Oriëntatie wijzigen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Oriëntatie wijzigen

Bericht door WillyH »

Stel, je krijgt een CNC bestand, compatibel met je machine maar het werkstuk staat 90° gedraaid waardoor dit nu te groot is in 1 richting en een "out of limits" foutmelding krijgt. Is er een betrouwbare quick-fix of moet de tekening aangepast worden in een CAD programma? Heeft Eding CNC misschien een functie aan boord?
Er is een programma om dit soort euvels aan te passen, GCODE-Ripper maar ik heb geen idee of dit foutloos werkt.
Korte uitleg over het programma: https://www.youtube.com/watch?v=FNzhIPKB1lo
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Oriëntatie wijzigen

Bericht door hfjbuis »

Ik heb het nog nooit gebruikt, maar het zou kunnen/moeten werken.
Gewoon even proberen zonder freesje in de spindel. Dan zie je snel genoeg of het werkt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Oriëntatie wijzigen

Bericht door Breaker »

WillyH schreef: 19 mar 2024 17:09 Heeft Eding CNC misschien een functie aan boord?
Met G68 kan je het werkstuk gedraaid inmeten, daarbij kan dan de originele g-code worden gebruikt. Dat heb ik wel gebruikt bij grotere werkstukken die niet in de ideale positie op de tafel paste maar wel gedraaid. Een simulatieronde is denk ik wel aan te raden als de g-code ergens anders vandaan komt, maar het zou moeten werken.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Oriëntatie wijzigen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Breaker schreef: 19 mar 2024 18:18
WillyH schreef: 19 mar 2024 17:09 Heeft Eding CNC misschien een functie aan boord?
Met G68 kan je het werkstuk gedraaid inmeten, daarbij kan dan de originele g-code worden gebruikt. Dat heb ik wel gebruikt bij grotere werkstukken die niet in de ideale positie op de tafel paste maar wel gedraaid. Een simulatieronde is denk ik wel aan te raden als de g-code ergens anders vandaan komt, maar het zou moeten werken.
Precies.. G68..
Bijna elke CNC besturing kan een werkstukrotatie gebruiken, op de "bridgeport-van-de-zaak" deed ik niet anders.. immers, een hoek inmeten gaat veel sneller dan een plaat van 800 x 400 x 50 recht klokken..

Op een A as doe je niet anders.. dat wil zeggen.. ik niet.. Ik knoop er een werkstuk aan, de klok erop, en dan de tafel of het onderdeel recht klokken.. dat gaat met de onderdelen die ik tegenwoordig maak wel makkelijk genoeg, immers, je kunt ze vasttrekken, en dan meten.. meet ik over de tafel een verschil van 0.4 mm, dan roteer ik em met het handwiel zodat de klok 0.2 mm in de goede richting beweegt.. voorkant even meten, en als het goed is verloopt de klok dan niet meer.. doet ie het wel.. "Rinse and repeat" gewoon de helft van de afwijking corrigeren.. tot ie op "0" blijft..
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Oriëntatie wijzigen

Bericht door WillyH »

Ha! G68, tijd om wat te experimenteren!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Oriëntatie wijzigen

Bericht door Arie Kabaalstra »

WillyH schreef: 20 mar 2024 18:43 Ha! G68, tijd om wat te experimenteren!
CNC IS Experimenteren... :lol:
het begint met G68.. en voor je't weet ben je Macro's aan het schrijven..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Oriëntatie wijzigen

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 20 mar 2024 19:29
WillyH schreef: 20 mar 2024 18:43 Ha! G68, tijd om wat te experimenteren!
CNC IS Experimenteren... :lol:
het begint met G68.. en voor je't weet ben je Macro's aan het schrijven..
Zo is het..... en titanium aan het verspanen ;-)
Plaats reactie