stepcraft cnc frees
Moderator: Moderators
stepcraft cnc frees
Voor de hobby laat ik af en toe wat frezen maar nou kon ik zelf geschikt aan een stepcraft cnc frees komen. Nou bezit ik wel een 3d printer maar frezen is wat anders (was wel bekend van te voren). Is er daarom een goede uitleg om de boel aan de gang te krijgen? het draait in combinatie met estlcam. Heb wel wat filmpjes en dergelijk zitten kijken maar echt stap voor stap word het niet uitgelegd.
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 2 times
Re: stepcraft cnc frees
Van 3D printen naar CNC frezen was voor mij ook een heel grote stap ondanks de ervaring op de CNC draaibank en gewone freesmachine. Het heeft heel wat tijd gekost voordat ik comfortabel met de CNC router overweg kon. Nu gebruik ik zelf FreeCAD als CAD/CAM systeem en UGS als Gcode sender. Elke avond een YouTube filmpje kijken voor elk probleem googelen voor een oplossing heeft mij uiteindelijk zover gebracht
Ik heb ook gekeken naar EstelCAM, maar heb het niet gebruikt omdat ik verwachtte dat ik het snel ontgroeid zou zijn en dan alsnog iets anders zou moeten leren (was mijn inschatting).
Google en YouTube kunnen je verder helpen als je maar blijft zoeken.
Ik heb ook gekeken naar EstelCAM, maar heb het niet gebruikt omdat ik verwachtte dat ik het snel ontgroeid zou zijn en dan alsnog iets anders zou moeten leren (was mijn inschatting).
Google en YouTube kunnen je verder helpen als je maar blijft zoeken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
De progammas zijn nog wel een keer te begrijpen maar het gaat er mij om hoe ik dit naar de frees krijg gestuurd en hoe ik de frees verder aan de gang krijg. Hij duikt nu direct in het materiaal dus ergens zal het nul punt verkeerd staan.
-
Huub Buis
- Donateur
Ergens in de CAM of Gcode geef je aan waar het punt Z=0 staat. Voor mij is dat meestal de bovenkant van het materiaal, maar dat is een vrije keuze. Vervolgens zet je de tip van de frees op die 0 positie en zet je de z-positie van de router op nul.
Je kunt eens bij mij (Hoensbroek, Limburg) komen kijken hoe ik het doe. Mogelijk dat er bij jou in de buurt ook wel iemand zit. Ik gebruik echter geen EstlCAM. Als je in je profiel aangeeft waar (ongeveer) je woonplaats is, wordt je misschien uitgenodigd door iemand in je omgeving.
Je kunt eens bij mij (Hoensbroek, Limburg) komen kijken hoe ik het doe. Mogelijk dat er bij jou in de buurt ook wel iemand zit. Ik gebruik echter geen EstlCAM. Als je in je profiel aangeeft waar (ongeveer) je woonplaats is, wordt je misschien uitgenodigd door iemand in je omgeving.
Stepcraft wordt meestal aangestuurd door winpc.
Zoja dan staat in de instellingen dat de z waarde die waarschijnlijk geinverteerd moet worden.
In winpc staat de z min waarde boven !! en de z + waarde onder!!
Kijk eens in de instellingen
Zoja dan staat in de instellingen dat de z waarde die waarschijnlijk geinverteerd moet worden.
In winpc staat de z min waarde boven !! en de z + waarde onder!!
Kijk eens in de instellingen
Zaterdag komt mijn broertje helpen die kan in elk geval engels. Dat van die waardes om op nul te komen staat in estlcam goed maar het kan inderdaad dat het bij de machine niet goed staat. Dit zal ik zaterdag eens opzoeken.
Ik kom zelf uit twente, ben wel bereid een uur te rijden voor goede uitleg maar limburg is net iets te ver al kom ik soms wel eens in de buurt. Zit voorlopig nog niks in het verschiet die kant op aan.
Tot nu toe bedankt voor de informatie denk wel dat dit een van de problemen zou kunnen zijn. Laat het weten of het gelukt is.
Ik kom zelf uit twente, ben wel bereid een uur te rijden voor goede uitleg maar limburg is net iets te ver al kom ik soms wel eens in de buurt. Zit voorlopig nog niks in het verschiet die kant op aan.
Tot nu toe bedankt voor de informatie denk wel dat dit een van de problemen zou kunnen zijn. Laat het weten of het gelukt is.
-
Huub Buis
- Donateur
Als het werkt met EstlCAM, dan moet er een Arduino UNO, Mega of Nano opzitten met firmware van EstlCAM, anders doet EstlCAM het niet.
De demo van EstleCAM zou probleemloos moeten werken.
De frees draait inmiddels, alle waardes staan goed. Als je nu 1 mm op de tekening hebt gaat de frees ook 1 mm opzij. Eerste delen zijn gefreesd nu kijken of het allemaal iets sneller kan en estlcam verder uitvogelen.