Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Hessel Oosten »

""Schaublin grijs", dat dan weer wel.....

https://youtu.be/pKrQ-7XNngc?feature=shared

Hessel
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja, ik heb deze vandeweek ook al gezien.. best geinig dat je van een "ouwe regenpijp" een draaibank kan maken.. als ie em nou eens van plaatstaal zou maken, met wat "Marktplaats" kogelomloopeleidingkjes.. dan bouw je toch voor weinig een bankje op waar je wat serieuzer mee kan verspanen..

Desalniettemin.. toch wel een aardig resultaat..
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Hessel Oosten »

Leerzaam/grappig vond ik, dat je dus van PVC pijp gewoon simpel (verwarmen) PVC plaat kunt maken !

H.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hessel Oosten schreef: 15 jan 2024 22:25 Leerzaam/grappig vond ik, dat je dus van PVC pijp gewoon simpel (verwarmen) PVC plaat kunt maken !

H.
Dat zei ik!.. :lol:

't lollige is.. ik kwam deze ook tegen op Youtroep:



en die is dus van Metaal.. met prismabed en een echte 4 klauw!
'k zit wel eens te dromen van zoiets..eigenlijk zoiets als mijn horlogemakers draaibankje, maar dan een haartje zwaarder..
en daarover denkende.. eigenlijk is het niet meer dan een spindelhuis, waar je een spindeltje met 8 mm doorlaat in zet, met een Poelie erop, en een laten we zeggen 150-250 Watt Motortje erachter die je in toeren kan regelen, een stuk kogelomloop geleiding (plat en breed) voor de Z-slede, en een soortgelijke geleiding bovenop voor de X-as..
Die "Lantern Toolpost" gewoon de buitenkant voorzien van schroefdraad, zodat je die ring omhoog kan draaien.. werkt prima.. heb zo al eens een 4 voudige houder gemaakt voor een Horlogemaker.. gewoon een gekartelde ring onder het vierkante blok (25 x 25 x 12.5.. vleugelmoer van een Drumkit erop.. klaar.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

Hessel Oosten schreef: 15 jan 2024 22:25 Leerzaam/grappig vond ik, dat je dus van PVC pijp gewoon simpel (verwarmen) PVC plaat kunt maken !
Wij hebben hier het geluk dat we het ook gewoon kunnen kopen. Iedere knutselsmurf hoort eigenlijk wat PVC-plaat op voorraad te hebben; dat spul is zo achterlijk handig om even wat te vormen. Met verwarmen kun je de zachtheid uitstekend regelen en het 'veert' niet zo in halfzachte toestand. Dan kun je het buigen in precies de goede S-kromme of wat dan ook, het verspaant prettig (boren/zagen), en het is snel en degelijk te verlijmen.

Als ik bijvoorbeeld een bagagerekje voor een motor moet maken dan doe ik de ruwe vormen al snel met wat stroken PVC. Beetje decoupeerzagen, verwarmen met de verfbrander, wat buigen, beetje plakken, wat gaatjes prikken, en in no-time heb je een mal waarmee je je metalen/composiet delen mee kunt maken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik gebruik zelf, vanwege mijn modelbouw hobby, veel Polystyreenplaat.. dat werkt ook prima voor kleinere "prototypes" maar ook aftekenmalletjes enzo.

ook kun je er leuk modelletjes van maken.. kwestie van de delen even in een plaat indelen, uitfrezen en inelkaar plakselen

Afbeelding

't voordeel is dat je het behoorlijk "fijntjes" kan bewerken.. dit is allemaal uitgeknabbeld met een 1mm Freesje.. alle asjes zijn afzonderlijk draaibaar, en dit zijn 2 Units van 4 aslijnen elk.. gekoppeld met een klauwkoppeling , want dat gaat ook prima..

eigenlijk is het opbouwen van vormen met stukken kunststof plaat, een beetje het 3D printen "avant la lettre", maar dan maatzuiver.. :)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door serum »

Ik weet niet hoe nauwkeurig jij plastic kan frezen, maar 3d printen binnen de 0,05 nauwkeurig op 150mm gaat tegenwoordig ook met 2 vingers in de neus hoor.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Met de standaard Slicers?..die elke hobbyist gebruikt?..

Ik was in de veronderstelling dat die nou net geen rekening hielden met de breedte van een "Spoortje".. maar ik kan het mishebben natuurlijk
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 16 jan 2024 11:34 Afbeelding
Dat moet je het ook zo echt mogelijk maken vind ik: zo’n trammetje zal door zijn eigen gewicht nooit op een spmt belanden, das veel te duur en er zijn geen acht assige spmt’s
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Arie Kabaalstra schreef: 16 jan 2024 11:34 en dit zijn 2 Units van 4 aslijnen elk..
Dus...en ik heb die E40 er even opgezet voor't idee.. zo komt ie uiteindelijk niet op de modelspoorbaan..'t is eerder dat ik een Distillatie kolom maak van een Aspirine buisje, en die laadt op een aantal SPMT's..
Van Kibri zijn er modelletjes van een Mercedes trekker, nieuw chassis maken, en daar ook minimaal 4 assen onder zetten, en een Ballastbak erop.. dan lijkt het al snel heel wat.. :lol:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door serum »

Arie Kabaalstra schreef: 16 jan 2024 12:29 Met de standaard Slicers?..die elke hobbyist gebruikt?..

Ik was in de veronderstelling dat die nou net geen rekening hielden met de breedte van een "Spoortje".. maar ik kan het mishebben natuurlijk
Ook de gratis opensource dingetjes houden rekening met de spoordikte. En daarnaast kan je in iedere slicer de x/y/z eenvoudig schalen naar wens. Als je weet dat je product afgekoeld 0,2mm te groot is, is de verschaling eenvoudig terug te rekenen. Enige probleem zijn kleinere gaatjes <R3. Die mag je gerust groter tekenen dan de bedoeling is. Je trekt in de kleine radi die je maakt toch materiaal naar binnen. Wen je snel genoeg aan. Wat je qua maatvoering nog wel eens in de kont kan bijten is de z-scar. Maar daar kan je ook wel omheen met pressure advance of coasting in je slicer.

Zitten tegenwoordig tal van truukjes in om het netjes voor elkaar te krijgen. Als je ziet wat je tegenwoordig voor ~1000e koopt.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 16 jan 2024 12:42 Van Kibri zijn er modelletjes van een Mercedes trekker, nieuw chassis maken, en daar ook minimaal 4 assen onder zetten, en een Ballastbak erop.. dan lijkt het al snel heel wat.. :lol:
Das natuurlijk wel heel erg leuk… Mercedes SLT ervoor, heb je zeker een mooi transport… en inderdaad, 2x4 aslijnen is uitstekend 👍
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Danny »

Hessel Oosten schreef: 15 jan 2024 21:09 ""Schaublin grijs", dat dan weer wel.....

https://youtu.be/pKrQ-7XNngc?feature=shared

Hessel
Welke lijm zou die gebruiken?
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door javanree »

Arie Kabaalstra schreef: 16 jan 2024 12:29 Met de standaard Slicers?..die elke hobbyist gebruikt?..

Ik was in de veronderstelling dat die nou net geen rekening hielden met de breedte van een "Spoortje".. maar ik kan het mishebben natuurlijk
De techniek staat voor niks :mrgreen:
Ik was ook jarenlang een die-hard verspaner en zag niks in additive manufacturing. Maar sinds vorig jaar staat hier ook een kleine plasticpoeper (Prusa MINI+) en het is stiekem toch rete nauwkeurig en geeft je mogelijkheden die je anders zonder hele complete CAD/CAM en dure machines nooit had kunnen bereiken. Mijn grootste hindernis is gebrek aan ervaring in 3D tekenen / modelleren , maar als ik jouw CAD werk zie is dat voor jou een koekie... ik raad je echt aan er een keer een 500 euro (koop wel iets met een beetje reputatie , ik heb bewust een Prusa genomen omdat ik niet eerst een brak Chinees ding wilde troubleshooten maar meteen wilde kunnen printen) tegen aan te smijten , ik denk dat je heel aangenaam verrast gaat zijn.
Plaats reactie