Kistje Printen

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Sven »

We kunnen het ook nog over titanium hebben?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Quepee »

Bakkie deksel , veel meer kan het toch niet worden ?

Afbeelding
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door andrefc101 »

Quepee schreef: 05 mar 2024 09:20 Bakkie deksel , veel meer kan het toch niet worden ?
Das te simpel 😉
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nee... meer zou het niet moeten zijn...
Maar.. Ik wil het deksel er aan vast.. scharnierend eigenlijk.. anders komt er straks weer een bijgoochem met de opmerking "een doosje met een deksel er aan vast is een blokje" :lol:

Afbeelding

Iets dergelijks dus, met het deksel aan de Korte kant.

Iedereen kan wel roepen "Je moet iets nemen wat een ander al ontworpen heeft!", maar dat was niet mijn initiële vraagstelling..
De Vraag is dus, is zoiets te maken met een 3D Printer, en zo ja, waar moet IK op letten bij het ontwerpen van zoiets?, want het moge algemeen bekend verondersteld worden dat ik (nog) niet over een dergelijk apparaat beschik.
de Mogelijkheden worden wel steeds groter, als je inderdaad makkelijk een dergelijk doosje kan printen.. waarom ook niet?..standaardje voor de spantangen van de Kress?.. eitje.. Standaardje voor de opspanspulletjes, netjes een raster met boutjes en draadeindjes, vakjes voor de kikkertjes.. en dat alles van een niet poreus materiaal, als ze vuil zijn, even in 't sop.. droogblazen.. klaar..
andrefc101 schreef: 05 mar 2024 10:00
Quepee schreef: 05 mar 2024 09:20 Bakkie deksel , veel meer kan het toch niet worden ?
Das te simpel 😉
Niet alleen dat.. 2 losse delen.. en het deksel is een "flimsy" dingetje.. niets ten nadele van de Plestikpoeper die't ding geprint heeft.. maar als ie valt, of als er wat op valt.. *Krak*, Daarom wil ik geen losse deksel..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Kistje Printen

Bericht door serum »

Ik vind losse doosjes maar niks. Heb liever 1 en hetzelfde modulaire systeem qua bakjes. Om al die tijd kapot te slaan op 1 bakje, mij niet gezien.

En niet alles wat van de 3d printer komt is stuk als het valt. Gewoon de standaard logica aanhouden; zorg dat dikte van je dunne wanden overeen komt met wat je nozzle fatsoenlijk kan printen (bij 2 perimeters 4x rupsbreedte bv).

En als je dunnere lagen print kan je een grotere overhang permiteren, het is zo logisch als het maar kan zo'n ding.

Leer jezelf 3d tekenen aan en koop zo'n ding. Het is zo vreselijk handig, ook voor hulpmiddeltjes/aanslagen met frezen. Wel eens gezien dat ze gewoon zetvingers printen in plastic en die succesvol gebruiken in een zetbank? En niet alleen voor 0,5mm alu.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Sven »

Volgens mij is het schrijven en dimdammen over een kistje al duurder dan een kistje hele goeie sigaren kopen, uitdelen op straat of weggooien en dan het kistje gebruiken.

Iemand die alsmaar titanium freest op honderdsten millimeters kan niet een kistje maken waar je hoogstens op tienden hoeft te werken?
Dat lukt mij denk ik zelfs met een potlood en een handzaag.

Ik weet iemand die dit soort kistjes maakt (als het moet op 1/20 mm) maar die begrijpt vacuum niet of kan het niet uitleggen dus zo klein lukt dan net weer niet.
Dus die optie is veels te duur voor zoiets kleins.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Kistje Printen

Bericht door serum »

kkksccchhhh miauw
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

serum schreef: 05 mar 2024 11:49 Ik vind losse doosjes maar niks. Heb liever 1 en hetzelfde modulaire systeem qua bakjes. Om al die tijd kapot te slaan op 1 bakje, mij niet gezien.

En niet alles wat van de 3d printer komt is stuk als het valt. Gewoon de standaard logica aanhouden; zorg dat dikte van je dunne wanden overeen komt met wat je nozzle fatsoenlijk kan printen (bij 2 perimeters 4x rupsbreedte bv).

