Kistje Printen

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

MeMoRy schreef: 15 mar 2024 18:43 Google it! Is vanalles over geschreven. Is ook geen simpel antwoord op.
Dit is ook wel een beetje simpel geantwoord.. ik weet niet eens op welke vraag je nu reageert.. :lol:
Gaat het over Klipper, of over het afwerken?.. 'k heb heel wat Modelbouw ervaring.. dus daar moet ik dan wel uitkomen..

Maar.. laten we zeggen dat ik PET of PETG ga gebruiken, Want PLA is "Duurzaam" dus nie zo duurzaam.. zeg maar.. 't kan niet tegen vocht..
Uit eigen (redelijk Recente) ervaring kan ik zeggen dat't gewoon oplost..de hechtingen in mijn schouder zijn gewoon opgelost..

Zoals uit de eerste post in dit topic kan worden afgeleid, gaat het me om Bakjes, kistjes, klemmetjes in de werkplaats, en mijn Atelier, maar als je't ook mooi glad af kan werken is dat dubbele winst.. Want.. dan kan ik Emulsieresidu er makkelijk afvegen, PETG kan daar wel tegen.. en, Ik denk dat ik, als zo'n kistje uiteindelijk toch "te vet om beet te pakken" is, dat ik em dan gewoon een soppie kan geven.. of is dat ook een onterechte aanname?

Ik ga in de toekomst toch meer met Koelemulsie werken, de Beagle zal er ook aan moeten geloven.. die krijgt mogelijkerwijs een nieuwe kast, of in elk geval een grote verbouwing, er moet tenslotte ook een nieuwe PC in.. (en als ik dan toch bezig ben.. meteen een paar knopjes printen voor de Power en Reset knop van die PC.. en Kabelstroppies.. en Dinraildingen?.. wie weet?
maar die knoppies.. die moeten dan ook een beetje toonbaar zijn..

Even verder gedacht.. als ik met 100% infill print, kan ik het dan ook gewoon Frezen?, en krijg ik dan geen porositeiten?
Quepee schreef: Klipper is de nieuwe jongen in de print wereld en het zou met niet verbazen als de bambu op een variant ervan draait.

Abs kan je met een aceton badje super glad en stak krijgen maar ook je huis laten afbranden.
Kijk, daar heb ik wat aan.. zoals gezegd.. ik weet niet hoe bang ik moet zijn voor het niet openbaar zijn van de Firmware van Klipper..ik heb tenslotte ook geen toegang tot de Broncode van EdingCNC, hooguit de GUI, in QT

Dat het met Aceton glad wordt.. Ok.. da's handig.. werkt dat met PET(G) ook, of is daar een Ander soepje voor?..
mijn Huis af laten branden?... daar ben ik niet zo bang voor.. 'k heb in mijn Atelier ook permanent een Fles Spiritus staan, en een Fles Wasbenzine..en verschillende vaten Dihydrogenium monoxide..da's in wezen niet brandbaar.. maar als Wasbenzine vlam zou vatten, dan moet je dat er zeker niet op gooien.. :lol:
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Kistje Printen

Bericht door MeMoRy »

https://formlabs.com/eu/blog/3d-printing-materials/
Eerste hit op Google. Let op bij een aantal filamenten dat de damp niet gezond is (abs tpu).
Klipper: ja, onhandig, want je kan zelf beperkt tunen. Hopen dat de producten dat blijft doen.
Of je kan nabewerken met de frees ligt eraan wat je wil doen. Sowieso is de beste manier om erachter to komen om het gewoon te proberen. Dat is het idee van 3D printen: lekker goedkoop om iets te maken.
Gladmaken verschilt per materiaal. PETG moet je denken aan PET... colaflessen dus. Lost niet heel makkelijk op. Met hetelucht smelt het oppervlak wat, maar als de warmte erin trekt, smelt het geheel.

Maar nogmaals: er staat heel veel online, veel meer dan over cnc of zelfs conventionele metaalbewerking. Gewoon beetje googlen.

(Overigens valt wel mee hoor nieuw klipper is hoor, is al in ontwikkeling sinds 2014.)
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Kistje Printen

Bericht door FSSF »

100% infill printen klinkt misschien leuk maar dan kun je beter de frees aanslingeren. Hedendaagse printers zullen wat sneller kunnen printen maar mij valt het elke keer weer tegen hoe lang het eigenlijk duurt. :mrgreen: Een paar uur zit je zo maar aan voor een paar simpele dingetjes.

Dat ''smoothing'' verhaal klinkt allemaal leuk, je probeert het een keer en daarna nooit meer, zeker niet voor wat prullaria in een gereedschapsla.




















Kunnen we morgen een update zien over de printer die is binnengekomen?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

MeMoRy schreef: 15 mar 2024 21:46 Klipper: ja, onhandig, want je kan zelf beperkt tunen. Hopen dat de producten dat blijft doen.
't merendeel van de Tuning doe je toch in je Cam/Slicer? of zie ik iets compleet over het hoofd?, Ik ben natuurlijk een Verspaner in hart, nieren, lever en gal, dus ik trek even de vergelijking met Cam software voor de frees.. Daar stel ik mijn Laagdikte in, mijn voeding, en of ik wel of niet koel (als ik de draaibank zou gebruiken), of wanneer mijn Vacuum aan en uit gaat..Op de machine kan ik dan alleen de Voeding nog bijregelen.. zoals ik vandeweek merkte is het wel fijn dat EdingCNC tot 300% Feedoverride gaat.. 'k had een klus geprogrammeerd met F800, die is uiteindelijk met F1600 gefreesd, dat kan een 1mm freesje best aan!
Ik neem aan dat (ik heb daar nog niet naar gekeken) je de Bed Temperatuur alsmede de draadvoeding kan regelen met de slicer?..
't zou toch zo moeten zijn dat als ze adverteren dat je PLA, ABS, PETG, TPU kan printen, dat ie dat dan ook daadwerkelijk doet?

Goeie Link, die had ik nog niet gevonden.. 't lijkt er op dat ik voornamelijk PETG zal gaan printen, ABS is wel degelijker, maar dan moet je ook weer flink ventileren
Volgens die Site geldt voor PETG:
Waterproof applications
Snap-fit components
Dingetjes zoals een doosje met een "Snaplock" zouden derhalve goed moeten gaan.. klemmetjes en dergelijke ook..
FSSF schreef: 15 mar 2024 22:09 100% infill printen klinkt misschien leuk maar dan kun je beter de frees aanslingeren.
Je moet het zo zien.. als ik een stuk kunststof plaat moet bestellen voor een handvol onderdeeltjes zit ik met een restplaat.. als ik en Rolletje PETG in de goede kleur heb, blokkie, of plaatje printen met 100% infill, dan zou ik een massief blok moeten hebben met ongeveer de maten die ik nodig heb voor mijn Freeswerk.. dat stelt me dan in staat om nauwkeuriger onderdelen uit dat blok te peuteren.. je print wat je nodig hebt, niet meer, niet minder..Stel.. ik wil wat extra Oranje knopjes op mijn Heidi klavier hebben, Rolletje ABS, want dat kun je goed laseren heb ik begrepen (en een Laser in aanbouw heb ik nog staan.. moet ik ook nog eens wat mee gaan doen.. Knoppie frezen, icoontje erop frituren.. klaar..'k ga er toch niet op zitten wachten.. vorige week ook gewoon de Freesbank laten peddelen in een stuk Titanium, en gewoon naar huis gefietst om een happie te eten.. als ik terug ben zal ie wel klaar zijn.. dat doe ik wel vaker.. zelfs s'nachts de frees door laten draaien, de volgende morgen naar de werkplaats, plaat omdraaien, start heien.. dan doet ie mooi de andere kant terwijl ik bij een klant in Helmond aan het werk ben..

Dat wil dus zeggen.. als die printer niet zó lawaaierig is als men doet voorkomen, of als ik op één of andere slinkse wijze em het zwijgen kan opleggen.. dan draait ie vooral snachts... dan lig ik lekker op 1 oor.. de printer gaat wel door.. de volgende morgen 't materiaal van de machine pulken, en Op naar de werkplaats.. na de Havermout en de koffie natuurlijk..
FSSF schreef: 15 mar 2024 22:09 Dat ''smoothing'' verhaal klinkt allemaal leuk, je probeert het een keer en daarna nooit meer, zeker niet voor wat prullaria in een gereedschapsla.
We gaan het zien.. Ik was al behoorlijk onder de indruk van het oppervlak bij een Youtroep Review, de maker van die review ook , blijkbaar had ie tot dusver niet zulke hele goede printers gehad..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kistje Printen

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 15 mar 2024 22:53 Je moet het zo zien.. als ik een stuk kunststof plaat moet bestellen voor een handvol onderdeeltjes zit ik met een restplaat.. als ik en Rolletje PETG in de goede kleur heb, blokkie, of plaatje printen met 100% infill, dan zou ik een massief blok moeten hebben met ongeveer de maten die ik nodig heb voor mijn Freeswerk.
Scenario 1: je extrudeert 0,1% teveel plastic tijdens het printen van je blokje. Die 0,1% bouwt op, na een laag of 5-6 begint de spuitmond door de overdaad plastic te ploegen. Het PETG koekt aan de neus vast, verbrand, en er vallen klonten meuk in je werkstuk. Wordt het niet beter van.
Scenario 2: je extrudeert 0,1% te weinig plastic tijdens het printen van je blokje. Dan is je blokje dus niet helemaal massief.

Veder zit 3D-geprint plastic vol spanningen. Zonder eerst ontlaten levert dat best een leuke verrassing op als je het gaat frezen.

Oftewel leuk idee, maar het doet misschien niet helemaal wat je ervan verwacht. Wat overigens ook weer niet wil zeggen dat het niet bruikbaar is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja... daar heb je een punt.. nog niet aan gedacht.. 3D Prints hebben uiteraard spanningen..
Vroeger deed ik het wel dat ik als ik een klein stukkie kunststof nodig had voor een freesklusje, dat ik het goot..'k heb Polyurethaan, en dat laat zich makkelijk gieten, en het is in 45 minuten hard genoeg om het uit de mal te peuteren, en een uurtje daarna is het Knetterhard..

Conclusie.. we gaan het zien.. ik zal wel gewoon wat blokkies printen, om te testen, en om er mee te testen.. uitgloeien.. ja, dat klinkt logisch.. mogelijk kan ik het in de oven leggen?. weer iets om mee te experimenteren..
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Kistje Printen

Bericht door MeMoRy »

Je kan het in de oven leggen, maar ga er maar vanuit dat de print z'n vorm dan niet meer behoud. Zoek maar eens op "annealing 3D prints", bijv deze
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

er wordt zo te lezen in elk geval heel wat geëxperimenteerd.. en da's ook leuk..
Wat ik wel al gezien heb, Schuren, en dan polijsten geeft al een glanzende Finish.. Kijk.. 'das al heel wat.. maar dat betekent ook best wel wat werk.. maar aan de andere kant.. als je ziet wat ik aan schuurwerk aan een Bouwmodel besteed, en die komen uit een Gladde mal...
Ergo..ik denk dat er wel een redelijk snelle methode zal zijn om een Printje een beetje toonbaar te krijgen, voorzover ze tegenwoordig al niet toonbaar uit de printer rollen.

Hier staan 5 "methoden"

de eerste 2 zijn schuren en polijsten.. die zijn me al bekend.. Immers.. die gebruik ik ook op andere kunststof onderdelen.. Wat met Thermoplasten ook werkt, is gewoon papier, platte vlakken over een vel papier rossen...de wrijvingswarmte maakt het kunststof aan de oppervlakte net een beetje zacht, en dan wrijf je't wel "dicht"..
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 209
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Quepee »

Dit zijn wel grappige dingetjes die je in je prints kan gebruiken , gewoon met een soldeerboutpunt op 100 graden erin drukken.
Gekocht voor bijna niets op alie express deze zijn m4. (Wel in je model gaatjes tekenen onder de maat uiteraard.)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja, die dingen zie ik inderdaad regelmatig voorbij komen..
wat ik ook wel eens gezien heb is dat iemand een pauze ingelast had toen de Printer de gaten voor moertjes gemaakt had, toen heeft ie de moertjes erin gelegd, en heeft weer op start gemept..
Voordeel van deze busjes is dat je de kracht op de busjes overbrengt, en die brengen het dan over op de Print, dat maakt dat je de print verder niet vervormt, een beetje het idee van een Rampa moer in Hout (Die pas ik overigens ook veel toe in mijn werkbanken, M8 Boutje erin, Profieltje erop schuiven, en door een gaatje aantrekken.. Vast als een huis!)
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Kistje Printen

Bericht door MeMoRy »

Print stoppen en herstarten is makkelijker gezegd dan gedaan. Bij mij is het alle keren dat ik het heb geprobeert verkeerd gegaan.

Je moet bedenken dat het plastic door de nozzle geperst moet worden, dus onder druk staat. Als je ineens stopt, loopt de nozzle nog na te lekken van die druk.
En je hebt dus het omgekeerde probleem als je de print herstart: er zit nu geen plastic meer in de nozzle, waar de printer het wel verwacht. Als gevolg is het eerste stuk print daarna dus zonder plastic, wat een probleem is.

Dat valt vast goed in te stellen, maar is mij nog niet gelukt.
Laatst gewijzigd door MeMoRy op 17 mar 2024 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik verwacht ook niet dat het meteen goed werkt.. 't is niet voor niets dat ik als ik een CNC Freesbank moest stoppen halverwege een programma, ik ook altijd de hand op de Voeding had, omdat de koeling ook weer op gang moet komen.. anders sta je droog te malen..

't was alleen maar een idee, en er zullen vast wel manieren zijn om het voor elkaar te krijgen.. Beter vooralsnog niet doen dus..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kistje Printen

Bericht door DaBit »

Nozzle bij pauze gauw naar een apart plekje laten gaan, bij einde pauze/verder gaan primen, afvegen aan een stukje siliconen, en meteen weer verder. Bij mijn Duet bordje doen macrootjes de truuk, geen idee hoe Klipper dat doet.

Kan wel hoor, moertjes en carbon staafjes enzo in je print verwerken.

Voor gewoon draad gebruik ik overigens ook van die messing busjes. Die zijn ook met kraagje te krijgen, knap degelijk
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door andrefc101 »

DaBit schreef: 17 mar 2024 23:14 Nozzle bij pauze gauw naar een apart plekje laten gaan, bij einde pauze/verder gaan primen, afvegen aan een stukje siliconen, en meteen weer verder.
Jeetje, dat doet die Bambu allemaal zelf. Maar die had Arie zeker ff over het hoofd gezien in al zijn research.
Plaats reactie