Solid Toolpost Schaublin 102VM

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Harkema
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2017 22:46
Contacteer:

Solid Toolpost Schaublin 102VM

Bericht door Harkema »

Voor mijn Schaublin 102VM heb ik een 'Solid Toolpost' gemaakt (hoe gaan we dit in Nederlands noemen?).
Nu een tijdje in gebruik en het bevalt erg goed, daarom dacht ik de moeite waard om te delen.

25075



Voordeel wat ik ervaar
Geeft meer hoogte opties voor de Multifix A. Op de originele slede kan je geen grotere beitels monteren ivm de hoogte.
Duidelijk stabieler, waardoor ik meer kan verspanen maar ook bij fijn werk makkelijker een hele kleine verspaning kan doen.
Stabiliteit geeft gemakkelijker een mooi oppervlak.
Montage van Multifix op de 102VM T sleuven is altijd wat kritisch. Ik heb al twee sledes waarin de T sleuf gescheurd is (niet door mij).
De 102VM heeft wat minder ruimte tussen beitelslede en losse kop. Daarin ontstaat nu ineens veel meer ruimte.

Nadeel wat ik tot nu toe ervaar
Bewegen in Z as is wat minder nauwkeurig zonder Digitaal en geeft ook wat minder gevoel. Ik ga op korte termijn digitaal erop zetten. Ook dan is werken met 2 assen wel een voordeel (en je kan verschillende beitels op positie erin programmeren).

Ombouw naar originele beitelslede duurt 2 min, dus ik kan gemakkelijk terug als ik conus moet draaien.

Sommige zien het nut er niet zo van in of vragen zich af waarom. Ik heb geen voordeel van om iemand over te halen, geen belang. Terugkijkend had ik zelf alleen gewenst dat ik het een paar jaar geleden al gemaakt had. Het is voor mij echt een waardevolle upgrade.

Terug kijkend op dit project was het efficiënter geweest om gewoon een ronde schijf te pakken en de excenter pen los te maken en deze erop te schroeven ipv het hele blok excentrisch draaien. Maar ik had het staal (ik denk 4140) liggen en de Okuma LS luste het wel.

Bart
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Solid Toolpost Schaublin 102VM

Bericht door xander janssen »

Sjiek gedaan. 👍
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Solid Toolpost Schaublin 102VM

Bericht door hfjbuis »

Ja, een flexibele slede met speling minder, kan de stijfheid verbeteren en dat maakt nauwkeurig werken met een goede finish gemakkelijker.
Top
There are only 2 limits, the sky and your imagination
tuonov4
Berichten: 192
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Solid Toolpost Schaublin 102VM

Bericht door tuonov4 »

volgens google translate:
solid toolpost = stevige gereedschapspaal :)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Solid Toolpost Schaublin 102VM

Bericht door hugo stoutjesdijk »

tuonov4 schreef: 13 jan 2024 12:29 volgens google translate:
solid toolpost = stevige gereedschapspaal :)
Volgens mij is het nog steeds gewoon een beitelhouder.
En dan een extra stevige.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Dieselloco
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Solid Toolpost Schaublin 102VM

Bericht door Dieselloco »

Bedankt Bart voor je video (en ook je andere video's). Had je bericht hierover ook al eerder op Instagram gelezen.

Het is mooi om te zien hoe anderen iets uitwerken en maken. Ik heb zelf ook een solid toolpost op mijn Schaublin 102 gemaakt, maar van een blok gietijzer GG25. Mede geïnspireerd door Stefan Gotteswinter, die weer zijn ideeën van Robin Renzetti heeft, geloof ik.

Ik heb jou idee overgenomen om gebruik te maken van de drie bouten (nieuwe langere gemaakt) overgenomen en rechtstreeks te bevestigen op de dwarsslede, inderdaad zoals je zelf zegt om snel de bovenslede weer te kunnen installeren. Om die reden verkoop ik mijn Tripan 111 beitelhouderset niet (was eerst wel van plan) om de redenen zoals je uitlegt met de Multifix (heb de AXA A versie) die eigenlijk te groot is voor de bovenslede van de 102.

Tezamen met de AXA kan ik sneller werken met de DRO die er nu opzit. Boren doe ik bijna nooit meer met de losse kop, ook omdat het bed geschraapt zou moeten worden. Ik werk 99% van de tijd binnen 10cm van de vast kop, dus ik kan hier omheen werken. Precieze gaatjes boren gaat nu perfect. Heb nog wel een W20 Isoma centreer microscoop op mijn verlanglijstje staan (eerst loterij winnen :roll: ).

Hier een paar foto's ter illustratie.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Harkema
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2017 22:46
Contacteer:

Re: Solid Toolpost Schaublin 102VM

Bericht door Harkema »

Ziet er netjes en stabiel uit. Heb je DRO aan de vast kop kant gemonteerd? Dat wil ik ook gaan doen. Ben wel benieuwd hoe je dat gedaan hebt, ook voor de Z as. Zo inspireren we elkaar een beetje. Kan je paar foto's maken?
Dieselloco
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Solid Toolpost Schaublin 102VM

Bericht door Dieselloco »

Ja, de DRO zit aan de vaste kopkant. Ik heb gebruik gemaakt van reeds aanwezige tapgaten, daar een profiel aan gebout. Was de snelste manier om weer aan de slag te kunnen met de draaibank. Is het ideaal? niet helemaal, als je de gewone klauw er op hebt, dan kom ik net iets ruimte tekort omdat ik er ook een aluminium afdek plaat over heb gemonteerd. Is niet zo heel groot probleem omdat ik meestal de spantangen gebruik.

Ik zal van het weekend wat foto's maken (dacht dat ik nog had, maar zijn verdwenen :roll: ).
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Dieselloco
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Solid Toolpost Schaublin 102VM

Bericht door Dieselloco »

Hier de foto's, beetje off topic, maar ja :lol:.

Voor de X-as (gemonteerd aan de zijde vaste kop) is het gewoon een stalen platte profiel bevestigt aan de aanwezige tapgaten en alu hoekprofiel voor de leesschuif. Daarover een 1mm dikke alu plaat als afscherming.

Voor de Z-as heb ik ook destijds snel een stalen profiel bevestigd aan de aanwezige tapgaten van de beugel waar je accessoires aan de dwarsslede kan monteren (gebruik ik toch niet). Hier is dus de liniaal aan de dwarsslede bevestigd en de leesschuif (hoe heet dat ding eigenlijk?) aan het bed. Dat is niet ideaal en ga ik ook veranderen in de toekomst door een langere liniaal over de hele lengte van het bed te monteren, dus omdraaien (zo hoort het ook). Dat vergt nog wel wat denkwerk, want de complete dwarsslede geeft weinig ruimte om over een liniaal te passeren die aan de achterkant is gemonteerd. Probeer ook regelmatig foto's van advertenties van Schaublin 102's te kijken naar hoe het daar gedaan is, maar nog niet echt een goede versie gezien.

Alles is ingeregeld met de bijbehorende shims en binnen 10 micron, prima voldoende als dat uitrekent over de lengtes van de linialen.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Harkema
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2017 22:46
Contacteer:

Re: Solid Toolpost Schaublin 102VM

Bericht door Harkema »

Bedankt voor de foto's. Ik was idd ook zoekende hoe ik de Z as ga monteren en ben er ook nog niet helemaal uit.
Plaats reactie