En als je dunnere lagen print kan je een grotere overhang permiteren, het is zo logisch als het maar kan zo'n ding.

Leer jezelf 3d tekenen aan en koop zo'n ding. Het is zo vreselijk handig, ook voor hulpmiddeltjes/aanslagen met frezen. Wel eens gezien dat ze gewoon zetvingers printen in plastic en die succesvol gebruiken in een zetbank? En niet alleen voor 0,5mm alu.
Ik Vind een Modulair systeem met vakjes in een Lade ook handig, maar daar wil ik dan in het geval van meetgerei gewoon de doosjes met de diverse meetinstrumenten netjes in kunnen leggen.

Uiteraard ben ik me ervan bewust, dat als iets stukgaat als het valt, te dun ontworpen is..
Leer jezelf 3d tekenen aan
:lol: alsof ik nog moet leren tekenen...

zo'n ding kopen.. ja.. daar zit ik ook wel eens aan te denken.. maar welke?.. er is zoveel te koop, en van elke beweert de fabrikant dat 't de beste is..
Sven schreef: 05 mar 2024 12:16 Volgens mij is het schrijven en dimdammen over een kistje al duurder dan een kistje hele goeie sigaren kopen, uitdelen op straat of weggooien en dan het kistje gebruiken.
Mogelijk, ware het niet dat ik al een poosje geen sigaren meer heb gekocht, en terwijl ik hier tijd aan dat kistje besteedt, staat CamBam ondertussen te rekenen aan een Horlogekast.. een tamelijk complexe horlogekast..'t is dus niet dat ik alleen maar met dat kistje bezig ben..
Sven schreef: 05 mar 2024 12:16 Iemand die alsmaar titanium freest op honderdsten millimeters kan niet een kistje maken waar je hoogstens op tienden hoeft te werken?
Dat lukt mij denk ik zelfs met een potlood en een handzaag.
dat is een aanname die je niet kunt onderbouwen.. Tuurlijk.. ik heb nog wel wat restjes kunststof plaat, en daar zal het ook wel mee gaan..
Maar da's niet wat ik wil.
Dat jij dat kunt met een potlood en een handzaag, daar twijfel ik niet aan, maar da's de insteek niet..

Simpel: Ik heb inmiddels heel wat voorbeelden gezien van daadwerkelijk functionele onderdelen uit een 3D printer, en mijn gedachte is dus.. Als ik een ontwerpje aanlever, kunnen de ervaren 3D printerboys dan aangeven waar de "pijnpunten" zitten, om vervolgens het 3D ontwerp te "finetunen" zodat ie geprint kan worden.. Ik zou ook naar materialise kunnen gaan, maar ik vind het leuker om het hier op het forum te houden, gewoon omdat ik de leden hier ook wel een leuk klusje gun.. en als dat kistje bruikbaar is?.. je hebt het model.. doe er vooral wat leuks mee!..

Laten we eerlijk zijn.. ik heb ooit, lang geleden een Kress 1050 Freesmotor getekend in ALibreDesign, Toen voor Kevin Damen, omdat ie em verkocht, en dat 3D model op zijn webwinkel kon zetten zodat mensen die een machine aan het ontwerpen waren een 3D model van een Kress erin konden plaatsen, met alle features op de juiste plek.. en.. Kijk nu.. ik kom dat ding overal op het internet tegen.. mijn werk.. lig ik daar wakker van? neen.. ik vind dat alleen maar mooi!..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

De wereld wordt steeds complexer, vroeger ging het nog gewoon over een kist bier.

Ik kocht voor €105.- een 3D printer bij Reichelt, voor een experiment, kan ik zelf niets voor maken, en zo'n printer doet het op G-code dus dat is allemaal niet zo moeilijk.
Voor de grap even wat 'echt' printwerk op gemaakt voordat ik de overbodige ballast er af sloopte. Kwam wonderbaarlijk goed product van af.

Als je weigert te beginnen met kruipen, leer je nooit lopen.

https://fixxar.nl/product/monoprice-mp1 ... d-printer/
Reichelt had ze in de uitverkoop, zullen nu wel op zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 mar 2024 13:54 Reichelt had ze in de uitverkoop, zullen nu wel op zijn.

