Aluminium gieten

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Aluminium gieten

Bericht door xander janssen »

Ballegooijen schreef: 20 feb 2024 09:56 Oorspronkelijke vraag:
Ik zoek iemand die aluminium kan smelten/gieten.
Liefst een hobby man.
Klopt en ik kan helaas dit volume niet aan. Normaal hou ik niet van die off- topic discussies, maar de vraag was (is nog steeds) wel voldoende beknopt dat zelf vragen stellen en info delen er m.i. bij kan helpen om de daadwerkelijke vraag, incl alle belangrijke details, helder te krijgen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aluminium gieten

Bericht door Arie Kabaalstra »

Je kunt het Off-Topic noemen, maar als iemand zonder enige voorgaande ervaring Aluminium wil gaan gieten, is het dan niet wenselijk om 'm ook op mogelijke hobbels in dat proces te wijzen, teneinde teleurstellingen en/of een onderdeel wat niet aan de verwachtingen en toleranties voldoet te besparen?..

Bovendien zijn dat ook de dingen die anderen die eenzelfde proces ambieren een schat aan informatie opleveren
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Aluminium gieten

Bericht door keesfrees »

Ik heb ondertussen navraag gedaan bij een ervaringsdeskundige, reactie :
https://www.dekensmetaalgieterijen.nl/

hier heb ik een paar keer iets laten gieten, ik moet zeggen dat ik daar goed geholpen ben.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aluminium gieten

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hmm... zo'n ijzergieterij.. zou je daar ook aan kunnen kloppen met een Model van een Freesmachine die je zou willen bouwen?.. dan is het daarna alleen nog maar een kwestie van nabewerken bij iemand met een grote machine.. en klaar is Arie.. :)
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Aluminium gieten

Bericht door André-R »

Arie Kabaalstra schreef: 22 feb 2024 17:07 Je kunt het Off-Topic noemen, maar als iemand zonder enige voorgaande ervaring Aluminium wil gaan gieten, is het dan niet wenselijk om 'm ook op mogelijke hobbels in dat proces te wijzen, teneinde teleurstellingen en/of een onderdeel wat niet aan de verwachtingen en toleranties voldoet te besparen?..

Bovendien zijn dat ook de dingen die anderen die eenzelfde proces ambieren een schat aan informatie opleveren
Helemaal mee eens, en je moet toch ergens beginnen toch ? Ik heb een emaileeroventje en daar een stalen bakje voor gemaakt en kleine dingetjes gegoten van aluminium, dat ging zonder problemen. Onlangs een keramiekoven voor een prikkie van MP gepukt, moet de temperatuur regeling even aanpassen en ga daar mee experimenteren. De oven is 30c30 cm dus dat is meer dan groot genoeg. Het is een kwestie van heel veel YT filmpjes bekijken, vooral ook het commentaar wat erbij staat is leerzaam, en dan gewoon de stoute schoenen aandoen en proberen. En het zal echt niet in 1 keer allemaal mooi worden maar 'al doende leert men' en wat betreft 'off topic' dáár is de praathoek toch voor bedoeld ?
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Plaats reactie