Kolomfrees bouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Kolomfrees bouw

Bericht door FreesKever »

Voor een 5-assige machine vind ik die van Hermle heel mooi. Erg compact en stijf:
hermle_drawing.jpg
Fabian Brock heeft deze opzet gebruikt als basis voor een (veel kleinere) zelf bouw machine.

Ook leuk, bij deze DMG-Mori hebben ze de Y-as geleidingen naar voren geschoven. Hij zit daarmee een beetje tussen de eerder geposte, en de bredere Hermle.
CMG_Mori_CMX1100V.jpg
Arie Kabaalstra schreef: 19 mar 2024 18:59 Als je verstandig bent, ik meen dat je de "kop" van de Kolom kan losnemen,
Dat herinnert mij aan een foto die ik gisteren aan mijn verzameling heb toegevoegd. Het is een 100 (of meer) jaar oude schaafmachine waar een kop van een Bridgeport op gezet is.
Planer_Mill_Bridgeport.jpg
Iets vergelijkbaars kun je ook doen met een kleinere schaaf machine. Dan moet je alleen ook nog het excentriek vervangen voor een schroefdraad spindel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kolomfrees bouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Die Portaal-Bridgeport is Leuk!.. geweldig idee om een Freeskop aan een oude metaalschaafbank te hangen.. Nou is dit wel een "Planer", en geen "Shaper", men maakt daar dus onderscheid tussen Machines met een lange slag: Planers, en een Korte slag : Shapers.

een "Shaper" kun je ook wel ombouwen op die manier.. en.. wat krijg je dan?.. Feitelijk de bouwwijze van een "GereedschapsFreesmachine" zoals een Deckel FP1

Doorgaans zit er ook nog een Tafelsteun aan een schaafbank, en daar wordt ie helemaal stijf van...
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Kolomfrees bouw

Bericht door Tonybryden »

ik zoek een blok aluminium van 200x100x vanaf 50mm
mag ook van staal zijn.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Kolomfrees bouw

Bericht door FreesKever »

Hier vragen ze EUR32.5 voor een stuk Alu van 200x100x50.

https://onlinealuminium.nl/gegoten-plaa ... m-x-600mm/

En er zijn vast nog wel meer winkels waar ze zoiets hebben.

Hier in NL kost Aluminium ergens tussen EUR10 en EUR15/kg (bij kleine hoeveelheden).

Tijdje terug zag ik een documentaire over een chinees bedrijfje, en daar kost Aluminium blijkbaar EUR5/kg (Bij afname van 1000kg van op maat gemaakte extrusie).
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kolomfrees bouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Tonybryden schreef: 22 mar 2024 23:57 ik zoek een blok aluminium van 200x100x vanaf 50mm
mag ook van staal zijn.
Raar.. ik zoek dat nooit.. ik bestel gewoon..
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Kolomfrees bouw

Bericht door Tonybryden »

Arie Kabaalstra schreef: 23 mar 2024 11:03
Tonybryden schreef: 22 mar 2024 23:57 ik zoek een blok aluminium van 200x100x vanaf 50mm
mag ook van staal zijn.
Raar.. ik zoek dat nooit.. ik bestel gewoon..
Zo raar vind ik dat niet Arie , dat jij nu gelijk alles besteld wilt niet zeggen dat ik dat ook moet.
Nu heb ik het toevallig wel besteld met advies van freeskever waar te bestellen.
We kunnen niet allemaal zo geniaal als jou zijn.
Al had ik het stuk misschien liever van jawel! Titanium gehad😉
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kolomfrees bouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Tik gewoon Aluminium 50 mm in op Google.. en kies er een.. daar hoef je niet geniaal voor te zijn.. en Titanium had je niet nodig.. wel een stuk Alu of Staal..
Plaats reactie