Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door benkr »

Dit is weer zo'n typisch gevalletje van heel veel stuurlui die allemaal aan de kant staan en ook allemaal een oplossing hebben, er zijn nu zoveel meningen en oplossingen dat de TS zijn eigen weg kiest en geen van de aangedragen oplossingen probeert denk ik, elke mogelijkheid is al wel aan de orde geweest en toch is er nog geen oplossing of uitsluiting. Ik denk wel dat wanneer er iemand met een scoop en wat gezond verstand naar die machine gaat het probleem erg snel de wereld uit is.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door serum »

Bjornski1976 schreef: 29 jan 2024 19:18 Toch wel knap om puls tijden van 0 mS te hanteren, te zien in het plaatje.
Mooi is dat he.. Niemand lijkt die wel erg relevante posts ook nog maar te lezen :mrgreen:
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door benkr »

serum schreef: 30 jan 2024 19:23
Bjornski1976 schreef: 29 jan 2024 19:18 Toch wel knap om puls tijden van 0 mS te hanteren, te zien in het plaatje.
Mooi is dat he.. Niemand lijkt die wel erg relevante posts ook nog maar te lezen :mrgreen:
Komt omdat het totaal niet relevant is, Mach3 regelt dat helemaal zelf, en vooral als het niet echt snel gaat maakt Mach3 er superbrede pulsen van, hoe sneller het moet hoe smaller de pulsen worden gemaakt, en als het echt snel moet dan wordt die ingevulde tijd pas relevant.
De valkuil is daardoor dat wanneer je voor de verkeerde polariteit kiest je vreemde dingen krijgt, meestal mis je dan de eerste of de laatste puls van een pulstreintje, en daardoor krijg je juist de dingen die hier aan de hand zijn, daarom heb ik ook al voorgesteld om enkele en alleen de pulspolariteit te wijzigen. Grote kans dat het dan opgelost is. Maar door de grote hoeveelheid verschillende aanwijzingen van mensen die Mach3 niet kennen verdwijnt ook een goede en zinnige aanwijzing compleet in de brij van goedbedoelde aanwijzingen en gebeurd er uiteindelijk niets.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 30 jan 2024 20:24
serum schreef: 30 jan 2024 19:23
Bjornski1976 schreef: 29 jan 2024 19:18 Toch wel knap om puls tijden van 0 mS te hanteren, te zien in het plaatje.
Mooi is dat he.. Niemand lijkt die wel erg relevante posts ook nog maar te lezen :mrgreen:
Komt omdat het totaal niet relevant is, Mach3 regelt dat helemaal zelf, en vooral als het niet echt snel gaat maakt Mach3 er superbrede pulsen van, hoe sneller het moet hoe smaller de pulsen worden gemaakt, en als het echt snel moet dan wordt die ingevulde tijd pas relevant.
De valkuil is daardoor dat wanneer je voor de verkeerde polariteit kiest je vreemde dingen krijgt, meestal mis je dan de eerste of de laatste puls van een pulstreintje, en daardoor krijg je juist de dingen die hier aan de hand zijn, daarom heb ik ook al voorgesteld om enkele en alleen de pulspolariteit te wijzigen. Grote kans dat het dan opgelost is. Maar door de grote hoeveelheid verschillende aanwijzingen van mensen die Mach3 niet kennen verdwijnt ook een goede en zinnige aanwijzing compleet in de brij van goedbedoelde aanwijzingen en gebeurd er uiteindelijk niets.
Helemaal mee eens, en zeker wanneer de verhalen ook nog eens veel te lang worden.
Vliegbouler
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2010 23:14
Locatie: IJlst

Re: Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door Vliegbouler »

Als ik de z-as 10 x 5 mm op en neer laat gaan is de Z-as 0 0,15 mm gezakt, dus nu een nieuwe kogelomloopspindel met moer besteld en dan ombouwen.
De toekomst zal het leren.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Vliegbouler schreef: 02 feb 2024 10:28 Als ik de z-as 10 x 5 mm op en neer laat gaan is de Z-as 0 0,15 mm gezakt, dus nu een nieuwe kogelomloopspindel met moer besteld en dan ombouwen.
De toekomst zal het leren.
Die KO kan voor het geheel geen kwaad, maar als je even je gewone boeren verstand gebruikt moet je toch begrijpen dat daar niet de oorzaak zit.
De kans is dus erg groot dat het probleem gewoon weer aanwezig is zodra die KO gemonteerd is.
Of je hebt een stap verlies bij omkeren, of de koppeling tussen motor en spindel slipt.
Die stap verlies heeft dan weer meerdere oorzaken, dat is Ben z'n specialiteit.
Voor die slip kun je even een viltstiftstreep op motor as, koppeling en schroefspil zetten, en wat meer testen totdat je 3/4=0.75 mm of zo fout hebt, dan zou er 1/4 verschuiving te zien kunnen zijn als het slip is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Vliegbouler
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2010 23:14
Locatie: IJlst

Re: Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door Vliegbouler »

Dank je daar had ik ook nog niet aan gedacht.
Even geduld om de materialen te ontvangen en ombouwen.
Maar hier zitten nuttige tips tussen
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door andrefc101 »

Vliegbouler schreef: 02 feb 2024 12:49 Maar hier zitten nuttige tips tussen
Ja, soms isdie wel nuttig :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 02 feb 2024 13:11
Vliegbouler schreef: 02 feb 2024 12:49 Maar hier zitten nuttige tips tussen
Ja, soms isdie wel nuttig :lol:
Dank u. 8)
Vliegbouler schreef: 02 feb 2024 12:49 Even geduld om de materialen te ontvangen en ombouwen.
Nog een tip, dat testen kun je voor dat je materialen binnen zijn al doen. Scheelt weer kostbare wacht tijd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie