Timing belt
Moderator: Moderators
Timing belt
Ik ben in de tijd dat ik geen zin heb om naar het schuurtje te gaan (nog steeds om op te ruimen en alles daarin een plek te geven) ben ik een kleine portaalfrees aan het ontwerpen die in dat peipkleine schuurtje een plekje moet gaan krijgen. Het ontwerp is gebaseerd op een stalen bed wat ik al had van 325 x 425 mm, daaromheen ben ik nu een portaalfrees machine aan het ontwerpen die grotendeels uit 50 x 60 x 5 mm stalen koker profiel is opgebouwd, alles in elkaar gebout met M6 boutjes.
Ik heb het ontwerp al aardig af, maar ik ben nu b.v. de aandrijf boel aan het bedenken en kom dan tot de conclusie dat riemen met een 5 mm pitch (om het even welke) niet gaan passen omdat de diameters van de tandwielen te groot gaan worden, ik wil een vertraging van 1 : 3 hebben, dat betekent bij eigenlijk alle typen riemen een klein tandwiel van ca. 15 tanden en het grote dan ca. 45 tanden. Maar die 45 tanden levert al gouw een diameter van 60 mm op en daar heb ik op enkele plaatsen de ruimte niet voor.
Nu zit ik te zoeken naar riemen met 2, 2,5 en 3 mm pitch en zie dan dat ze heel vaak niet breder dan 6 of soms 9 mm te krijgen zijn, en dat er donders weinig te vinden is over max. krachten, versterking van de riemen, b.v. staaldraad etc, ook de beschikbare lengtes zijn maar beperkt. Ik wil beslist eindloze riemen hebben, geen doe het zelf pakketje om van een lang stuk zelf een gesloten riem te maken, ik geloof niet dat dat een succes zal gaan worden.
Wie kan mij een flinke schop in de juiste richting geven?
Ik heb het ontwerp al aardig af, maar ik ben nu b.v. de aandrijf boel aan het bedenken en kom dan tot de conclusie dat riemen met een 5 mm pitch (om het even welke) niet gaan passen omdat de diameters van de tandwielen te groot gaan worden, ik wil een vertraging van 1 : 3 hebben, dat betekent bij eigenlijk alle typen riemen een klein tandwiel van ca. 15 tanden en het grote dan ca. 45 tanden. Maar die 45 tanden levert al gouw een diameter van 60 mm op en daar heb ik op enkele plaatsen de ruimte niet voor.
Nu zit ik te zoeken naar riemen met 2, 2,5 en 3 mm pitch en zie dan dat ze heel vaak niet breder dan 6 of soms 9 mm te krijgen zijn, en dat er donders weinig te vinden is over max. krachten, versterking van de riemen, b.v. staaldraad etc, ook de beschikbare lengtes zijn maar beperkt. Ik wil beslist eindloze riemen hebben, geen doe het zelf pakketje om van een lang stuk zelf een gesloten riem te maken, ik geloof niet dat dat een succes zal gaan worden.
Wie kan mij een flinke schop in de juiste richting geven?
Re: Timing belt
Riemen en riemwielen is altijd een puzzel.
Al eens gekeken bij Eriks? In de webshop kun je lekker filteren op maten steken merken etc. Ze hebben htd ,metrisch e.d , en ja bij kleinere steken word de breedte van de riem smaller.
Voor mijn gevoel denk ik dat je in jouw geval je niet te druk moet maken om de krachten.. Een klein machientje met kleine motoren kunnen al niet veel kracht overbrengen en die snaren kunnnen echt wel wat hebben.
Al eens gekeken bij Eriks? In de webshop kun je lekker filteren op maten steken merken etc. Ze hebben htd ,metrisch e.d , en ja bij kleinere steken word de breedte van de riem smaller.
Voor mijn gevoel denk ik dat je in jouw geval je niet te druk moet maken om de krachten.. Een klein machientje met kleine motoren kunnen al niet veel kracht overbrengen en die snaren kunnnen echt wel wat hebben.
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
-
Palmerlivesteam
EdingCNC 720 met Wabeco CC-F1200 HS
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
Gates 2GT is in ieder geval tot 12mm breed te krijgen, maar misschien lastig in gesloten vorm.
Aangezien het merk is zal er vast ook wel data van te krijgen zijn, maar niet heel makkelijk. Dat spul is in ieder geval neopreenrubber+kevlar trekdraden.
Aangezien het merk is zal er vast ook wel data van te krijgen zijn, maar niet heel makkelijk. Dat spul is in ieder geval neopreenrubber+kevlar trekdraden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Hallo Ben.
Voor krappe ruimte en toch nog wel wat eisen aan het tandriempje gebruik ik Conti® Synchroflex AT3 GEN III .
Snijden ze in elke gewenste breedte.
Heeft hele fijne staaldraden, is daardoor relatief stijf, en mag toch om een kleine buigradius.
Voor krappe ruimte en toch nog wel wat eisen aan het tandriempje gebruik ik Conti® Synchroflex AT3 GEN III .
Snijden ze in elke gewenste breedte.
Heeft hele fijne staaldraden, is daardoor relatief stijf, en mag toch om een kleine buigradius.
- P1-Engineering
- Donateur
Op mijn Sorotec machine zaten standaard 3m15 poelies en riemen, dat ging gewoon goed met een portaal van 150kg en een 200watt servo.
-
FreesKever
- Been thanked: 2 times
MXL kan ook nog. Die heeft een pitch met een belachelijke maat van 2.032mm (of zoiets) maar zolang je poelies en riemen voor MXL koopt maakt dat verder niet zoveel uit.
Maar 3M ( HTD3M) heeft een normale pitch van 3mm, is een stuk steviger en wordt ook gewoon door SKF geleverd, en als SKF geen data heeft over zijn riemen dan mag je me wel wat klompen geven die ik dan kapot sla.
Behalve T10 en T5 is er ook nog een T2,5 Bij eerder genoemde winkel b.v:
https://www.lager-techniek.eu/tandriemen-t2-5
Een andere optie is om er simpelweg grotere poelies op te zetten. De poelies komen dan helemaal up de uiteindes van de assen, zodat ze bijna niet in de weg zitten.
Maar 3M ( HTD3M) heeft een normale pitch van 3mm, is een stuk steviger en wordt ook gewoon door SKF geleverd, en als SKF geen data heeft over zijn riemen dan mag je me wel wat klompen geven die ik dan kapot sla.
Behalve T10 en T5 is er ook nog een T2,5 Bij eerder genoemde winkel b.v:
https://www.lager-techniek.eu/tandriemen-t2-5
Een andere optie is om er simpelweg grotere poelies op te zetten. De poelies komen dan helemaal up de uiteindes van de assen, zodat ze bijna niet in de weg zitten.
Ik wil er een of twee verstoppen in een koker van 50 x 50 x 5 mm, dan gaat jouw truukje niet op.FreesKever schreef: 18 mei 2024 08:01 Een andere optie is om er simpelweg grotere poelies op te zetten. De poelies komen dan helemaal up de uiteindes van de assen, zodat ze bijna niet in de weg zitten.
-
FreesKever
Ik heb jouw ontwerp niet gezien en weet dus niet waar voor jou de grenzen liggen.
Een andere optie is om tandwielen te gebruiken.
https://lager-techniek.eu/tandwiel-techniek
Tandwielen zijn compacter dan tandriemen. Het is wel opletten met speling.
Een andere optie is om tandwielen te gebruiken.
https://lager-techniek.eu/tandwiel-techniek
Tandwielen zijn compacter dan tandriemen. Het is wel opletten met speling.
- andrefc101
- Donateur
- Contacteer:
Heb je ook voorbeelden toevallig van cnc machines die door tandwielen worden aangedreven?FreesKever schreef: 18 mei 2024 11:08 Tandwielen zijn compacter dan tandriemen. Het is wel opletten met speling.
-
FreesKever
Ik heb geen direct voorbeeld. Details van de binnenkant van CNC machines zijn vaak een beetje vaag.
Wat echter heel veel gebruikt wordt is een aandrijving met rondsel en lange tandheugel in plaats van een kogelomloop spindel. (Weliswaar in combinatie met een tandriem vertraging).
Ook tandwielkasten zoals onderstaand zijn bedoeld voor CNC machines.
https://www.damencnc.com/nl/mechanica/t ... s-reductor
Als je het simpel wilt houden, met goedkope tandwielen met rechte vertanding...
Stel, je gebruikt een kogelomloopspindel met een spoed van 5mm.
Het grootste tandwiel wat in een koker van 50x50x2 past, is 1m 43t (dan blijft er nog 0.5mm tussen tand top en binnenkant koker over.
Zo een tandwiel heeft een omtrek van 43*pi = 135mm
Als je de speling afstelt op 0.1mm (dat lijkt me al een best ruime maar reeele waarde), dan vertaalt die speling zich in:
>>>5 / (135 / 0.1) = 0.0037mm
En dat is best wel bruikbaar voor een heleboel hobby machine's, en heeft een best wel redelijke prijs / prestatie verhouding.
Ook kun je stappenmotoren kopen met planetaire tandwielkasten met lage speling. Prijzen gaan dan wel snel omhoog ten opzichte van wat eenvoudige / goekope rechte tandwielen.
En tandriem overbrengingen zijn ook niet vervormings vrij. Er is altijd wat rek onder belasting, en de tanden van de tandriem vervormen wat in de poelies. Deze effecten gaan overigens (bij constante belasting) kwadratisch omlaag met de diameter van de poelies. (Als de diameter verdubbelt, halveert de kracht, en een vaste vervorming op de tandriem radius resulteert ook in een halvering van de hoekfout).
Wat echter heel veel gebruikt wordt is een aandrijving met rondsel en lange tandheugel in plaats van een kogelomloop spindel. (Weliswaar in combinatie met een tandriem vertraging).
Ook tandwielkasten zoals onderstaand zijn bedoeld voor CNC machines.
https://www.damencnc.com/nl/mechanica/t ... s-reductor
Als je het simpel wilt houden, met goedkope tandwielen met rechte vertanding...
Stel, je gebruikt een kogelomloopspindel met een spoed van 5mm.
Het grootste tandwiel wat in een koker van 50x50x2 past, is 1m 43t (dan blijft er nog 0.5mm tussen tand top en binnenkant koker over.
Zo een tandwiel heeft een omtrek van 43*pi = 135mm
Als je de speling afstelt op 0.1mm (dat lijkt me al een best ruime maar reeele waarde), dan vertaalt die speling zich in:
>>>5 / (135 / 0.1) = 0.0037mm
En dat is best wel bruikbaar voor een heleboel hobby machine's, en heeft een best wel redelijke prijs / prestatie verhouding.
Ook kun je stappenmotoren kopen met planetaire tandwielkasten met lage speling. Prijzen gaan dan wel snel omhoog ten opzichte van wat eenvoudige / goekope rechte tandwielen.
En tandriem overbrengingen zijn ook niet vervormings vrij. Er is altijd wat rek onder belasting, en de tanden van de tandriem vervormen wat in de poelies. Deze effecten gaan overigens (bij constante belasting) kwadratisch omlaag met de diameter van de poelies. (Als de diameter verdubbelt, halveert de kracht, en een vaste vervorming op de tandriem radius resulteert ook in een halvering van de hoekfout).
Mijn LB15 op dubbel werk (m41) is met tandwielen, en er is niet veel wat hem dan tegenoud.andrefc101 schreef: 18 mei 2024 16:45Heb je ook voorbeelden toevallig van cnc machines die door tandwielen worden aangedreven?FreesKever schreef: 18 mei 2024 11:08 Tandwielen zijn compacter dan tandriemen. Het is wel opletten met speling.
-
FreesKever
In mijn hoofd is ook al een tijd een idee aan het groeien voor een geleiding van een modulaire plasma snijder.
Basis is:
1. Aluminium koker 50x50x2 (Heb ik toevallig liggen).
2. Aan de buitenkant voelerband op lijmen (12.7*0.2, RVS) (of strak spannen, of bijde) voor de geleiding.
3. Een blok wat om de koker schuift met glijlagers van messing of HDPE.
4. Een tandriem links en rechts aan het blok vast zit, 2 poelies aan de uiteinden van de koker.
5. Tandriem loopt terug door de koker.
6. Aandrijving met een stappenmotor, met een extra tandwiel overbrenging. Ong. 1:3 of 1:5.
Een plasma snijder met 1 as is al heel bruikbaar om rechte lijnen te snijden (Daar zijn ook standaard linealen voor).
Met de tweede as heb je dan iets wat lijkt op "Axidraw" alleen wat steviger, en demontabel, zodat je het compact op kunt bergen.
Voor mij hoeven de tandwielen zelf niet in de koker te passen. Er komen Nema23 motoren op, en die zijn al 57.3mm
Deze opzet is gemakkelijk te maken, en heeft genoeg resolutie voor een plasma snijder.
Grootste probleem is denk ik de plasma snijder zelf. Je kunt zo'n dink kopen bij HBM (CUT40) en zelfs bij LIDL bestellen tegenwoordig. Blijkbaar is een HF start niet te kombineren met een CNC machine, omdat dan de elektronica te snel van slag afraakt.
Maar waar het hier om gaat: Een paar tandwielen om een compacte vertraging te bouwen zijn een goede oplossing voor een machine zoals dit.
Basis is:
1. Aluminium koker 50x50x2 (Heb ik toevallig liggen).
2. Aan de buitenkant voelerband op lijmen (12.7*0.2, RVS) (of strak spannen, of bijde) voor de geleiding.
3. Een blok wat om de koker schuift met glijlagers van messing of HDPE.
4. Een tandriem links en rechts aan het blok vast zit, 2 poelies aan de uiteinden van de koker.
5. Tandriem loopt terug door de koker.
6. Aandrijving met een stappenmotor, met een extra tandwiel overbrenging. Ong. 1:3 of 1:5.
Een plasma snijder met 1 as is al heel bruikbaar om rechte lijnen te snijden (Daar zijn ook standaard linealen voor).
Met de tweede as heb je dan iets wat lijkt op "Axidraw" alleen wat steviger, en demontabel, zodat je het compact op kunt bergen.
Voor mij hoeven de tandwielen zelf niet in de koker te passen. Er komen Nema23 motoren op, en die zijn al 57.3mm
Deze opzet is gemakkelijk te maken, en heeft genoeg resolutie voor een plasma snijder.
Grootste probleem is denk ik de plasma snijder zelf. Je kunt zo'n dink kopen bij HBM (CUT40) en zelfs bij LIDL bestellen tegenwoordig. Blijkbaar is een HF start niet te kombineren met een CNC machine, omdat dan de elektronica te snel van slag afraakt.
Maar waar het hier om gaat: Een paar tandwielen om een compacte vertraging te bouwen zijn een goede oplossing voor een machine zoals dit.
- andrefc101
- Donateur
- Contacteer:
Mijn Hembrug heeft ook een Nortonkast en beresterk in dubbelwerk. Maar je kunt het toch niet bepaalt spelingvrij noemen?Quepee schreef: 18 mei 2024 17:23 Mijn LB15 op dubbel werk (m41) is met tandwielen, en er is niet veel wat hem dan tegenoud.
Niet handig voor cnc positie bepaling lijkt mij…