Kistje Printen

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Kistje Printen

Bericht door mjeuring »

Arie Kabaalstra schreef: 06 mar 2024 23:52 en dan denk ik meteen even verder.. als ik een deel in een ander deel wil laten passen.. laten we zeggen een soort pen-en-gat verbinding, maar ook delen van een scharnier die in elkaar moeten vallen.. moet ik daar nog rekening mee houden, of doet/Kan PrusaSlicer dat voor me?
PrusaSlicer doe dit soort dingen niet voor je, dat moet in de 3d ontwerp zitten.
Hier https://www.thingiverse.com/thing:53451 heb ik al een paar van gemaakt, loopt in het begin erg zwaar, maar uiteindelijk een leuk speeltje.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat is dus één van die dingen waar ik een beetje inzicht in probeer te krijgen..
Als ik ergens een Nok op print, en die moet in een groef passen, moet het in metaal, makkelijk zat.. ik wil dat ie er makkelijk in gaat, maar ik wil geen speling.. dus.. 't gleufje 0.01 overmaats, en de nok nomimaal, of als ie iets losser moet zitten een "symmetrische passing.. dus Gaten 0.01 overmaats, en pennen 0.01 ondermaats..

Omdat je op een Printer, en eigenlijk met CAM voor de verspaning ook.. direct uit een 3D model werkt, moet alles dus volgens passingen geconstrueerd worden..

er werd hier al aangegeven dat je voor wanddikten een veelvoud van je Nozzlediameter moet aanhouden.., Ok.. klinkt logisch..
0.4 mm.. Right.. Maar... loopt de printer dan als ik een vierkantje van 10 mm print, precies over de lijn?.. en krijg ik dientengevolge een vierkantje van 10.4?.. of houdt een slicer daar rekening mee, en legt ie het buitenste spoortje 0.2 mm naar binnen?.. en zou ie dan een vierkantje van 9.8 lopen?
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Quepee »

Dar houd de slicer rekening mee 10x10x10 wordt ook 10x10x10 , volgens mij ben je het allemaal een beetje aan het overdenken :')
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Kistje Printen

Bericht door MeMoRy »

mjeuring schreef: 07 mar 2024 09:02 PrusaSlicer doe dit soort dingen niet voor je, dat moet in de 3d ontwerp zitten.
Hoho, niet zo snel. PrusaSlicer heeft de "cut" functie.
https://help.prusa3d.com/article/cut-tool_1779

Het artikel is zelfs wat achterhaald volgens mij, want met de nieuwe versie kan je ook meedere cuts maken.
Quepee schreef: 07 mar 2024 10:10 Dar houd de slicer rekening mee 10x10x10 wordt ook 10x10x10 , volgens mij ben je het allemaal een beetje aan het overdenken :')
Alleen bij een perfect afgestelde printer en betrouwbaar filament. Een beetje overextrusie en het is al 10.1
En vergeet ook niet dingen als elephant's foot en de seam line.
Arie Kabaalstra schreef: 07 mar 2024 09:55 Dat is dus één van die dingen waar ik een beetje inzicht in probeer te krijgen..
Juist omdat het zo goedkoop is, is 3D printen niet teveel nadenken, maar vooral veel experimenteren. Sure, in het topsegment zijn printers betrouwbare werkpaarden. Maar dit soort hobbyprinters zijn geen 2 gelijk. Dus je zal wat moeten experimenteren om erachter te komen welke setting voor jou werken. Dat kan je niet vooraf bedenken in CAD of op papier. Je zal zelfs verschil tussen twee rollen filament merken, ook van hetzelfde materiaal. Mijn rol gele PETG print heel anders dan mijn rol rode PETG. En dat terwijl ze even droog zijn (want dat is ook een ding met 3D printen) en de diameternauwkeurigheid hoog is (Prusament).
Kortom: als je in het 3D printen wil duiken, is hands-on ervaring aan te raden.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Quepee schreef: 07 mar 2024 10:10 Dar houd de slicer rekening mee 10x10x10 wordt ook 10x10x10 , volgens mij ben je het allemaal een beetje aan het overdenken :')
mjeuring schreef: 07 mar 2024 09:02
Arie Kabaalstra schreef: 06 mar 2024 23:52 en dan denk ik meteen even verder.. als ik een deel in een ander deel wil laten passen.. laten we zeggen een soort pen-en-gat verbinding, maar ook delen van een scharnier die in elkaar moeten vallen.. moet ik daar nog rekening mee houden, of doet/Kan PrusaSlicer dat voor me?
PrusaSlicer doe dit soort dingen niet voor je, dat moet in de 3d ontwerp zitten.
Hier https://www.thingiverse.com/thing:53451 heb ik al een paar van gemaakt, loopt in het begin erg zwaar, maar uiteindelijk een leuk speeltje.
zeg het maar.. wie heeft er hier gelijk?.. Ik kan me voorstellen dat de eerste Slicers inderdaad geen rekening hielden met spoordiktes, maar dat men dat nu dus wel onder de knie heeft..

