft al gevonden dat de koudemiddelvulling ook hetzelfde is dus de compressor zal ook wel hetzelfde zijn. De prijs gaat ook maar met iets van 100,- per stap omhoog.

Als ik er nu goed naar kijk zie ik ook dat die prestatietabel vrijwel zeker gebaseerd is op de aanwezigheid van een back-up heater. Die van mij heeft dat niet en voor zover ik meegekregen heb op het Tweakers forum heeft bijna niemand die back-up heater. Dus tja... het is dus toch;
DaBit schreef: 15 jan 2024 16:49 Lies, damn lies, datasheets...

DaBit schreef: 15 jan 2024 10:55 Ik luister de P1P2 bus communicatie tussen kastje in de woonkamer en de warmtepomp af (met deze); die data gaat HomeAssistant in. HomeAssistant stuurt dat op zijn beurt samen met alle andere sensordata naar een Influx time-series database, en daar kan ik vervolgens Grafana op loslaten om die grafiekjes mee te tekenen.
Bedankt voor de info! Ik wil ook nog eens iets met Home Assitant gaan doen, maar voorlopig zijn er nog andere prioriteiten.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door benkr »

Ik heb me hier nooit mee beziggehouden, simpel omdat ik G/W/L afneem van mijn huisbaas tegen industriële prijzen.
Maar binnenkort gaan we verhuizen en dan veranderd de zaak helemaal, we gaan naar een huurappartement met een eigen CV ketel.
Ik zie in een reclame dat je een warmtepomp kunt huren voor iets van 50 Euro er maand, is dat lonend, m.a.w. kun je met een warmtepomp zo veel besparen dat zelfs die warmtepomp huren interessant wordt?

Wij gebruiken nu ca. 2200 kW elektra en ca. 800 M3 gas, bij Essent gaan wij op basis van deze getallen zo ongeveer 130 Euro per maand (incl. een soort van welkomskorting) betalen gedurende het 1e jaar bij een jaarcontract via de consumentenbond. Of dat verbruik daar ook zo gaat zijn zal de toekomst uitwijzen maar je moet ergens beginnen. Ik kan me niet voorstellen dat ik dan die warmtepomp terug kan gaan verdienen, maar ik ben een absolute leek op dit gebied, maar klopt mijn gevoel?
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door mjeuring »

benkr schreef: 15 jan 2024 23:18 Ik zie in een reclame dat je een warmtepomp kunt huren voor iets van 50 Euro er maand, is dat lonend, m.a.w. kun je met een warmtepomp zo veel besparen dat zelfs die warmtepomp huren interessant wordt?
De Elga ACE heeft een SCOP van 3,4 (opgave Remeha) en zou 70% gas besparen.
Bij een gasverbruik van 800 m^3 blijft er nog 240 m^3 over en je gaat grofweg 5600 kWh / 3,4 = 1650 kWh extra stroom verbruiken.
Uitgaande van €0,28 voor stroom en €1,27 voor gas (de eerste de beste op gaslicht.com) zijn je kosten voor verwarming
Zonder WP 800 * €1,27 = €1016
Met WP 240 * 1,27 + 1650 * 0,27 = €305 + €445 = 750
Besparing is dan €266 per jaar --> €22 per maand
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door DaBit »

En als je onder de 500 kuub gas komt dan bespaar je nog wat op het capaciteitstarief van de gasaansluiting. Iets van 120 euro per jaar ofzo.
Maar dat maakt het nog steeds niet heel interessant.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou eerst eens kijken hoe je verbruik in dat appartement is. M'n schoonzus stookt bijna niets, hebben rondom appartementen, dus alleen frontaal 2 glaspartijen waar de warmteverliezen zitten.
Koken op inductie, dus daar zit ook geen verbruik meer.

Jaaropgave verbruik: 32 m³, ze kunnen beter die gasmeter af laten sluiten en een elektrisch keteltje ophangen, maar ja, huur hè.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door DaBit »

32 m³ per jaar? Als het warme water ook van gas moet komen dan is die schoonzus toch niet zo schoon vrees ik.... :lol:

(Die apen hier hebben aan 32 m³ per maand nog niet genoeg als ze de kans krijgen)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door mjeuring »

hugo stoutjesdijk schreef: 16 jan 2024 10:25 ze kunnen beter die gasmeter af laten sluiten en een elektrisch keteltje ophangen, maar ja, huur hè.
Ergens raar dat je gas niet kunt opzeggen, maar verplicht bent vast recht te betalen als je de aansluiting niet meer wilt gebruiken.
Alsof ik KPN en Ziggo moet betalen voor de koper- en coaxkabels in mijn meterkast, die in niet gebruik.
Plaats reactie