Nee.. op die link staan ze nog voor 155,- en da's ook de wereld niet.. (7½ week niet roken, en ik heb 'm er al uit :lol: )
Software: Cura, KISSLicer, Simplify 3D
Kijk.. da's ook nog iets waar ik "koudwatervrees" van heb.. die termen zeggen me niet veel.. een Slicer is als het ware een soort CAM software die alleen Waterlining kent, maar welke is nou de meest geschikte?.. 't zal niet het moeilijkste werk zijn wat ik zal printen, geen Benchy's of kikkertjes.. maar dingen waar je wel wat aan hebt..

Maar dan nog.. da's niet de insteek hier.. Ik wilde eigenlijk gewoon een model maken van een kistje, en dat dan door een Forumlid laten printen.

Afbeelding

Afbeelding

Dus.. is dit "printbaar"?, afschuiningen zijn 3 x 30° maten gebaseerd op 7x Nozzlediameter (2.8 mm), dat lijkt me degelijk genoeg.. te printen in een degelijk materiaal (PETG?), want naar wat ik begrepen heb, moet je voor ABS een Verwarmd bed hebben, en dat heeft deze niet.. is dat makkelijk later toe te voegen?.. hoe zit dat met de besturing?
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Quepee »

Dit is prima te printen ik zou alleen een even aantal aanhouden voor de wand (binnenkant en buitenkant), Komt er een pen door voor de verbinding ?

ABS moet je eigenlijk de hele kamer verwarmen en het bed op rond de 110 , maar ik heb er 0 ervaring mee het stinkt nogal vind ik.

Of je later je bed kan verwarmen ligt denk ik aan het board wat erin zit die moet dat wel ondersteunen.

Ik vind het met PLA wel fijn als het bed rond de 60 graden is dan plakt het gewoon allemaal wat beter.

EDIT: De kamer van de printer verwarmen dus niet heel je huiskamer.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Quepee schreef: 05 mar 2024 14:31 Dit is prima te printen ik zou alleen een even aantal aanhouden voor de wand (binnenkant en buitenkant),
de wanddikte is op de meeste plaatsen 2.8 mm, zo ook voor het deksel.. ik heb namelijk eerst een Blok getekend, en toen er een Shell van gemaakt, met wanddikte 2.8 (7 x Nozzle), op sommige plaatsen is ie 5.6 (2 x 2.8), ter hoogte van de scharnieren aan het doosje en het deksel.
mijn gedachte is, als 't geprint is, gaatjes boren door de scharnieren in het doosje, en het deksel (misschien met een heet stuk metaaldraad?)

't clipje aan de voorkant.. 't mag een haartje klemmen, maakt eigenlijk niet heel veel uit..

Dan hoef ik alleen maar een stuk Foam te ritselen om het interieurtje te maken.. dat kan ik wel durven.. heb ik eerder gedaan..

PLA, PETG, ABS.. Wat is wijsheid.. Ik heb er de afgelopen tijd wel aan gedacht om een 3D "plasticpoeper" aan te schaffen.. en die door Hugo aangehaalde is wel lollig.. 200 x 200.. 'k heb nog wel wat resten kuntstof plaat, dus als ik zo'n ding koop, en hij bevalt me, dan knutsel ik daar meteen een kastje omheen..
'k denk dat ie dan thuis komt te staan.. daar heb ik ook mijn PC met tekensoftware..
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Quepee »

Ik zou persoonlijk gewoon met PLA beginnen.

De ender is trouwens in de aanbieding die heeft al een verwarmd bed.

https://www.123-3d.nl/Creality3D-Creali ... 43459.html

En zo te lezen ook auto bed leveling.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door hobbybob »

Er zijn ook fusion360 bestandjes (parametrisch) waarmee je een soort mini PELICASE'jes kan printen.
Ik heb er enkele gemaakt voor mijn lasermeet apparatuur. Stukje foam erin en ziet er super uit!
Als je interesse hebt kan ik de bestandjes wel doorschieten.
Plaats reactie