Kistje Printen

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door andrefc101 »

4 pagina’s over een køtkissie 😏
Hoe triester kan het hier nog worden
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kistje Printen

Bericht door DaBit »

Nou, we hebben het nog niet eens over Arie z'n gezondheid gehad. Want 'groene knop, koffie' word met kaboutergestuurde plasticpoepers wel heel, heel veel koffie. We moeten 'm dus ook nog richting de decaf sturen en wijzen op de effecten van teveel water op de osmotische druk in z'n cellen. Daar hebben we zeker nog 6 pagina's voor nodig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Kistje Printen

Bericht door MeMoRy »

Zooo wat is dit? Groepje ouwe zeuren bij elkaar gekomen om even iemand te gaan afzeiken?
Gezellig zeg.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door andrefc101 »

Ja, dat zegt de nieuwelingen uiteraard niet zo veel. Wel leuk dat je reageert ;-)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Ballegooijen »

En ik ben in ieder geval nog niet oud :oops:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door andrefc101 »

Weten die gasten toch niet Johan…. en jij bent nog ouder dan ik.
Lekker makkelijk hè… die aannames :shock:
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Ballegooijen »

andrefc101 schreef: 07 mar 2024 21:49 Weten die gasten toch niet Johan…. en jij bent nog ouder dan ik.
Lekker makkelijk hè… die aannames :shock:
Tja, wat moet je er van zeggen Andre. Wij zeggen wel eens "Die jeugd van tegenwoordig" Denken alleen maar aan hunzelf.
Voor mij is het eindelijk iets waar ik een beetje meer verstand van heb en over mee kan lukken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef: 07 mar 2024 22:13
Voor mij is het eindelijk iets waar ik een beetje meer verstand van heb en over mee kan lukken.
Eindelijk 8)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja!.. ik ben net terug uit de werkplaats..

er begint zich in elk geval een beeld te vormen.. de Prusa Slicer schijnt wel de meest geschikte te zijn voor "technisch werk", mooi..
en Ja.. omdat alles automatisch gaat, moet mijn Model al rekening houden met toleranties..
DaBit schreef: 07 mar 2024 20:05 Jij tekent iets op 10,00mm, wat er uit de machine komt is 10,00 +/- tolerantie. Gewoon hetzelfde als met frezen, stanzen, boren, whatever.
Afhankelijk van de machine en procesparameters is de tolerantie klein of minder klein.

Bij frezen in een blok metaal heb ik er beneden de 0,05mm geen omkijken naar, bij printen zal dat iets van 0,3mm zijn. Als ik dus een staaf van 10x10mm teken en een gat van 10,3x10,3mm dan ben ik er knap zeker van dat het in elkaar past. En bij beide processen kan ik accurater, maar dan moet ik er actief moeite voor gaan doen.
Dat dus.. de door Memory al aangegeven "afwijkingen" van het proces.. je kan ook stellen dat je de onderdelen zo parametriseert, dat ze beiden een deel van de tolerantie nemen..
en die maten zijn snel genoeg te achterhalen, je print iets Nominaal meet het op, en zet de toleranties in je model... Ik ben al een aardig eind op weg met die verhoudingen..

heb ik een kistje van 75 mm binnenwerks, dan staan de Scharnieren ½Lengte uit elkaar(Nominaal), maar kies ik Materiaal_PETG, dan verrekent ie 0.3 mm afwijking, dus wordt de afstand tussen de scharnieren geen 37.5, maar 37.8, het dekselscharnier zal dan 37.2 worden..
de Breedte van de scharniertjes aan het kistje zijn 1/6 van de binnenlengte-die 0.3.. dus 12.2 mm.
'k moet alleen de radius nog vergroten aan de uitsnijding in het doosje en het deksel, en de Radius van de Scharniertjes zelf wat dunner maken.
Gaatjes kan je altijd wel een haartje opboren.. niet te groot, want het pennetje mag er strak in.. en anders doet Loctite ook wonderen..