Dus, als ik een bakje van 10 x 10 binnenwerks met een wanddikte van 2.1 print, dan krijg ik dus een bakje van 14.2 mm buitenwerks, en 10 mm binnenwerks.. hoeveel tolerantie moet ik rekening mee houden?, dat is misschien duidelijker geformuleerd..
Voor een bakkie voor een schroefmaat, meetklok of iets van die strekking.. zal't jeuken of ie 0.2 mm te klein wordt, maar voor de scharnieren, die wil ik dan wel strak in elkaar hebben.. als ik dan een kwartcirkel in't bakkie uitsnij, zodat het ronde scharnieerdeel daar in kan draaien.

aan de andere kant.. als ik daar even een mesje langs moet halen.. 't zal me een zomerzorg zijn, maar als ik dat "makkelijk" van voorkomen door bijvoorbeeld het deel van het scharnier aan het deksel net een haartje korter te houden.. dat kan met een Parameter..
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Quepee »

Beide gelijk. wat je tekent print hij.

Moet het in elkaar vallen dan moet je het in de 3d bestand de toleranties tekenen. Hoe groot die toleranties zijn ligt aan hoe goed je printer is afgesteld, zo is het bij mijn printers/slicer. simplify3d

Bij deze haak ik af , succes.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Kistje Printen

Bericht door MeMoRy »

Arie Kabaalstra schreef: 07 mar 2024 10:31 Dus, als ik een bakje van 10 x 10 binnenwerks met een wanddikte van 2.1 print, dan krijg ik dus een bakje van 14.2 mm buitenwerks, en 10 mm binnenwerks.. hoeveel tolerantie moet ik rekening mee houden?, dat is misschien duidelijker geformuleerd..
Zoals ik net voor je post zei: Ligt dus aan printermerk, afstelling van de printer, filamentkwaliteit en -materiaal.

voorbeeld: ik heb hier dezelfde print met PETG beige en PLA roze, gemaakt op een Prusa MK3
Zou 10mm dik moeten zijn. dikte op paar plekken gemeten met een micrometer
- PETG: 10.4 +/- 0.3
- PLA: 9.9 +/- 0.2

Maar je hebt dus allemaal dingen die het op bepaalde plekken erger kunnen maken.
Een 3dPrinter, zeker voor de hobby, is niet echt een precisie-instrument.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

MeMoRy schreef: 07 mar 2024 11:02
Maar je hebt dus allemaal dingen die het op bepaalde plekken erger kunnen maken.
Een 3dPrinter, zeker voor de hobby, is niet echt een precisie-instrument.

Dat een 3D printer geen precisie instrument is, dat is een gegeven. zelfs industriële 3D printers zijn geen precisie instrumenten, ook de Metaalprinters niet...

een vriend van mij laat zijn horlogekasten in Metaal printen, maar moet ze daarna nog wel nabewerken..

Waar ik mee zit, dus nu, is de vraag "Hoe geef ik een scharnier de juiste maten", misschien wil ik nu te veel, maar ik wil weten wat me te wachten staat..
't ziet er nu dus naar uit dat ik gerust iets van 0.2 mm ruimte mag houden tussen de "Buisjes" van de scharnier in Axiale richting, en dat ik de Diameter van het "buisje" van het dekseltje mogelijk een haartje kleiner moet tekenen, en de uitholling in het Doosje waar dat buisje in valt een haartje groter..

Als dat grosso modo neerkomt op 0.2, 0.3 mm, voor PLA of PETG, dan kan ik dat wel parametriseren.. ik zal dan als ik zelf zo'n ding heb, eerst een testje moeten doen, door gewoon iets nominaal te printen, om daarmee de Parameters vast te stellen..

Da's bij een Draadvonkmachine niet anders.. daar heb ik ook een keer een stuk Titanium in geklemd, en met een "zeker te ruime" offset een Hapje van 22 mm uitgevonkt.. die is dus na de eerste run te klein.. maar dat wist ik.. dan verreken je de maat, vonkt een nieuw hapje, en Presto!.. die is dan wel op maat..
Dan noteer je die waarde, en telt er een handvol µm bij op, en je doet een test, eerst met die waarde, dan meten, en met de gemeten waarde een Offset voor het navonken berekenen.. en dan komt ie er goed uit..

Als ik het bakkie parametrisch maak, kan ik gewoon om filament te sparen een klein bakje printen, Ik mag hopelijk wel aannemen dat de afwijkingen redelijk constant zijn, en niet met het formaat oplopen..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

MeMoRy schreef: 07 mar 2024 11:02 Een 3dPrinter, zeker voor de hobby, is niet echt een precisie-instrument.
Net als welk ander machine, afhankelijk van hoe jij je eisen stelt.

Als je naar de constructie van die apparaten kijkt is het al knap dat er nog een leuk productje uit komt, als je over toleranties wilt nadenken is 3D printen misschien toch niets voor je toepassing.
Gewoon huis tuin en keuken printwerk, +/- 0.5mm lijkt me een leuk uitgangspunt. Een paar maatjes opmeten en roepen dat het binnen 0.05 zit geloof ik niet zo in.
Als je 2 rechthoekige kokers in elkaar wilt laten schuiven over redelijke lengte wordt het leuk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Kistje Printen

Bericht door mjeuring »

Arie Kabaalstra schreef: 07 mar 2024 10:31 zeg het maar.. wie heeft er hier gelijk?.. Ik kan me voorstellen dat de eerste Slicers inderdaad geen rekening hielden met spoordiktes, maar dat men dat nu dus wel onder de knie heeft..
Oh, sorry, we zitten langs elkaar te praten. Prusa maakt i.d.d. dat wat jij tekent, tenzij je wanddikte < minimum spoordikte.
Wat je wel zelf moet doen in je 3d model, is er voor zorgen dat er in een scharnier (als je deze in 1x print) voldoende ruimte is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

mjeuring schreef: 07 mar 2024 14:05 Oh, sorry, we zitten langs elkaar te praten. Prusa maakt i.d.d. dat wat jij tekent, tenzij je wanddikte < minimum spoordikte.
Wat je wel zelf moet doen in je 3d model, is er voor zorgen dat er in een scharnier (als je deze in 1x print) voldoende ruimte is.
Alles wel... maar dan zit je nu wel jezelf tegen te spreken.. Want je zegt dat Prusa daar rekening mee houdt, maar dat ik zelf wel ruimte moet houden.. "Make Up your mind!" :lol:

of heb ik tussen de regels door het volgende gelezen: je hebt Prusa, die maakt dat je 3D print gegenereerd wordt zodat wanden niet 1 spoor dikker worden, en gaten niet 1 spoor kleiner.., Maar!.. Je dient dan wel rekening te houden met de algehele nauwkeurigheid van het proces en de gebruikte Filament, waarmee je aldus Memory, tussen de 0.2 en 0.3 mm afwijking hebt..

Zoja.. dan snap ik het..
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Ballegooijen »

Is dit nou geen forumvervuiling??
Inmiddels dik 4 pagina's over een opbergdoosje voor een metertje :evil: In die tijd had je er al 100 kunnen maken volgens mij.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kistje Printen

Bericht door DaBit »

Jij tekent iets op 10,00mm, wat er uit de machine komt is 10,00 +/- tolerantie. Gewoon hetzelfde als met frezen, stanzen, boren, whatever.
Afhankelijk van de machine en procesparameters is de tolerantie klein of minder klein.

Bij frezen in een blok metaal heb ik er beneden de 0,05mm geen omkijken naar, bij printen zal dat iets van 0,3mm zijn. Als ik dus een staaf van 10x10mm teken en een gat van 10,3x10,3mm dan ben ik er knap zeker van dat het in elkaar past. En bij beide processen kan ik accurater, maar dan moet ik er actief moeite voor gaan doen.

De grote uitzondering op de regel zijn kleine gaten. Die vallen vrijwel altijd vrij fors kleiner uit dan getekend. Ook geen ramp; niemand heeft me ooit verboden om er een boortje doorheen te jassen. En anders dan bij CNC-frezen zijn toleranties op lange zijdes ook niet triviaal. Plastic krimpt en trekt. Net zoals bij spuitgieten kun je best een kuiltje krijgen op de plekken waar de wanddikte van het kunststof flink varieert. Eigenlijk de enige reden waarom ik ooit (carbon)vezelgevuld materiaal gebruik; dat is over langere tijd een stuk stabieler kwa buitendimensies.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Kistje Printen

Bericht door MeMoRy »

Ballegooijen schreef: 07 mar 2024 20:00 Is dit nou geen forumvervuiling??
Inmiddels dik 4 pagina's over een opbergdoosje voor een metertje :evil: In die tijd had je er al 100 kunnen maken volgens mij.
Nee, dit gaat over 3D printen. Daar zijn meerdere forums vol mee geschreven. En websites en blogs. En youtube video's.
Als je dit niet interessant vindt, hoef je hier niet te kijken. Genoeg andere pagina's

Voor mij is het eindelijk iets waar ik een beetje meer verstand van heb en over mee kan lukken.
Laatst gewijzigd door MeMoRy op 07 mar 2024 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie