Tool Presetter

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tool Presetter

Bericht door Arie Kabaalstra »

Tussen de bedrijven door wat zitten knopselen aan de aan EdingCNC gekoppelde applicatie:
't kleine venstertje Linksboven , daar selecteer je met de ComboBox een Toolnummer, en Z-Offset (toollengte) en de Diameter worden weergegeven, alsmede de beschrijving van het gereedschap, hier zit echter nog iets geks.. hij laat de eerste 12 karakters weg (Normaliter staat daar bij EdingCNC : "Tool Number ".. dat stuk wordt eraf geknipt, en pas vanaf het 13 de karakter wordt weergegeven..

Afbeelding
Ik heb hier voor de lengte al een nieuwe waarde ingegeven, maar nog niet op de knop gedrukt..

Afbeelding
Hier wel.. en de lengte is nu overgenomen in EdingCNC, hetgeen ook wordt weergegeven in de message Window van EdingCNC.. je ziet ook dat de Z waarde veranderd is.. immers het tool is langer geworden...

de Volgende stap is dan de USB Camera weergave invoegen, zodat je het tool op het scherm hebt..(ik zit even te denken.. dat zou je met een Tablet kunnen doen.. er zijn wel wat programmaatjes waarmee je je Tablet kan gebruiken als 2de scherm, en met een beugeltje is die ook wel aan de presetter te knopen..en. je hebt meteen een Mepscherm..
Dan de Lineaire Encoders eraan knopen.. en de gegevens daarvan uitlezen..

Dan zit ik ook nog even met het fysieke refereren van de Presetter.. maar dat kan dan wel met een paar Vaste aanslagen.. dat je bij het opstarten de sleden handmatig tegen de aanslagen zet, en dan die positie aanneemt.. zo spannend hoeft dat niet te zijn.. tevens zou je met Verende kogels de druk ook constant kunnen houden.. dat je em even over de kogel drukt, en dat het kogeltje dan zorgt dat ie op zijn plekkie blijft..
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Tool Presetter

Bericht door P1-Engineering »

Lekker bezig, gaaf om te zien hoe snel je stappen maakt!.

Zelf heb ik gister een laser toolsetter van renishaw (NC4) op de kop getikt voor weinig.... 8)
Binnenkort eens verdiepen hoe deze werkend te krijgen icm Eding. Ga proberen om de Renishaw macro's te bemachtigen voor Fanuc maar dat kan nog wel eens lastig worden.

En tegen de tijd dat het relevant wordt zie ik je ook wel een pallet wissel applicatie in elkaar knutselen die het bijbehorende programma naar Eding kan sturen. :)
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Tool Presetter

Bericht door mjeuring »

P1-Engineering schreef: 14 feb 2024 10:01 Zelf heb ik gister een laser toolsetter van renishaw (NC4) op de kop getikt voor weinig.... 8)
Da's het betere werk, de mijne is vorige week geleverd (nieuw) ga hem gebruiken om een 0,25mm boortje in te meten na een boorwissel en na elke cyclus een detectie te doen op aanwezigheid.

Mag ik vragen wat je er voor betaald hebt?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tool Presetter

Bericht door Arie Kabaalstra »

Renishaw?.. dat zal niet goeiekoop zijn.. maar tweedehands kom je nog wel eens dingen tegen voor zachtere prijsjes.. :lol:

Inmiddels ...

25094

De Video Weergave in de aan EdingCNC gekoppelde applicatie gezet, en dat werkt!.. Ik heb dus beeld, met 2 heldere Kruisdraden, Nu dus de Encoder signalen binnen zien te halen.
Ik ga eerst een Rotary encoder aan de Arduino knopen, en dan zien of ik dat binnen kan trekken.. als dat lukt, dan knoop ik de SINO Lineaal die ik in Bruikleen heb gekregen eraan..

of dat ook binnen een week gerealiseerd kan worden, dat blijft even de vraag.. eerst mijn buro opruimen, zodat ik ruimte heb voor mijn Oscilloscoop, dan kunnen we ook zien wat er binnenkomt..
En daar komt dan meteen de volgende vraag.. 'k heb een "Handwiel" liggen hier.. Hoe sluit ik dat aan?.. 5V op Vcc, de GND op V0?, en dan met de A en B Probes op A en B van die encoder meten, en dan draaien, om te zien of er een blokgolf uitkomt?
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Tool Presetter

Bericht door P1-Engineering »

mjeuring schreef: 14 feb 2024 15:14
P1-Engineering schreef: 14 feb 2024 10:01 Zelf heb ik gister een laser toolsetter van renishaw (NC4) op de kop getikt voor weinig.... 8)
Da's het betere werk, de mijne is vorige week geleverd (nieuw) ga hem gebruiken om een 0,25mm boortje in te meten na een boorwissel en na elke cyclus een detectie te doen op aanwezigheid.

Mag ik vragen wat je er voor betaald hebt?
Ik denk dat je helemaal naar wordt als ik het zeg.... :lol: :lol: ik weet namelijk wat ze nieuw ongeveer kosten.
Was vandaag voor een etentje meer kwijt..... :mrgreen: :mrgreen:

Idee is inderdaad ook voor hele kleine gereedschappen en PCD gereedschappen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tool Presetter

Bericht door Arie Kabaalstra »

P1-Engineering schreef: 14 feb 2024 23:28 Idee is inderdaad ook voor hele kleine gereedschappen en PCD gereedschappen.
PCD heb ik (nog) niet, maar klein?.. Hold my Beer! :lol:

25100

Steekbeitel 0.64 mm breed.. zelf geslepen uit een stukje VolhardmetaalØ4 mm, 't is ooit een Freesje geweest.. :lol:
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Tool Presetter

Bericht door mjeuring »

P1-Engineering schreef: 14 feb 2024 23:28 Was vandaag voor een etentje meer kwijt..... :mrgreen: :mrgreen:
Dat lukt mij ook, moet ik wel 100 collega's uitnodigen :lol: En van de BTW nog een keer 20.

Dit soort dingetjes gaan we er mee controleren en inmeten:

Afbeelding

0,25mm VHM
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tool Presetter

Bericht door Arie Kabaalstra »

op de Draaibank hoef je als het goed is, alleen de lengte maar te controleren.. de X-offset van een boor is per definitie altijd 0.. tenzij je Offset gereedschaphouders gebruikt..

25102

Zoals deze, maar de beide boren hebben een offset van 4.00 mm, de ene + de andere -

22805 en dit ga ik er dan mee maken.. :lol: 'k heb weer een ordertje binnen voor deze units.
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Tool Presetter

Bericht door mjeuring »

Nee, niet met een draaibank, maar we gaan een 6-assige robot gebruiken. 3 gaatjes 120° geroteerd onder een bepaalde hoek. Aanvoer systeem van Radine er bij. Is net hobbyen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tool Presetter

Bericht door Arie Kabaalstra »

dan komt het ook wel precies..
Daar zul je wel een stabiele robot voor moeten hebben..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Tool Presetter

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 15 feb 2024 14:52 Daar zul je wel een stabiele robot voor moeten hebben..
Archie
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Tool Presetter

Bericht door mjeuring »

ABB IRB1100
Maar boortje kan wel wat hebben
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tool Presetter

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

oh.. zo eentje. :lol:

Die zal inderdaad wel voldoende "Oomph" hebben om een boor van 0.25 ergens doorheen te duwen ja...
Plaats reactie