Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door kawarider »

Zoiets inderdaad. Zelf geknutseld Li ion blijft toch altijd spannend.

Generatortje Ben? De kids doen er een hele avond mee, muziek, licht etc. Misschien zo de batterij opladen? Moet de generator wel buiten kunnen staan natuurlijk.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door Bjornski1976 »

Een electrisch generatortje ombouwen naar waterstof, lekker schoon. Hoef je alleen nog wat aan het geluid te doen :mrgreen:
Kan ie binnen draaien
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door benkr »

Ik ben wel langzaam aan het genezen van die bak van ruim 300 kg, lijkt me inderdaad geen pretje om daar regelmatig mee te moeten gaan wandelen, voor de rest is het wel een ideale bak aan power, dat dan weer wel.
Ik ga as. donderdag avond iemand opzoeken die werkt in een van de Luchtmacht Accushops, in zijn accushop heb ik destijds het prototype van de nieuwe KLu acculaadstations opgebouwd, dat concept is later in alle KLu accushops uitgerold en is nu de standaard voor alle vliegtuigaccu's én voor alle KLu voertuig accu's. De JSF is de enige uitzondering, die is volledig door de Amerikanen gedomineerd, daar mag een Nederlandse techneut amper bij in de buurt komen.
Ik ga aan hem vragen wat in zijn beleving de beste oplossing is voor mijn probleem, ik hoop dat hij ook weet hoe.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door benkr »

Bjornski1976 schreef: 20 feb 2024 21:46 Een electrisch generatortje ombouwen naar waterstof, lekker schoon. Hoef je alleen nog wat aan het geluid te doen :mrgreen:
Kan ie binnen draaien
Ga je dan niet om de ene bom (Lithium cellen) te vermijden een andere bom (waterstof) in huis halen?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door DaBit »

Ik laad elke dag lithium batterijen. Telefoons, oordopjes, laptops, accu gereedschap, noem maar op. En mijn buren ook. En hun buren. En die daarvan.

En al die huizen staan er nog.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door benkr »

Toch is er iets in me dat mij tegenhoudt om een paar echt dikke Lithium accupacks in mijn schuurtje te gaan plaatsen. Ben ik nu echt aan het overdrijven of zit er toch wel een zeker risico aan?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door Kjelt »

Leuk Bart maar jouw resultaten behaald in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.
Youtube staat vol van elektrische fietsen, scooters, steps ja zelfs telefoons die spontaan in de fik vliegen. De kans is misschien klein maar de impact dat je woning afbrand wel erg groot ;-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 20 feb 2024 23:46 Toch is er iets in me dat mij tegenhoudt om een paar echt dikke Lithium accupacks in mijn schuurtje te gaan plaatsen. Ben ik nu echt aan het overdrijven of zit er toch wel een zeker risico aan?
Er zit een risico aan, als je er bij blijft kun je aktie ondernemen. Ook al heeft dat soms weinig zin (zie video) Er zijn niet voor niets laadkluizen (antibrand kast) ontwikkeld.

Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door kawarider »

LiFePo4 is geen probleem
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 20 feb 2024 23:48 Leuk Bart maar jouw resultaten behaald in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.
Youtube staat vol van elektrische fietsen, scooters, steps ja zelfs telefoons die spontaan in de fik vliegen. De kans is misschien klein maar de impact dat je woning afbrand wel erg groot ;-)
Het gebeurt ook met enige regelmaat dat de gasontwikkeling bij het laden van een natte (tractie)batterij voor een knal zorgt. Het is niet voor niets dat de kleinere loodaccu's tegenwoordig allemaal gesloten VRLA types zijn.
En dan kun je zeggen 'ja, maar lithium gaat vaker in de hens'. Natuurlijk, kijk eens naar de nummers? Hoeveel lithiumpacks hebben we in bedrijf in Nederland en hoeveel natte loodaccu's? Juist ja.

Jij haalt verder lipo's aan, maar dat is wel makkelijk scoren. Dat is als zeggen dat circuitauto's onveilig zijn omdat ze veel vaker crashen dan bejaardengebakjes. In werkelijkheid is het de toepassing van de circuitauto die daarvoor verantwoordelijk is en niet de auto zelf. Zo ook met lipo's.
De bejaardengebakjes crashen niet zo vaak, net zoals de accupacks van je elektrische fiets en accuboor.

Kijk je puur naar nummers: als er elke dag in Brabant een pack de fik in zou gaan dan lijkt en is dat heel veel. Maar statistisch is de kans dat het bij jou gebeurt dan nog steeds maar knap klein en moet je een paar eeuwen oud worden wil je significant risico lopen.
'Ja, maar het is toch risico': ga dan ook maar meteen in een bungalow wonen; de kans dat je van de trap af valt en de rest van je leven in een rolstoel door moet brengen is groter.

Ik zie niet zoveel kwaad in Li-ion, mits goed behandeld. En al helemaal niet in een stel LiFePO4 prismatische cellen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door Kjelt »

Ik denk zelf dat de kwaliteit van het BMS hier heel belangrijk is en ook defensief laden (stoppen bij 80% om warmte ontwikkeling te remmen).

Wat hier voor Ben voornamelijk speelt is , stel dat het fout gaat, wat is de schade en is dit verzekerd? Is het een losse schuur van pak m beet €50000 of zit dat ding vast aan andere schuren of appartementen complex ? Ik kan de risicos en evt schade niet overzien maar dat zou wel mijn eerste stap zijn om dit goed uit te zoeken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door Danny »

Ik heb al een tijdje een lifepo4 batterij van pureacell.nl.
Tot nu toe geen problemen mee gehad.
bartbrouwer
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 sep 2023 21:41
Locatie: Best

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door bartbrouwer »

Hee Ben,

Mijn “oude” thuisbatterij staat bij Kawarider, wellicht hebben jullie het daar over gehad. Victron maakt heuuuule mooie en super bedrijfzekere betrouwbare spullen om deze accu’s te laden en ontladen.

Lifepo4 is beduidend lichter dan een loodaccu, en qua energiedichtheid nog veeel efficiënter. Mocht je het idee met het karretje uit willen voeren, zou je ook kunnen denken aan bijvoorbeeld een steekwagentje waar je alles inbouwt. 10kwh opslag met een 3kva omvormer brengt je al een heel eind, misschien al wel teveel voor jouw toepassing. Houdt er wel rekening mee dat compressors en dergelijke een opstartstroom hebben die veel omvormers niet kunnen handelen. Bijvoorbeeld mijn 1pk compressor draait niet echt op mijn victron multiplus 1600w omvormer…

Wellicht kun je met een automatische slangenhaspel vanuit je appartement eens in de zoveel tijd een stekkertje naar beneden gooien?
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door Bjornski1976 »

LiFePO4 als alternatief voor Li-Ion, kan ook tehen lagere temperaturen
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie