Timing belt

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Quepee
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Timing belt

Bericht door Quepee »

andrefc101 schreef: 18 mei 2024 20:31
Quepee schreef: 18 mei 2024 17:23 Mijn LB15 op dubbel werk (m41) is met tandwielen, en er is niet veel wat hem dan tegenoud.
Mijn Hembrug heeft ook een Nortonkast en beresterk in dubbelwerk. Maar je kunt het toch niet bepaalt spelingvrij noemen?
Niet handig voor cnc positie bepaling lijkt mij…
Geen idee hoe het werkt maar het werkt M145x5 in dubbel werk zit toch ook gewoon een encoder op de spil.
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

Quepee schreef: 18 mei 2024 20:48 Geen idee hoe het werkt maar het werkt M145x5 in dubbel werk zit toch ook gewoon een encoder op de spil.
Zal wel werken, dat geloof ik. Je kunt er tenslotte ook draad mee snijden. Maar heel compact is het natuurlijk niet. Wel lekker sterk 😉
FreesKever
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Bericht door FreesKever »

andrefc101 schreef: 18 mei 2024 20:31
Quepee schreef: 18 mei 2024 17:23 Mijn LB15 op dubbel werk (m41) is met tandwielen, en er is niet veel wat hem dan tegenoud.
Mijn Hembrug heeft ook een Nortonkast en beresterk in dubbelwerk. Maar je kunt het toch niet bepaalt spelingvrij noemen?
Niet handig voor cnc positie bepaling lijkt mij…
In heb net een boorbeeld gegeven waarin een (vrij forse) speling resulteert in een "backlash" van minder dan 4um. En dat is met goedkope tandwielen en zonder enige vorm van compensatie. Er is hier ook niemand die beweert dat tandwieloverbrengingen "spelingsvrij" zijn.

Als je over dit onderwerp door wilt gaan, kun je beter een aparte draad opstarten, in plaats van deze kapen.
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 5 times

Bericht door Huub Buis »

FreesKever schreef: 18 mei 2024 17:22 Het grootste tandwiel wat in een koker van 50x50x2 past, is 1m 43t (dan blijft er nog 0.5mm tussen tand top en binnenkant koker over.
Ik heb op mijn freesmachine een 70x3 mm stalen koker gehad (130 mm lang) waar de brug op gemonteerd was. Daar bleek 10 keer meer zijdelingse flex in te zitten dan ik had uitgerekend (rekenfout). Ik heb hem vervangen door een 70x4 koker (bleek 70x3.5 te zijn) en een andere KO moer houder en daar knapte de stijfheid van op (30% beter). Ik ga nog een (echte) 70x4 koker proberen of een 70x5 koker. Die laatste heeft de voorkeur als ik van wat onderdelen (BK12 houder) 1 mm kan afhalen. Ik moet ik nog aan rekenen of dat kan!
Een 50x2 koker lijkt mij voor de zijdelingse stijfheid dan ook erg dun.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
andrefc101
Donateur
Contacteer:

FreesKever schreef: 18 mei 2024 23:46 Als je over dit onderwerp door wilt gaan, kun je beter een aparte draad opstarten, in plaats van deze kapen.
Nee hoor, dat wil ik zeker niet.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Terwijl jullie lekker bezig zijn in een zijstraatje ben ik bezig geweest om een leverancier te zoeken die zowel de riemen als de tandwielen kan leveren voor een redelijke prijs, telkens opnieuw kom ik er achter dat dat eigenlijk niet lukt.
Inmiddels was ik er uit dat ik zou gaan voor T2.5 profiel met een riembreedte van 16 mm of als dat niet wilde lukken 10 mm, gesloten riemen van 700 m lang en met staaldraad versterkte wapening, eindloos gerold.
Ik heb gekozen voor T2.5 omdat ik dan bijna op de gewenste 1 : 3 vertraging uit kan komen, 40 tanden is het grootste tandwiel wat (met flenzen) in een 40 mm ruimte past, de kleinst toegestane tanddiameter is 15 tanden, dat levert 40/15= 2,66 vertraging op, daar kan ik wel mee leven.

Ik ben er alleen met mezelf nog niet uit of ik dat grote tandwiel nu op de KO spindel as ga lijmen of schroeven. Normaal gesproken lijm ik alles, maar ik heb mijn gasbranders naar de kringloop gebracht en hoe krijg ik ze dan nog ooit los, maar schroeven heb ik niet zo'n beste ervaring mee, zeker die kleine inbusjes krijg je eigenlijk niet muurvast gedraaid zonder ze de inbus dol te draaien, en krijg het dan maar weer eens los.
andrefc101
Donateur
Contacteer:

benkr schreef: 19 mei 2024 22:27 Terwijl jullie lekker bezig zijn in een zijstraatje ben ik bezig geweest om een leverancier te zoeken die zowel de riemen als de tandwielen kan leveren voor een redelijke prijs, telkens opnieuw kom ik er achter dat dat eigenlijk niet lukt.
Als jij dan ook nog een de goede benaming gebruikt, hoeven wij geen zijstraatjes te zoeken.
Je kan eens kijken naar het verschil tussen een tandwiel en een tandriemwiel. Zal je verbazen….
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 5 times

Bericht door Huub Buis »

benkr schreef: 19 mei 2024 22:27 Ik ben er alleen met mezelf nog niet uit of ik dat grote tandwiel nu op de KO spindel as ga lijmen of schroeven. Normaal gesproken lijm ik alles, maar ik heb mijn gasbranders naar de kringloop gebracht en hoe krijg ik ze dan nog ooit los, maar schroeven heb ik niet zo'n beste ervaring mee, zeker die kleine inbusjes krijg je eigenlijk niet muurvast gedraaid zonder ze de inbus dol te draaien, en krijg het dan maar weer eens los.
Dan maar verlijmen en in een crème brûlée brander investeren.

