Splijten nieuwe batch plexiglas strips

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

mikervee

Splijten nieuwe batch plexiglas strips

Bericht door mikervee »

Ik heb een vraag voor de aanwezige kunststofexperts.
Het gaat om een lasergesneden plexiglas afstandsstrip van 6mm dik die gemonteerd is tegen een elektronica-rekje. Daar tegenaan wordt de beplating van de kast vastgeschroefd.
Hieronder zie je zo'n proto en de wijze van monteren aan het rekje.
De nylon onderlegring dient om het hoogteverschil in het alu profiel op te vangen.
Het M3 plvz schroefje wordt handvast gedraaid (en ja, dan wordt de strip zichtbaar een beetje belast op buiging), en de schroefdraadverbinding geborgd met een drupje Loctite 243.

Afbeelding

Afbeelding

Bij de eerste prototypes, zo'n 4 of 5 maanden geleden, hebben we 3 rekjes voorzien van deze strips en beplating, en ze zijn regelmatig uit en in elkaar geweest zonder enig probleem.
Nu hebben we uit een andere plaat een nieuwe batch strips gesneden, en zonder uitzondering barsten of splijten de strips ter plaatse van de bevestiging aan het rekje. De beplating zit er dan nog niet tegenaan. Dat barsten gebeurt niet direct, er gaan een paar dagen overheen.
De manier waarop sommige strips zijn gespleten (vingervormig in de breedte), lijkt te suggereren dat er in de strip zelf al allerlei spanningen zitten die niet het directe gevolg zijn van het vastschroeven. Maar misschien zien we dat verkeerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er zijn duidelijk allerlei dingen die beter zouden kunnen aan de constructie. De manier van bevestigen, de materiaalkeus enz. Maar de vraag is vooral: wat is er anders aan de nieuwe batch waardoor de strips nu uit elkaar springen?

Ter vergelijking de U-vormige afstandsstrips voor de zijwanden; deze zijn uit dezelfde plaat gesneden als de defecte, en geven tot op heden geen problemen:

Afbeelding

Mijn instrumentmaker-collega heeft een aantal ongebruikte strips uit deze batch gedurende een uur of 20 uitgegloeid in de oven op, ik meen, 105 graden Celsius. Als je ze onder gepolariseerd licht bekijkt met ernaast een defecte strip, zie je duidelijk de spanning (wit oplichtende delen) in de defecte.

Afbeelding

Afbeelding

In afwachting van wat er gedurende het weekend gaat gebeuren, heb ik afgelopen vrijdag op 2 rekjes aan beide zijden telkens een gegloeide en een onbehandelde strip gezet. De schroefverbinding is nu net vast genoeg aangetrokken zodat het uiteinde van de strip vlak aanligt op het alu profiel.
Als je de strips onder de juiste hoek belicht, zie je dat er (naast de ribbeltjes van het lasersnijden) in de onbehandelde strip (achterkant) kleine haarscheurtjes lijken te zitten. In de gegloeide strip (voorkant) zie je dat niet.

Afbeelding

Afbeelding

Zijn er mensen met ervaring in de materie die iets kunnen zeggen over waarom de strips nu scheuren, en de vorige batch niet?
Sven
Contacteer:

Re: Splijten nieuwe batch plexiglas strips

Bericht door Sven »

Leuke case maar gedoe voor jullie.

Mijn eerste gedachte is of de eerste batch gegoten acrylaat was en de tweede geëxtrudeerd?
Acrylaat gieten is meen ik een koud proces, dat scheelt nogal in spanning.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
joopbos
Donateur
Contacteer:

Bericht door joopbos »

Mike, je hebt een pb
mikervee

Bericht door mikervee »

Bedankt Sven,

Terloops is het verschil tussen gegoten en geëxtrudeerd wel in de gesprekken voorbijgekomen.
Maar ik zal nog eens proberen of achterhaald kan worden wat er de laatste keer is besteld.
Mcgyver
Has thanked: 1 time

Bericht door Mcgyver »

Naar alle waarschijnlijkheid is de 2e batch echt gewoon geextrudeerd. Hierin zitten veel meer spanningen dan in gegoten zeker als het lasergesneden is. Die warmte van lasersnijden zorgt voor extra spanningen in het materiaal. Ontlaten in een oven is altijd wel aan te raden, lost een hoop problemen op.
Ontlaten doe j op 80 tot 90 graden, een uurtje of 4 laten bakken en dan langzaam af laten koelen. Niet warmer dan 80 of 90 graden anders heb je kans dat de strips gaan krimpen. Zeker bij geextrudeerd perspex heb je dan het probleem dat het materiaal anders krimpt in de lengte als in de breedte van de extrusie richting.

Wat ook niet mee helpt is dat je verzonken schroefjes hebt gebruikt, dit zorgt ook meer kracht ophet schroefgaatje wat voor scheuren kan zorgen ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Mcgyver schreef: 07 apr 2024 13:04 Wat ook niet mee helpt is dat je verzonken schroefjes hebt gebruikt, dit zorgt ook meer kracht ophet schroefgaatje wat voor scheuren kan zorgen ;-)
JA, dat dacht ik dus ook al, in het algemeen wordt er nmi te vaak "automatisch" naar verzonken schroeven gegrepen, terwijl er ook hele mooie lenskop schroeven en bouten bestaan.
mikervee

Bericht door mikervee »

Bedankt voor jullie reacties mannen.

