Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door mjeuring »

Is niet erg, had ook aardig wat brandschade.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door benkr »

Ik ben nog volop bezig met het uitpakken van de dozen in mijn schuurtje, maar ondertussen ben ik ook wel aan het bekijken welke LiFePo4 cellen ik nu het beste kan gaan bestellen als de boel is opgeruimd en ik zo ver ben dat i weer aan de hobby kan.

In eerste instantie dacht ik te gaan voor 304Ah cellen, maar die hebben beduidend minder laad/ontlaad cycli dan de 280 Ah cellen:

De cellen hebben een levensduur (tot 80% capaciteit) van 8000 cycles bij gebruik van een druk van 280-320kg en laden op 0.5C (0.05C termination current tot 3.65V) 0.5C ontladen (tot 2.5V)

Dus ik denk nu toch aan de 280 Ah versie.
Nu staat er bij dat bij dat ze die spec halen bij een druk van 280-320 kg, maar hoe ga ik dat in de praktijk doen?
Hoe construeer ik een bak waar die cellen in kunnen en die dan ook nog voldoet aan deze eis?
Zijn daar ergens voorbeelden of instructies van te vinden?
TestCase
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door TestCase »

Bakje maken die je met draadstangen op 'spanning' kan zetten.
Ik heb dat eens op yootroep gezien.
Zal eens zien of ik dat nog terug kan vinden.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 21 mar 2024 23:53 In eerste instantie dacht ik te gaan voor 304Ah cellen, maar die hebben beduidend minder laad/ontlaad cycli dan de 280 Ah cellen:
Waar denk jij die 4000 cycles voor die andere cellen vandaan te gaan halen, en welk praktisch voordeel bied 8000 cycles je?
Voor die 4000 cycles moet je al dagelijks laden tot 3,65V/cel en ontladen tot 2,5V/cel. Als je dan nooit op vakantie gaat of een dag wat anders te doen hebt dan heeft je batterij na 11 jaar nog 'maar' 80% van de capaciteit.
Als je niet dagelijks de volledige capaciteit gebruikt dan is de levensduur nog langer.

Beetje lood om oud ijzer dus. Ik zou de cellen kiezen die ik het makkelijkste kan krijgen, en bij gelijke verkrijgbaarheid die met het hoogste aantal Wh/kg.
Nu staat er bij dat bij dat ze die spec halen bij een druk van 280-320 kg, maar hoe ga ik dat in de praktijk doen?
Cellen op z'n kant, paard(je) er bovenop stallen. Dame ook weer blij, en anders de buurtkinderen wel :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartbrouwer
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 sep 2023 21:41
Locatie: Best

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door bartbrouwer »

Ik weet niet in hoeverre die voorspanning echt relevant is. Voor mijn gevoel is het belangrijker dat de cellen niet kunnen uitzetten. Dus een degelijke behuizing die aan alle kanten zorgt dat de cellen strak opgesloten zitten zodat deze niet kunnen groeien tijdens cyclussen.

Ik heb al meerdere accu’s gebouwd uit een sterke bak van 4mm aluminium, versterkt met kokers en strips. Die heb je bij Kawarider zien staan. Achterin m’n bus heb ik een klein 4cell pakketje in een aluminium behuizing zitten die al 50k km meedendert en butst en wordt blootgesteld aan de temperaturen. Geeft echt geen krimp…

Afbeelding
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door benkr »

Al verder zoekend kom ik vandaag deze tegen:

https://nl.aliexpress.com/item/10050065 ... 93217157_0

en ook deze:

https://nl.aliexpress.com/item/10050065 ... 89835035_0

Nu wordt er vaak geroepen dat als iets te mooi is om waar te zijn dat vaak ook zo is, maar waar moet ik hier de angel gaan zoeken dan?
Vooral die kant en klare bakken spreken mij wel aan, geen inbouwellende, geen losse BMS enz. En mocht later blijken dat ze toch net te licht zijn bestel ik gewoon nog zo'n setje extra, is altijd nog stukken goedkoper dan bestellen bij NKON en daar dan ook nog eens een losse BMS unit bij aanschaffen.
Hier koop ik voor de prijs van een losse Dali BMS een complete set van 24V 300 Ah.

Geef mij een reden om dit niet te doen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien deze?
2024-03-23 07_29_52-Lifepo4 Batterij 320ah 280ah 200ah 105ah Diy 12V 24V Lithium-Ijzerfosfaatcel Opl.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door Kjelt »

Deze man heeft een offgrid garage, beweert zelfs in onderstaand filmpje dat de cellen onder druk zetten niet de bepalende factor qua levensduur is voor LiFePo maar dat de veroudering zelf (shelf life) de beperkende factor is.

https://www.youtube.com/watch?v=OsvPYw6hoHc
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door DaBit »

Hij heeft wel een goed punt, zelfde punt wat ik ook maakte bij 4000 vs 8000 cycles.
Ik zou persoonlijk doen wat bartbrouwer doet: een stevige nauw passende doos er omheen, en klaar.

Kwa Ali/amazon-batterijen: ik zou ze alleen kopen als een ander proefkonijn die dingen uitentreure getest heeft en ze als 'goed' bestempelt.
Een andere optie die je hebt zijn de serverbatterijen in 19" rek uiitvoering.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartbrouwer
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 sep 2023 21:41
Locatie: Best

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door bartbrouwer »

Ik heb beide. Zowel server behuizing batterijen (Pylontech us5000) en de prismatische “losse” cellen (200ah van aliexpress).

In de server behuizingen zitten “pouch-cells” een soort van aluminium zakjes die de cellen voor moeten stellen. Deze soort vindt je ook terug in je mobiele telefoon.

De accu waarvan ik hierboven een foto heb gepost die bestaat uit 4 prismatische cellen. Deze zijn een vaste rechthoekige vorm en zijn van aluminium gemaakt met een stevig omhulsel. Al best stevig van zichzelf, maar daar heb ik nog een dikke aluminium bak omheen zitten.

Die pouch cells in de serverbehuizing zitten overigens ook gewoon los, enkel een lintje tape houdt ze bij elkaar.

Ik denk dat als je de centen niet wil uitgeven aan een Pylontech of dergelijke dat je prima uit de voeten kunt met de aliexpress cellen. De mijne zijn nu 3 jaar oud, maar hebben nog geen drupje capaciteitverlies gehad. Zoals ik al aangaf butsen die lekker mee achterin m’n bus, zomer wn winter.

Wat wel heel belangrijk is als je die Ali-cellen gaat gebruiken is dat je ze GOED moet balanceren. Iedereen die zegt dat de BMS ook balanceert moet dat zelf weten, maar mijn accupakket heeft een heeeeele poos parallel aan een labboeding gehangen op 3,65 volt totdat deze nagenoeg geen stroom meer opnam. Hierna zijn de cellen altijd binnen een paar honderdste volt van elkaar gebleven. (16s configuratie met een Daly BMS)
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door benkr »

Dat complete accupack bleek bij 2 stuks nog goedkoper te zijn, voor 170 Euro heb ik nu 2 van die dingen besteld.
Als het goed is worden ze vanuit Polen geleverd, dus ook geen Douane bemoeienis en bonus.
Ze zeggen 5 jaar garantie te geven, ik ga het gewoon proberen, als het werkt ben ik helemaal happy, mocht het toch net niet genoeg stroom kunnen leveren ga ik er denk ik nog een setje bij bestellen.
300 Ah LiFePo3 accupack.JPG
Heeft iemand toevallig 2 a 3 meter 95 mm2 soepele kabel liggen, dan hoef ik die niet te gaan bestellen?
Ook zoek ik nog een setje van 2 stuks van die 350A Anderson connectoren en een of meer zekeringen van 250 a 300 A.
Ik heb al een relais wat 400A mag schakelen dus dat is al niet meer nodig.

Maar eerst het schuurtje inrichten en opruimen, wordt echt proppen om het er allemaal in te krijgen en ook nog een werkbare ruimte over te houden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door benkr »

Kennelijk zijn de accu's aan hun reis begonnen, ik ben benieuwd wanneer ze hier zijn, geloof niet dat ze per vliegmasjien komen dus zal wel even duren.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 25 mar 2024 16:35 Kennelijk zijn de accu's aan hun reis begonnen, ik ben benieuwd wanneer ze hier zijn, geloof niet dat ze per vliegmasjien komen dus zal wel even duren.
Mijn pakketje per vrachtwagen uit Polen duurde 3 dagen ipv 2 dagen met het vliegtuig.
Ben benieuwd.

Ik ben wel een beetje sceptisch over die 12V 300Ah van €980 voor €103.- dat is wel een heleboel korting.
Laad ze eens op en ontlaad ze eens op je electronic load, ben benieuwd wat voor getal er uit komt.
Plaats reactie