Hulp gezocht met programmeren PLC

Als je wat zoekt kan dat hier. Let op!!! Alleen particulieren of neem anders contact op! De berichten worden automatisch verwijderd na 6 maanden!!!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Hulp gezocht met programmeren PLC

Bericht door Firehunter »

Ik ben een beetje aan het stoeien met een AliExpress FX3U PLC kloon. Er zijn inmiddels een paar dingen gelukt, maar nog niet alles wat ik in de planning heb. Het is in eerste instantie de bedoeling om hem met een servo te gebruiken voor een lineare actuator. Dus positie aansturing met step/dir.

Is er iemand in noordoost Nederland die mij een beetje op gang kan helpen met het programmeren? Ik heb wel redelijk wat ervaring met scripten/programmeren, maar niet met PLC's.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met programmeren PLC

Bericht door Jacala »

Hoi!

Zelf programmeer is sinds een paar maanden de Zelio PLC's van Schneider. Maar dat is niet meer dan functieblokken aan elkaar knopen met lijntjes. Wonderbaarlijk wat je dan al kan. Codes kloppen is helaas niet aan mij besteed maar wel aan een medewerker (en tevens mechatronica student).

Afgelopen maand zijn we met een nieuw project gestart: Een Torch height controller voor houten platen. Een THC is voor staal heel normaal maar voor het lasersnijden van houten platen niet, laten wij dat nu erg veel doen en grote platen van 1500x3000 multiplex (6 tot 10mm dik) willen nog wel eens bol of hol staan.

De oplossing: Met een laser hoogtesensor direct naast de kop de hoogte meten en die continu op de gewenste hoogte houden. Ruida maakt dit systeem ook al maar dat heeft de beperking dat je niet met 2 laserbuizen 1 project kan uitvoeren, wij hebben een machine laten maken die met 70 Watt markeringen zal maken en met 300 Watt zal snijden. De 300 Watt buis zal voorzien worden van die volgende kop.

Voor meer info zie de video van Ruida: https://www.youtube.com/watch?v=eH_79a_m5b8 Wij hebben wel deze kop maar zorgen zelf voor de regeling.

Om na afdwalen terug te komen op je vraag:
Joris wilde deze PLC hebben: https://www.controllino.com/product/con ... mini-pure/
Het ding werkt op Arduino wat schijnbaar heel gebruiksvriendelijk is.

Voor onze toepassing had hij een werkend prototype in 60 regels code.

0 tot 5 v signaal van hoogtemeter uitlezen.
Vaste waarde bepalen (zeg 2,4v)
Die waarde volgen door een stappenmotor de kop omhoog en omlaag te laten bewegen tot die waarde bereikt is.

Werkmethode uiteindelijk:
Met een pendant die voorzien is van een 3 keuze schakelaar stel je de hoogte in.
Keuze schakelaar stand 1: uit.
Keuzeschakelaar stand 2: Door aan het encoder wiel te draaien stel je de gewenste hoogte in.
Keuzeschakelaar stand 3: De kop zal altijd deze hoogte aanhouden en omhoog gaan als de plaat bol staat. Lager dan dit niveau is niet toegestaan. De plaat kan immers niet lager liggen dan de messentafel. Hiermee voorkom je dat de kop te ver naar beneden duikt als hij over een gat gaat dat hij heeft laser gesneden in de plaat.

Ik was verbaasd hoe snel hij het proto aan de gang had (uurtje of 3?) Als je Arduino kent is dit wellicht een toegankelijke oplossing voor je?
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met programmeren PLC

Bericht door Firehunter »

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Klinkt als een interessant project! Toevallig heb ik gisteren nog de Controllino in beeld gehad. Kwam er via de site van OpenPLC en blijkbaar worden nog meer soorten hardware ondersteund. Arduino heb ik wel ervaring mee. Raspberry Pi inmiddels ook, daar zijn ook PLC modules van te vinden.

Maar in dit geval is de achterliggende gedachte dat ik sowieso met andere merken/types PLC's wil leren werken. Dus ook bijvoorbeeld Siemens S7, Wago, Beckhoff, Phoenix Contact, etc. Vandaar nu mijn keuze voor de FX3U, omdat dat volgens mij wel een beetje de basis is van PLC's. Dan ben je met X, Y, K, D, M, T en C bezig ipv variabelen, functies en libraries zoals bij Arduino. Dat is dus wel ff wennen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met programmeren PLC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie