Emco compact 8, upgrading

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PA5CA_
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 nov 2023 10:27

Emco compact 8, upgrading

Bericht door PA5CA_ »

Ik liep steeds vaker tegen het probleem van juiste toerentallen aan.
Dus had ik het plan opgevat om de Emco wat te upgraden.

De de realiteit geleerd, ik heb ooit een akkefietje gehad waarbij bij mij de netspanning was uitgevallen door een getripte zekering.
In mijn onnozelheid heb ik de zekering weer in gezet niet wetende dat mijn Emco nog aan stond. Gelukkig geen schade of anderszins.

Dit probleem samen met mijn toerental probleem heb ik op de volgende wijze opgelost.

Ik wilde de volgende items in de upgrade:
* NUL spanningsbeveiliging
* NOOD stop.
* Frequentie geregelde spindel toerental.
* Uitlezing van mijn spindel toerental.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Met door mij zelf CNC omgebouwde Proxxon MF70 de paneeltjes CNC gefreesd.
Gaten van 22mm boren en twee ramen zagen is met 3mm triplex niet echt een optie.

Afbeelding
Beetje idee van de afmetingen. (255mm x 175mm x 65mm)

Afbeelding

Afbeelding
Even alle onderdeeltjes in het voorpaneel, een keertje extra passen kan geen kwaad.

Afbeelding
Bedrading van de controller box.

Afbeelding
Het nog ongeverfde bevestigingssysteem, dit gedeelte wordt over een 40mm dikwandige PVC buis geschoven.

Afbeelding
Een of andere onverlaat had in de beschermkap voor de tandwielen en V snaar al twee gaten van 8mm geboord. Daar heb ik dan weer dankbaar gebruik van gemaakt.
De hele opstelling weegt geen drol, zwaarste onderdelen zijn de twee 54mm uitlaatklemmen.
Om de klemmen goed over de PVC buis vast te kunnen zetten, heb ik een 40mm PVC sok door midden gestoken waardoor de stootrand er ook gelijk uit was.
Deze twee delen heb ik op de 40mm PVC buis geschoven en wonderwel was de buiten diameter nu 54mm. (had hem anders op de maat gedraaid)
nu kon ik zonder dat ik de buis kapot kneep de zaak goed vastzetten. :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mijn zelf gefabriekte HALL sensor (opnemer)
Op de tweede foto is te zien dat ik het geheel water en olie bestendig heb gemaakt, ik heb daar hot-glue voor gebruikt.

Afbeelding
Ik heb een magneetje op de spindel gelijmd, gewicht 15gr, en een compensatie gewichtje van 15g aan de tegenovergestelde kant geplakt.

Afbeelding
De aangepaste elektromotor aansluiting.

Afbeelding
Aansluitschema van de controller box.

De frequentie regelaar is een een 3 fase regelaar.
Echter omdat mijn Emco 8 een motor met start wikkeling heeft kon ik hem zo bedraden dat hij feitelijk als 3 fase motor is aangesloten.
Ik kan zeggen dat dit prima werkt!, de draaibank start prima op en het toerental is uitstekend te regelen.
Wel met de wetenschap om op het standje 1700 rpm van de V snaar niet te gaan draaien op 500 rpm met de regelaar.
Maar 1000 rpm in de 1700 toeren configuratie gaat uitstekend er dan nog voldoende koppel over!

De volgende projecten met de Emco;
* Digitale nonius op de pinhole.
* Alle verf strippen en hem weer in de originele RAL 1007 zetten.

grt, Frans
Laatst gewijzigd door PA5CA_ op 27 jan 2024 18:37, 8 keer totaal gewijzigd.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Emco compact 8, upgrading

Bericht door hfjbuis »

Dat heb je functioneel opgelost.

Een magnetische werkschakelaar is iets dat eigenlijk op elke machine met draaiende onderdelen moet zitten.

De hoofdschakelaar, aan/uit schakelaar en de noodschakelaar hebben een dubbel verbreek contact. Daarmee kun je de hele machine spanningsvrij maken, fase en nul worden onderbroken. Dat is weer een stukje meer veiligheid zonder extra kosten. Ik zie dat je van de hoofdschakelaar wel beide schakelcontacten hebt gebruikt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
PA5CA_
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 nov 2023 10:27

Re: Emco compact 8, upgrading

Bericht door PA5CA_ »

hfjbuis schreef: 27 jan 2024 13:56 Dat heb je functioneel opgelost.

Een magnetische werkschakelaar is iets dat eigenlijk op elke machine met draaiende onderdelen moet zitten.

De hoofdschakelaar, aan/uit schakelaar en de noodschakelaar hebben een dubbel verbreek contact. Daarmee kun je de hele machine spanningsvrij maken, fase en nul worden onderbroken. Dat is weer een stukje meer veiligheid zonder extra kosten. Ik zie dat je van de hoofdschakelaar wel beide schakelcontacten hebt gebruikt.
Klopt op veel oude hobby machines zit er zeker geen NUL spanningsbeveiliging op.
Volgens mij hebben bv de Chinese HBM draai en freesbanken dit nu wel.

Ik heb het opgelost met een relais en overneem contact (zie schema) op het moment dat er spanningsuitval is zal het relais afvallen en is het hele systeem spanningsloos. het relais schakelt zowel de L als de N af!.

Afbeelding

mvg,
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Emco compact 8, upgrading

Bericht door hfjbuis »

Je kunt het ook oplossen met een gecombineerde aan/uit/nood/magnetische werkschakelaar die eventueel ook nog afschakelt als de kap over de klauwplaat geopend word (hier voor het je de 5 aderige versie nodig):
https://nl.aliexpress.com/item/32789823 ... pt=glo2nld

Je huidige oplossing doet het en daar gaat het om. Ik begrijp waarom je nu de schakelaars met maar 1 draad hoefde te bedraden. :mrgreen:
There are only 2 limits, the sky and your imagination
PA5CA_
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 nov 2023 10:27

Re: Emco compact 8, upgrading

Bericht door PA5CA_ »

hfjbuis schreef: 27 jan 2024 17:59 Je kunt het ook oplossen met een gecombineerde aan/uit/nood/magnetische werkschakelaar die eventueel ook nog afschakelt als de kap over de klauwplaat geopend word (hier voor het je de 5 aderige versie nodig):
https://nl.aliexpress.com/item/32789823 ... pt=glo2nld

Je huidige oplossing doet het en daar gaat het om. Ik begrijp waarom je nu de schakelaars met maar 1 draad hoefde te bedraden. :mrgreen:
Ja was ook een oplossing geweest, maar ik vond de schakelaar niet mooi. :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco compact 8, upgrading

Bericht door Arie Kabaalstra »

Zo Luxe was de mijne niet.. dat wil zeggen.. ik had geen Toerentalregeling.. gewoon aan of uit..

Maar wat ik wel heb gedaan, kort nadat ik de machine gekocht had, is een "houdketentje" gemaakt met een Relais, 'k had net kort daarvoor op de Avondschool geleerd hoe zoiets werkte..

Dus een Start knop, en een Stop knop, de Start een NO, de Stop een NC, Relais doorgelust, zodat ie bij start heien bekrachtigd wordt, en zichzelf bekrachtigd houdt, maar die draad loopt door de Stop knop.. dus zodra je daar maar naar durft te wijzen, valt de spanning af.. en als de Netspanning onverhoopt weg zou vallen.. valt het relais ook af.. omdat er geen spanning meer is om een bekrachtigd te houden.

Werkelijk waar het mooiste electrische schema wat ik ooit geleerd heb.. En.. ik had de schakelaars aan de rechterkant in de machinevoet gemonteerd.
Die machinevoet, was een constructie van "reststukjes" IPE en plaatstaal uit een oude bakkerij.. Dat staal is zo ingeolied, dat rot nooit meer.. , ik had em op een oude stalen werkbank gemonteerd, op die stukken IPE, zodat ie wat hoger kwam, en er ook een spanenbak onder kon.. met een scharnier aan de voorkant.. 2 inbusboutjes eruit, bak eronder, klep neer..leegvegen.. klep omhoog, 2 boutjes er weer in.. klaarrrr

Wat ik eigenlijk niet snap.. is die schakelaars bovenop veel Hobbydraaibankjes.. je zal een "Schaap" in je klauwplaat hebben.. dan wil je je bank stilzetten.. en grijp je dus altijd over dat metalen schaap heen.. mij niet gezien!.. Ik snap niet dat dat toegestaan is.. vandaar bij mij de schakelaars naar rechts.. lekker uit de weg..

Als dat kastje je bevalt, maar je wilt wat degelijks, 24/7 Tailorsteel!.. 'k heb daar ook de Console voor mijn EMCO 5 laten snijden en zetten.. voor dat geld, kun je zelf niet gaan zitten kl.. tobben..
Plaats reactie