Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 feb 2024 10:20
Kjelt schreef: 15 feb 2024 09:39
Sven schreef: 15 feb 2024 06:32 Hoe werd in die tijd een cnc geprogrammeerd om 31000 verschillende onderdelen doorlopend in serie te maken?
Zie geen enkele programmeer aktie. Alleen iemand die de groene knop indrukt.
Zonder programma geen groene knop.
Op 2:00 hoor ik toch duidelijk: using a computer controlled milling machine.
Er waren heus wel computers voordat de PC uitgevonden werd. https://www.computerhistory.org/timeline/computers/
Maar ik zie geen programmeer aktie. Welke computer zit er in hoe programmeerden ze die, wat voor code etc etc
Daarvoor kijk ik dat filmpje als iemand dat er expliciet bij zet ;-)

Zeg maar dat iemand een filmpje post met de tekst "hoe stel ik een boodschappenlijstje op" en ze laten een filmpje zien van iemand die de boodschappen in een winkelwagentje stopt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 feb 2024 10:20
Kjelt schreef: 15 feb 2024 09:39
Sven schreef: 15 feb 2024 06:32 Hoe werd in die tijd een cnc geprogrammeerd om 31000 verschillende onderdelen doorlopend in serie te maken?
Zie geen enkele programmeer aktie. Alleen iemand die de groene knop indrukt.
Zonder programma geen groene knop.
Op 2:00 hoor ik toch duidelijk: using a computer controlled milling machine.
Er waren heus wel computers voordat de PC uitgevonden werd. https://www.computerhistory.org/timeline/computers/
één van de mooiste apparaten in dat overzichtje.. vind ik nog altijd de Curta Calculator.. had ik er maar eentje, Ja, er bestaan Replica's die uit een 3D printer gerold zijn, maar die zijn schaal 3:1... die stop je niet meer even in je zak... Zelf eentje maken?... Als ik een kloppend 3D model kan vinden.. Geloof me.. dan bouw ik er eentje..

Hoe ze zoiets geprogrammeerd hebben bij Nasa indertijd?.. ik denk dat ze niet helemaal op hun achterhoofd gevallen zijn, en voor alle tegels die een min of meer identieke vorm hadden, wel een Parametrisch programmaatje hadden, die na het inlezen van de maten wel een programmaatje uitpoepte.
Zo is Mr. Parsons ooit begonnen namelijk.. die gebruikte een Computer die aan de hand van een Wiskundige functie die de vorm van het onderdeel beschreef een reeks punten genereerde, en die nog op Kettingformulier afdrukte.. in de werkplaats hoefde een Frezer dan alleen maar zijn Frees naar X, Y te verplaatsen en tot Z te "plungen".. Later, toen de eerste Servo's ontwikkeld waren, hebben ze dat gekoppeld aan een Computer waar je die lijst met punten in kon laden, en .. inderdaad.. de grote groene knop een optater kon geven..

Wat is er door de jaren heen dan eigenlijk veranderd?.. Niet heel veel.. als je bedenkt dat iedereen die met een Cyclusgestuurde machine werkt, nog steeds gewoon een paar Parameters induimt.. en op de Groene knop mept. , andere vorm?.. andere parameters.. Groene knop!.
Meer dan dat was is het (nu) nie,was het (in 1950) niet, zal het (in de toekomst) niet worden..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 15 feb 2024 11:02 Maar ik zie geen programmeer aktie. Welke computer zit er in hoe programmeerden ze die, wat voor code etc etc
Daarvoor kijk ik dat filmpje als iemand dat er expliciet bij zet ;-)

Zeg maar dat iemand een filmpje post met de tekst "hoe stel ik een boodschappenlijstje op" en ze laten een filmpje zien van iemand die de boodschappen in een winkelwagentje stopt.
Iemand zet dat er expliciet met een vraagteken bij. Dus wil het zelf ook graag weten.

Maar NC en CNC inclusief CAD CAM bestond toen ook al. https://en.wikipedia.org/wiki/History_o ... al_control
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

When Parsons saw what Stulen was doing with the punched card machines, he asked Stulen if they could be used to generate an outline with 200 points instead of the 17 they were given, and offset each point by the radius of a mill cutting tool. If you cut at each of those points, it would produce a relatively accurate cutout of the stringer. This could cut the tool steel and then easily be filed down to a smooth template for stamping metal stringers.[5]
Ergo.. CAM werd toen al gebruikt om Complexe vormen te maken.. in dit geval dus de contour van een Stansgereedschap om Ribben voor helicopterwieken te stanzen..
Nu.. zou een beetje handige programmeur, de functie van een dergelijke contour in zijn besturing programmeren, en aan de hand van Parameters de boel kunnen beinvloeden, en daarmee kun je eenvoudigweg diverse ponsen programmeren met 1 programma..
In de Gereedschapmakerij waar ik werkte, moesten veel "Snij-Trek Bussen" gemaakt worden, dus een bus met een flens aan de ene kant, en een Nauwkeurig gat, voor de snijnippel, en een radius op de buitenkant, eveneens nauwkeurig, om een "kraagje" te trekken rondom het zojuist onstane gat..

Omdat de vorm van die dingen altijd hetzelfde was, maar de maten anders, heb ik op de Draaibank een Programma gemaakt, met een Middels Vrije Contour geprogrammeerde vorm, 't enige wat je moest wijzigen, waren de Diameter van de bus aan de binnenzijde, en de buitenzijde, alsmede de diameter van de Flens, de lengte van de bus, en de totale lengte.. Simuleren.. ziet het er goed uit?.. Grote groene knop.. koffie!
Wezenlijk niet anders dan de methode van Parsons en Stulen,maar nu niet meer op een Aparte Computer, maar geintegreerd in de besturing..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 feb 2024 12:52 Iemand zet dat er expliciet met een vraagteken bij. Dus wil het zelf ook graag weten.
:mrgreen: ok geef je dat punt.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door MeMoRy »

Om de zoveel tijd maakt deze jongen een oud patent na. Nu heeft hij wel een heel "handig" stuk gereedschap gevonden.

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

't ontwerp heeft wel een heleboel zaken die beter zouden kunnen.. teveel speling overal, niet de meest handige manier om bepaalde delen te bevestigen.. en.. 'tis en blijft een veredelde Bahco.. en die dingen staan niet voor niets bekend in engelstalige landen als "swedish Nut Lathe" of "Nutfucker", pak dan beter een waterpomptang..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

Ja duh! Waarom denk je dat het geen succes is geworden en nergens te koop is :roll:
Daar gaat het toch helemaal niet om?
Net als dat iemand een Bugatti uit 1931 nabouwd en dan de opmerking plaatst dat hij niet aerodynamisch is, niet zuinig en geen navigatie heeft.....
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

't principe, of de uitvoering ervan.. dat zijn 2 verschillende dingen.
de Lagering van het asje dat de "moer" aandrijft is op zijn zachtst gezegd twijfelachtig te noemen.. waarom een losse bus ergens aan solderen als je 't materiaal waar die bus zit net weggefreesd hebt?. waarom de gaten waarmee de "sleutel" vast zit niet een stukje verzonken?, waarom de as van de Trekker niet beter gelagerd? en zo kan ik wel even doorgaan..

wat die Bugatti betreft.. er is een bedrijf dat ze nabouwt, en zo dicht mogelijk bij het origineel, maar ze geven wel aan dat het verstandiger is om een Glijlager krukas in het blok te plaatsen, in plaats van de kogelgelagerde, omdat ie gewoon langer meegaat.. en de beleving van het rijden met zo'n auto is waar het daar om gaat.. dezelfde reden dat ik zo verknocht ben aan mijn Ducati 750 Sport.. ja.. hij heeft een achterhaalde framegeometrie, en achterhaalde bandenmaten , 16" in plaats van 17".. maar da's de charme van zo'n ding.. en ook de "Sport" om mensen met modernere machines te tonen waar zo'n oude machine nog toe in staat is.. dan gaat het meer om het rijden, en je aan kunnen passen aan iets dat niet "perfect" is.. Mijn Ducati 851 is veruit superieur aan de 750 sport, maar dat maakt het rijden van die "Dikkebandenracer" er niet minder om.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »



Deze vind ik dan leuker.. beter uitgevoerd, en zowaar nog nuttig ook..
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Leeuwinga »

:idea: :arrow:Je moet wel klokkemaker zijn om zo iets te maken, wel erg mooi
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door WillyH »

Een Nederlandse uitvinding, lijkt me in slow motion te zijn Of een stiptheidsactie ;-)

https://youtu.be/r5SFXr4OIzA?si=AeASVnrj2CtfWtGA

Pff, hoe komt dat hier geen preview komt te staan maar enkel een link?
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door janplastiek »



niet tussen de youtube haakjes geplaatst?
Breek de dag, frees een lijntje.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door MeMoRy »

WillyH schreef: 18 feb 2024 19:11 Een Nederlandse uitvinding, lijkt me in slow motion te zijn Of een stiptheidsactie ;-)
Tja... Ziet er een beetje knullig uit. En retetraag.
Niet erg mobiel uit ook. Alsof je steeds maar 2 meter muur kan maken en dan weer 30 minuten bezig bent de robot naar de volgende 2m te verplaatsen.

Maar blijkbaar hebben ze een investeerder gevonden Amsterdam-based Monumental exits stealth mode with €23.2M funding; plans to automate on-site construction with robotics and software

Verplaatsen het probleem van tekort aan metselaars naar een tekort aan machinebedieners en onderhoudspersoneel.
Plaats reactie