Tja..nu ik al die moeite erin stop.. moest ik de opbrengsten van die order voor die horlogekast maar eens "Stukslaan"op een "Plasticpoeper", en dat terwijl ik in eerste instantie dacht aan kistje bedenken en dan iemand em laten printen..
Maar gaandeweg zie ik toch meer en meer dingen in de werkplaats waarvan ik denk: Had ik maar... Juist.. de spanmiddelen van de Beagle, da's ook een zooitje.. ik heb dat in een plastic koffertje zitten dat van ellende bijna uit elkaar valt, de vakjesdoosjes van beitelplaten zijn net te klein voor M5 boutjes, dan gaat het deksel er niet meer op.. Maar voor boutjes kun je ook van RVS een prima standaardje maken, ik heb uit de tijd dat ik in de Medische techniek werkte nog wel wat bestandjes van die dingen.. compleet met "meetsleuf" zodat je een boutje makkelijk kan meten, alvorens em in het juiste gaatje te mikken. Dekseltje eraan.. klaar.. die plaatwerkbestanden heb ik nog ergens op een backup, dus die kan ik zo laten snijden en zetten bij 24-7 Tailorsteel...k heb mijn Console voor de EMCO Compact 5 CNC daar ook laten snijden en zetten..
Maar ik denk nu ook aan Bakjes of standaardjes voor de Baartjes van de EMCOturn, maar daar heb ik 20 mm dik HMPE voor overgenomen op de Brabant Meeting.. die hoef ik maar even op de Frees te mikken, en dan gaatjes van Ø16.2 erin te horrelen.. dan kunnen daar de baartjes wel in.. zo ook voor de spantangen.. 'k heb nu teveel "Ambulante meuk"..
Ik ben al heel blij met mijn Ladeboxjes.. daar heb ik Frezen in, Ø1,Ø2, Ø3, Ø4, Ø5, Ø6, en <Ø1.. dus 0.8, en 0.4, kleine boortjes, spantangen voor de Suhner, Botte freesjes waar ik snij-inzetjes van maak.. da's mooi opgeborgen.. kan ik zo pakken..Maar voor Meetgerei.. daar wil ik Uniforme kistjes voor hebben.. even meten.. en dan alles in hetzelfde formaat.. Printen die hap!
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Kistje Printen

Bericht door mjeuring »

Arie Kabaalstra schreef: 07 mar 2024 19:18 Alles wel... maar dan zit je nu wel jezelf tegen te spreken..
Nope, maar heb je intussen al een printer? Want je kunt slicen wat je wil, maar uiteindelijk zul je die kitspuit aan willen slingeren.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Kistje Printen

Bericht door MeMoRy »

mijn printer met mijn filament heeft op het standaard profiel van PETG (want elk filament type en merk heeft een instelling voor de printer nodig) een 0.3mm overextrusie.
Dat hoort niet, maar heb ik nog niet gecorrigeerd.

Vandaar dat ik het heb over afstellen.
Ik zou niet een tekening maken waarbij je rekening houdt met die 0.3mm, want als je dat op en goed afgestelde printer print (of nog erger, één met onderextrusie) dan krijg je het tegenovergestelde.
Meten is weten.
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Quepee »

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

mjeuring schreef: 08 mar 2024 09:00 maar heb je intussen al een printer? Want je kunt slicen wat je wil, maar uiteindelijk zul je die kitspuit aan willen slingeren.
Ik zit momenteel even met een Mega Tijdrovende klus. de afgelopen dagen van smorgens tot 'savonds laat in de werkplaats bezig geweest.

Dus ik heb nog niet op een webshop op de "Buy Now!" knop gemept.. Ik ben er ook nog niet over uit wat zeg maar "the most bang for your buck " is.

Momenteel dus een "Shortlist" aan het opstellen

CREALITY ENDER-3 V3 SE
Flashforge Adventurer 5M
Monoprice mp10 mini

die FlashForge lijkt momenteel de beste Kandidaat, wel meteen de duurste, maar afwerking kost ook wat.. er zit een kastje omheen, wat natuurlijk een extensie is van het frame.. er zitten alleen geen raampjes in.. en wat ik uit eerdere discussies hier begreep, is een "Constante atmosfeer" ook belangrijk voor een goed printresultaat..

er zijn natuurlijk nog veel meer printers.. en het lollige is dat ze ook niet de wereld meer kosten, waardoor de Drempel om toch een wat geavanceerder model aan te schaffen een stuk lager is..
MeMoRy schreef: 08 mar 2024 09:34 Ik zou niet een tekening maken waarbij je rekening houdt met die 0.3mm, want als je dat op en goed afgestelde printer print (of nog erger, één met onderextrusie) dan krijg je het tegenovergestelde.
Meten is weten.
Ik heb de tekening zo gemaakt dat ik "overal" rekening mee kan houden.. zo heb ik in mijn Equation Editor voor de scharnieren staan:
Z_CASEHINGE-Material_PETG
Waarbij Z_CaseHInge de breedte van de scharnier is, zijnde 1/6 van de lengte van de binnenkant van het boxje, en Material_PETG is de Correctie voor de breedte van de extrusie.. die staat momenteel op 0.3, maar als je dat nog af kan stellen.. dan doen we dat, en veranderen we die waarde in de tekening..

uiteindelijk zal ik nog een nieuwe Parameter Tabel aan maken, die wat handiger is ingedeeld. Of..Ik mieter alles in een Script, met een Dialoogje (dat moet ALibre ook kunnen), en dan is het niet meer dan een Dialoogje invullen, Ok klikken, en een Boxje naar wens verschijnt op je scherm..
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Kistje Printen

Bericht door MeMoRy »




Lijkt in eerste instantie ok, met goede features. Maar de printer lijkt nog niet uitontwikkeld. Het is een mijn niet bekend merk, dus ik weet ook niet hoe de support is. Je hebt ook zoiets als community support, en de nieuwere merken hebben dat meestal nog niet echt.
Misschien dus helemaal goed voor wat jij ermee wilt doen.
Plaats reactie