Fusion CAM vraag

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Fusion CAM vraag

Bericht door remon_v »

Beste CNCZoners,

CAM vraagje, hoe krijg ik het overgebleven materiaal in het 'hoekje' weg?

Afbeelding

De volgende 'tool paths' heb ik gebruikt:

- Adaptive clearing, 6mm freesje, stock to leave axial 0,5mm en radial 3mm (roughing pass)
- Contour, 6mm freesje, stock to leave radial 3mm (finishing pass)
- Adaptive clearing, 6mm freesje, stock to leave radial 3mm
- Contour 6mm ball nose freesje
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Fusion CAM vraag

Bericht door Leeuwinga »

gum?
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Fusion CAM vraag

Bericht door remon_v »

Leeuwinga schreef: 14 jan 2024 16:05gum?
Ik denk dat je dit subforum vergist met het 'kleurpotloden' subforum... dit is het Autodesk/Fusion subforum :mrgreen:
Dieselloco
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Fusion CAM vraag

Bericht door Dieselloco »

Vind het plaatje moeilijk te visualiseren :roll: . Misschien een 2mm freesje gebruiken in Fusion en dan kijken wat hij doet. Is moeilijk zo te beoordelen.
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
shovel
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 aug 2009 16:10

Re: Fusion CAM vraag

Bericht door shovel »

Ik gebruik geen fusion maar wat ik dan vaak doe is met het zelfde bolfreesje dat rest stukje weg frees.

Dit doe ik door met de hand een sketch/boundery te maken want je wilt dan ook een klein stukje overlap.

Maar wat voor een operatie je dan moet gebruiken weet ik niet
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fusion CAM vraag

Bericht door serum »

Die radial stock to leave van 3mm is zinloos. Dat gebruik je eigenlijk niet. 0,5 is eigenlijk altijd al prima. Geen idee wat voor model het is, maar je kan de resolutie van je cam model (stl) instellen door de nauwkeurigheid van het model en de maximale afwijking van je cam hierop instellen. (Eerste stel je bv in op 0,001 en de tweede op 0,01. Cam genereren duurt dan wel dat langer.

Tooltip kan je op center of side zetten.

Aan de hand van je plaatje kan ik niet opmaken wat het probleem precies is. Past r3 wel in je vormpje? Anders je model aanpassen dat dat wel kan. De cam deze afronding laten doen werkt niet.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Fusion CAM vraag

Bericht door remon_v »

Dieselloco schreef: 14 jan 2024 18:03 Misschien een 2mm freesje gebruiken in Fusion en dan kijken wat hij doet. Is moeilijk zo te beoordelen.
Dat zou inderdaad een goede optie zijn...
shovel schreef: 14 jan 2024 18:20 Ik gebruik geen fusion maar wat ik dan vaak doe is met het zelfde bolfreesje dat rest stukje weg frees.
Dat had ik ook bedacht.
serum schreef: 14 jan 2024 18:36 Die radial stock to leave van 3mm is zinloos.
Ik heb eerst met een 'endmill' gefreesd (het groene gedeelte) om zo veel mogelijk materiaal weg te halen, vandaar die radial stock to leave van 3mm.

Ik ben uiteindelijk gewoon gaan frezen, het grappige is dat wat Fusion voorspeld heeft, in werkelijkheid ook gebeurt is.. alleen het is zo klein dat ik het weg kan schuren, of met een beiteltje weg kan halen.

Toch ben ik benieuwd wat nu de juiste manier is om dit weg te halen, wat schovel en Dieselloco aangeven als opties werkt sowieso.
Laatst gewijzigd door remon_v op 14 jan 2024 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Fusion CAM vraag

Bericht door remon_v »

serum schreef: 14 jan 2024 18:36 Geen idee wat voor model het is, maar je kan de resolutie van je cam model (stl) instellen door de nauwkeurigheid van het model en de maximale afwijking van je cam hierop instellen. (Eerste stel je bv in op 0,001 en de tweede op 0,01. Cam genereren duurt dan wel dat langer.
Het is een SVG en die heb ik diktes gegeven. Omdat het een borrelplankje is wilde ik afgeronde kantjes... die heb ik niet getekend, maar met CAM willen oplossen. De 6mm freesjes kunnen niet helemaal in de (scherpe) hoek komen, maar dat vind ik verder geen probleem. De 'endmill' en de 'Ballnose' zijn beide 6mm.
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Fusion CAM vraag

Bericht door FSSF »

Als je er niet bij kan komen heb je het model verkeerd gemaakt. Een 3mm radius er in en je kan er wel bij.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fusion CAM vraag

Bericht door serum »

De juiste manier is om het model goed te hebben. De rest is maar gepruts. Als je voorspelbaar gedrag wil van je cam, moet je model kloppen.

Maar als je het al voor elkaar hebt is het goed toch.

Weet je voor de volgende keer dat je moet zorgen dat je model klopt. Krijg je betrouwbare resultaten van. Kan je wel gaan knooien met offsets in een poging het voor elkaar te krijgen, maar dat is m.i. halfgebakken werk. Nou is hout wat vergevingsgezinder dan staal dus kom je er wel mee weg. Maar ik heb in de ontelbare uren cam die ik in Fusion heb gemaakt nog nooit een offset van 3mm aangehouden als stock te leave om een probleem in het model op te lossen. Wel inventief bedacht, maar onderaan de streep houd je er meer vragen aan over dan antwoorden.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Fusion CAM vraag

Bericht door remon_v »

Volgende keer een goede model maken idd 8)
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Fusion CAM vraag

Bericht door arjancnc »

Contour is voor stijle vlakken, hiervoor gebruik je scallop. En adaptive gaat lekkerder met 40% of minder optimal load
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Plaats reactie