Kistje Printen

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Kistje Printen

Bericht door serum »

Wat mij heel goed bevalt is de filament sensor die de passerende lengte van het filamant leest. Bij een te grote afwijking pauzeert de print. En als het filament op is natuurlijk ook.

En ik durf te zeggen dat klipper het best en meest ontwikkelde printerbesturingssysteem is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

serum schreef: 18 mar 2024 10:33 En ik durf te zeggen dat klipper het best en meest ontwikkelde printerbesturingssysteem is.
Jij bent niet bang!.. :lol: , maar als dat waar is.. dan is de voorkeur voor een FlashForge Adventurer 5M op dat gebied dus wel goed..

We gaan het wel zien..'k heb nog niet op de bestel knop gemept, kijk ook nog naar andere printers..
Maar wat me opvalt is dat Bambu Lab wel mooie printers heeft.. maar ook mooie prijzen!.. de munten die ik daar extra voor uit de ponge moet schudden, besteed ik dan liever aan een paar rollen PETG
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 213
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Quepee »

serum schreef: 18 mar 2024 10:33 En ik durf te zeggen dat klipper het best en meest ontwikkelde printerbesturingssysteem is.
Jezasss wat zeg jij nou ! dat je dat durft man.


Het Accelerometer Board lijkt mij wel wat , maar mijn bigtree board zit nog steeds in het doosje waarin hij kwam . :')

https://biqu.equipment/collections/expa ... per-motors
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Kistje Printen

Bericht door serum »

Vaak ben je te bang, maar het is gewoon goed doordacht. De functies werken ook voorspelbaar (pressure advance ed, had daar met Marlin nog wel eens wat strubbelingen mee) en qua trajectafhandeling kunnen 99% van de CNC controllers er een hele dikke vette punt aan zuigen.

Dat nieuwe hip met de can bus printkop, alle data via 1 datalijntje en een voedingsspanning., temperatuur, aansturing van het hotend, fans, accelerometer ingebouwd. Erg fraai hoor. (werkt ook op marlin)
Ik ben ondanks de redelijk positieve ervaringen met Marlin wel compleet om.

Ik heb ook nog wat upgrades liggen voor mijn printer, maar dat komt nog wel. Is voor mij een hobbyding, moet wel altijd operationeel zijn voor-het-geval-dat. In de praktijk is het voor mij een tijdsbesparend apparaat geweest. Stuk gereedschap waar ik ondertussen niet meer zonder zou kunnen/willen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

serum schreef: 18 mar 2024 11:36 Stuk gereedschap waar ik ondertussen niet meer zonder zou kunnen/willen.
Ik denk dat ie bij mij ook die rol gaat vervullen.. Nu ik op het punt sta om er toch maar eens een aan te schaffen.. 't begon met het maken van een kistje voor mijn Tolerantie meetklokje, maar toen bedacht ik me.. "Als iedereen toch vindt dat ik beter zelf een Plasticpoeper aan kan schaffen, in plaats van dat iemand dat even voor mij print", dan is het inderdaad misschien beter dat ik zelf zo'n ding neerzet..

ik heb welgeteld 1 aanbieding gehad van iemand die 't voor mij wilde printen, maar hij had niet de goede Filament.
(toch bedankt voor je aanbod)

Een Kistje dus.. maar de Beagle moet ook een Upgrade, de schakelkast moet een nieuwe PC, en dan wil ik de bedrading ook een keer netjes maken.. Rijgklemmen.. Dinrails.. Wacht even.. Rijgklemmen.. die kan ik ook printen.. een rijgklem is tenslotte niet meer dan een Kroonsteen op een Din-Voetje.. DIN voetjes kun je ook printen.. Kroonsteen erop schroeven, of gaatjes in de print, en de metalen busjes gewoon daarin schuiven.. meer moet dat niet zijn..
Toen kreeg ik het idee om Boor-en Freesstandaardjes te maken, en/of vakjes die ik in een ladekastje kan leggen, zodat de Freesjes niet meer in hun Containertjes hoeven te zitten, zodat je meteen ziet wat je in huis hebt..
en zo kan ik nog veel meer verzinnen.. ergo.. een 3D printer.. ja.. daar kan ik wel wat mee.. zeker nu ik wat inzicht heb in wat er mogelijk is, en waar de "pijnpunten" van het proces zittten.. maar goed.. als je daar omheen ontwerpt, dan kun je in no-time bijvoorbeeld zo'n kistje maken, en als je het ontwerp, met inbegrip van de "pijnpunten" parametriseert, dan hoef je alleen de binnenmaten op te geven, en Alibre doet de rest.. STEPje opslaan, Door de Slicer trekken, en als ik het goed heb, heeft de "FF 5M" Wifi.. alleen maar zorgen dat de goede Rol erop zit, en dan op Start Heien..

Nog een dingetje.. mijn Brother Labelprinter heeft diverse maten labels, en de printer herkent ze door een gaatjes patroon in de voet van een Rolletje labels.. zou dat voor 3D printers ook niet een idee zijn?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kistje Printen

Bericht door DaBit »

andrefc101 schreef: 18 mar 2024 06:29 Jeetje, dat doet die Bambu allemaal zelf. Maar die had Arie zeker ff over het hoofd gezien in al zijn research.
Dan heeft een klein geel manneke die macrootjes getikt tussen de ochtendaanbidding en middagaanbidding van Winnie the Poo, euh, Xie dingus.
Al met al is het op een andere printer dan Bambu ook allemaal niet zo lastig. Maar die Bambu doet wel alles al goed als-ie uit de doos komt.
Arie Kabaalstra schreef: 18 mar 2024 13:58 Nog een dingetje.. mijn Brother Labelprinter heeft diverse maten labels, en de printer herkent ze door een gaatjes patroon in de voet van een Rolletje labels.. zou dat voor 3D printers ook niet een idee zijn?
Je freesjes kun je ook coderen met een ringetje en een barcodelezer. Kun je gelijk de radius aan de radiuscompensatie voeren.
Hoe hoog is jouw behoefte om dat te doen? Dabedoelik...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ringetjes om Frezen?.. die haal ik er meestal meteen af.. als ze er al om zitten.. dat soort freesjes houdt het meestal niet meer dan een paar Cm vol in Titanium..
bij de boortjes zitten ze me niet in de weg.. 'k moet er nog eens aan meten hoe repeteerbaar het in de spantang zit..dan kan ik ze mogelijk zo in de Tooltabel zetten...

Barcode lezer.. heb ik ook wel eens aan gedacht, maar dan liever op de tekening, om het juiste programma te laden, de Barcode kan dan mooi in het tekeninghoofd, in plaats van een nummer ofzo..
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Ballegooijen »

Afijn, 12 pagina's verder en..................................................nog geen printer :lol: ;-) :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door mark3 »

bestellen, betalen, 2 dagen wachten ,uitpakken, plaatsen, aanzetten en de eerste print maken kost minder tijd :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ballegooijen schreef: 18 mar 2024 16:43 Afijn, 12 pagina's verder en..................................................nog geen printer :lol: ;-) :lol:
Nee, zoals eerder aangegeven.. ik ga niet zomaar iets bestellen als ik niet op voorhand een beetje een idee heb van wat die machine allemaal kan..
en het is niet dat het geld hier tegen de plinten klotst..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

alvorens ik wat in mijn mandje mik. zijn er merken Filament die ik moet vermijden?.. 'k ga voor PETG Filament, want wat ik wil printen moet wel een beetje degelijk zijn..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Kistje Printen

Bericht door serum »

Goede ervaringen met PETG, ABS+ en PLA+ van esun.

Voor ABS wil je eigenlijk een mild verwarmde kamer en een fatsoenlijke afzuiging.
(sowieso een aanrader voor iedere printer, afzuiging naar buiten). Gezond is het niet, smeltend plastic.
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Kistje Printen

Bericht door mjeuring »

Ik zou ook zeker een rolletje PLA meenemen, goed voor je zelfvertrouwen. Print wel zo lekker. Ik koop Esun bij Amazon.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Kistje Printen

Bericht door MeMoRy »

Ik print ook vooral veel met PETG. Let op dat je de goede sheet/ ondergrondplaat gebruikt, anders krijg je het niet los zonder de plaat te beschadigen. PETG geeft ook meer draden (stringing) en is gevoeliger voor vocht dan PLA

Ohja, als je het nog niet weet, vochtigheidsgraad van filament is nogal een ding. Filament is hygroscopisch, afhankelijk van het materiaal, en je moet je rollen regelmatig (actief) drogen.
Plaats reactie