De procedure voor het ontlaten zal ik morgen overdragen.
Waarschijnlijk is het dan het beste om een verse gegoten plaat te bestellen, nieuwe strips te snijden en die in de oven spanningsvrij te maken.
Het is wel zo fijn als de boel over een aantal jaren ook nog steeds heel is.

Wat betreft de verzonken schroefjes: dat was een bewuste keus (vooral gedreven door het gemak van maken).
De beplating van de kast komt direct tegen de strips aan te liggen, en de schroefkop mag dus niet uitsteken.
Het was natuurlijk beter geweest, mede i.v.m. maattoleranties, om de strips bewegingsruimte in de lengte te gunnen.
Bv. met een langwerpig gefreesd kamertje en een sleufgat waar een niet verzonken schroefje in ging.
Maar er is nu eenmaal altijd een spanningsveld tussen 'dat zou het mooist zijn' en 'wat kost minder moeite', zeker als je het werk niet zelf uitvoert.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

mikervee schreef: 07 apr 2024 19:46 Bedankt voor jullie reacties mannen.

De procedure voor het ontlaten zal ik morgen overdragen.
Waarschijnlijk is het dan het beste om een verse gegoten plaat te bestellen, nieuwe strips te snijden en die in de oven spanningsvrij te maken.
Het is wel zo fijn als de boel over een aantal jaren ook nog steeds heel is.

Wat betreft de verzonken schroefjes: dat was een bewuste keus (vooral gedreven door het gemak van maken).
De beplating van de kast komt direct tegen de strips aan te liggen, en de schroefkop mag dus niet uitsteken.
Het was natuurlijk beter geweest, mede i.v.m. maattoleranties, om de strips bewegingsruimte in de lengte te gunnen.
Bv. met een langwerpig gefreesd kamertje en een sleufgat waar een niet verzonken schroefje in ging.
Maar er is nu eenmaal altijd een spanningsveld tussen 'dat zou het mooist zijn' en 'wat kost minder moeite', zeker als je het werk niet zelf uitvoert.

Dat is op te lossen mogelijk, door Lage Cilinderkop schroeven te gebruiken.. dan kun je ze verzinken in een Potgat, en je hebt nog wat ruimte om te kunnen schuiven..(Betekent dan natuurlijk wel dat je een Kamerboortje moet hebben, of de gaatjes met een Freesbankje erin moet knabbelen)
mikervee

Bericht door mikervee »

Arie Kabaalstra schreef: 07 apr 2024 19:53 Dat is op te lossen mogelijk, door Lage Cilinderkop schroeven te gebruiken.. dan kun je ze verzinken in een Potgat, en je hebt nog wat ruimte om te kunnen schuiven..(Betekent dan natuurlijk wel dat je een Kamerboortje moet hebben, of de gaatjes met een Freesbankje erin moet knabbelen)
Ik vind dat een mooie oplossing, Arie.
Eens zien of we dat erin gefriemeld kunnen krijgen.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Da's ook mijn motto.. "Denk in oplossingen, niet in problemen... en al helemaal niet in Symptoombestrijding, want daar los je uiteindelijk het probleem niet mee op.."

Afbeelding

DIN 7380 Bouwt mooi laag,

Afbeelding

en anders, die bedoelde ik eigenlijk : DIN 7984..
bartbrouwer

Bericht door bartbrouwer »

Arie Kabaalstra schreef: 07 apr 2024 23:26

Afbeelding

DIN 7380 Bouwt mooi laag,
ISO 7380🙈
RutgerP
Contacteer:

Bericht door RutgerP »

Is het mogelijk dat het acrylaat in contact is geweest met de Loctite? Dat zou stress cracking kunnen veroorzaken.
Heb ik een paar jaar terug meegemaakt. En dan ga je de datasheet goed lezen en dan lees je de waarschuwing :roll:
mikervee

Bericht door mikervee »

Vandaag was een van de gegloeide strips die ik vrijdag met veel beleid gemonteerd had, alweer gespleten. Een strip uit een proto, die tot nu toe dus geen krimp had gegeven, bleek onder gepolariseerd licht net zo vol spanning te zitten als de nieuwe batch. Met goede kans dat dat dus ook een potentieel tijdbommetje zou wezen.

Geholpen door alle waardevolle bijdragen in dit topic, is daarom besloten nieuwe strips uit PVC te laten waterstraalsnijden, en over te gaan op de door Arie gesuggereerde ruime potgaten met lage cilinderkopschroeven. Daarmee moeten hopelijk de problemen wat dit betreft de wereld uit zijn.

@RutgerP: het materiaal is inderdaad in contact geweest met de Loctite. Om de reacties daarop te peilen, heb ik het er ook bij vermeld. Heb je die waarschuwing over stress cracks in de datasheet van het acrylaat of die van de Loctite gevonden?

Uit dit hele gebeuren blijkt maar weer eens, dat het niet altijd verstandig is om triviaal lijkende constructies te laten sturen door beschikbaar materiaal en bewerkingsmogelijkheden.
Ik heb er het nodige van geleerd, en wat inzichten kunnen overdragen naar mijn collega's die zich met het mechanische aspect bezighielden.

Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken!
Rocnc

Bericht door Rocnc »

Ik wil nog even kwijt dat ik onder de indruk ben van deze aanpak, hoor!
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Plaats reactie