De "hele" wereld gebruikt die 2 schroefjes om zo'n ding vast te zetten. Als de KO geen geharde as heeft (is waarschijnlijk oppervlakte gehard en daarna afgedraaid), dan houden die 2 schroefjes het ding wel op de plaats.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Hier op het werk weer een akkefietje met van die achterlijke schroefjes op een plat kantje, brrr. Het kan best zijn dat dat slechte idee een tijdjelang wel werkt, maar daar word het nog niet opeens een goed idee van.

Ik zou lekker de pot Loctite 603 of 648 pakken. Simpel en goed. Moet het ooit weer los, dan kun je bij de bouwmarkt voor weinig geld een brandertje kopen met zo'n klein butagasblikje. Ik heb er ook een omdat de handzaamheid wel prettig is soms.

Andere opties zijn zo'n spantangachtige vastzet-oplossing (maar dat zal bij die kleine schijfjes wel niet werken), of een gat door en door boren en daar zo'n C-vormige stift in meppen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 21 mei 2024 12:32 Hier op het werk weer een akkefietje met van die achterlijke schroefjes op een plat kantje, brrr. Het kan best zijn dat dat slechte idee een tijdjelang wel werkt, maar daar word het nog niet opeens een goed idee van.

Ik zou lekker de pot Loctite 603 of 648 pakken. Simpel en goed. Moet het ooit weer los, dan kun je bij de bouwmarkt voor weinig geld een brandertje kopen met zo'n klein butagasblikje. Ik heb er ook een omdat de handzaamheid wel prettig is soms.

Andere opties zijn zo'n spantangachtige vastzet-oplossing (maar dat zal bij die kleine schijfjes wel niet werken), of een gat door en door boren en daar zo'n C-vormige stift in meppen.
Ja, zal wel weer lijmen worden. En dan hopen dat het niet meer los hoeft, en anders toch maar de gasbrander er op.
Ik was altijd echt voor het lijmen, maar omdat ik de ruimte niet meer heb om al dingen die je maar zelden gebruikt te blijven bewaren zijn ook de gasbranders richting kringloop gegaan. Dat lijmen zie ik niet tegen op omdat het niet vast zou zitten, eerder omdat het losmaken een beetje warmte vereist, ik vind het perfect spul.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 21 mei 2024 12:32 Hier op het werk weer een akkefietje met van die achterlijke schroefjes op een plat kantje, brrr. Het kan best zijn dat dat slechte idee een tijdjelang wel werkt, maar daar word het nog niet opeens een goed idee van.
nog slechter: schroefje op de as zonder platte kanten.
Ik heb er geen probleem mee, maar misschien zijn de schroefjes in juist gedimensioneerd voor de belasting.
Er bestaan best wel redelijk dunne spanbussen voor dat doel.

Een snelle zoektoch https://www.halder.com/nl/file-download ... _r31855_nl
En nog een leuke kennis verhogende site https://techniekgids.nl/spanset/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Eigenlijk kende ik ze wel, maar nooit aan gedacht om ze voor deze toepassing te gaan gebruiken.
Ik kende ze van montage mogelijkheid voor potmeters.
Ik ga eens nazoeken of ik hier iets mee kan, zeker voor het grote tandriemwiel (zo goed André?) zou dit moeten kunnen.
andrefc101
Donateur
Contacteer:

benkr schreef: 22 mei 2024 10:11
Ik ga eens nazoeken of ik hier iets mee kan, zeker voor het grote tandriemwiel (zo goed André?) zou dit moeten kunnen.
Nu weten we in ieder geval waar je het over hebt, kan handig zijn toch…
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 22 mei 2024 09:26 Ik heb er geen probleem mee, maar misschien zijn de schroefjes in juist gedimensioneerd voor de belasting.
Het kan ook wel goed. Dat gebeurt alleen meestal niet. Stalen as, stalen schroefjes en aluminium ding waar die schroefjes en as in gaan is vragen om ellende, en dat is 9 van de 10 keer zoals ik het toegepast zie worden.

De schroefjes moeten voldoende hard drukken voor de gewenste frictie tussen as en naaf. Kleine toleranties dus, en vrij van olie/vet. En dan nog; als je dat bij 20 graden omgevingstemperatuur voor elkaar hebt dan zit het bij 30 graden los want de aluminium naaf zet harder uit dan de stalen as/schroefjes. Dan moet de kraterpunt van de schroef verdraaien voorkomen en dan is de momentkracht die je uitoefent op dat kraterpuntje van de schroefjes opeens nogal aanzienlijk. De afdruk in de meestal toch niet zo heel harde as word dieper, dus dat gaat al snel nog harder rammelen. Tot je ergens op een omkeerspeling van een graad of 20 zit, dan blijft het daar wel weer stabiel op.

Oftewel: prima idee als je weet wat je doet, maar meestal niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie