Naar de wereld van Solidworks
Moderator: Moderators
Naar de wereld van Solidworks
Hallo forummers,
Door privé omstandigheden, ben ik nog niet aan mijn project(en) geraakt. Hopelijk zal hier in verandering komen op korte termijn.
Nu kan ik in ieder geval beginnen met iets nieuws leren, tijdens een beurtje wachten bij de klant (twee uurtjes, en soms ook wrl veel meer). Dit zijn best wel vermoeide uurtjes, wanneer je niks kan presteren/presenteren.
Ik beschik over een super moderne laptop, dus daar zal het niet aan liggen. Echter een licentie is een ander verhaal, maar ik zie op dit subforum, al het een en ander, wat er mogelijk is.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een goed boek over de wereld van Solidworks, die voor een beginde gebruiker begrijpbaar is. Nou ja, autocad ervaring uit de DOS tijdperk, verder heb ik het erbij gelaten, omdat de muren en het plafond op mij af kwamen.
Wie kan mij een goed (leer)boek aanbevelen?
Het mag ook in het Duits of Engels zijn.
Alvast bedankt.
Door privé omstandigheden, ben ik nog niet aan mijn project(en) geraakt. Hopelijk zal hier in verandering komen op korte termijn.
Nu kan ik in ieder geval beginnen met iets nieuws leren, tijdens een beurtje wachten bij de klant (twee uurtjes, en soms ook wrl veel meer). Dit zijn best wel vermoeide uurtjes, wanneer je niks kan presteren/presenteren.
Ik beschik over een super moderne laptop, dus daar zal het niet aan liggen. Echter een licentie is een ander verhaal, maar ik zie op dit subforum, al het een en ander, wat er mogelijk is.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een goed boek over de wereld van Solidworks, die voor een beginde gebruiker begrijpbaar is. Nou ja, autocad ervaring uit de DOS tijdperk, verder heb ik het erbij gelaten, omdat de muren en het plafond op mij af kwamen.
Wie kan mij een goed (leer)boek aanbevelen?
Het mag ook in het Duits of Engels zijn.
Alvast bedankt.
-
DirkSchipper
- Contacteer:
Re: Naar de wereld van Solidworks
Youtube is your friend: https://www.youtube.com/results?search_query=solidworks+tutorials
En kijk hier eens. Veel is al wat ouder, maar voor een beginner maakt dat niet veel uit.
En kijk hier eens. Veel is al wat ouder, maar voor een beginner maakt dat niet veel uit.
Bedankt voor deze informatie.DirkSchipper schreef: 13 aug 2024 19:31 Youtube is your friend: https://www.youtube.com/results?search_query=solidworks+tutorials
Ik ben vergeten te noemen, dat ik meer niet dan wel over het net kan struinen. Daarom kies ik liever voor een boek.
En ik heb ook de mogelijkheid om op grabcad.com tekeningen naar binnen te lurken. Voorbeelden genoeg, maar ik worstelen met dingen.
Ik zal kijken of ik ook die filmpjes / tutorials naar binnen kan lurken.
- serum
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Van grabcad leer je niet veel. Gewoon de tutorials gebruiken die sw biedt. Zo heb ik sw vlot onder de knie gekregen en knutsel je binnen de kortste keren eea in elkaar.
En 10:1 is er toch een boek te vinden van 'solidworks for dummies'.
En 10:1 is er toch een boek te vinden van 'solidworks for dummies'.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Ik had ooit een school dictaat. Ook al is dat een oude versie, als je eenmaal de gedachtegang van een pakket kent, kun je de rest vaak goed zelf. Het is allemaal behoorlijk logisch, alleen hanteerd elk pakket z’n eigen logica.
Ik kan eens zoeken of ik dat dictaat nog ergens heb, ben bang van niet.
Ik kan eens zoeken of ik dat dictaat nog ergens heb, ben bang van niet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
-
Hessel Oosten
- Contacteer:
Google even op "Solidworks Bible" en neem gerust een exemplaar van jaren geleden (veel goedkoper en/of tweedehands) en heel veel zaken basale zaken die je als beginner moet leren zijn eigenlijk gelijk aan tegenwoordig.
H.
H.
Hallo allemaal,
Bedankt voor de reacties.
Ik heb inmiddels al redelijk wat clipjes binnen geharkt, en wat lesmateriaal van SolidWorks zelf (bij toeval in het Nederlands, welles waar van 2011, maar ik heb begrepen van een SolidWorks docent (Aryan Fallahi), dat het niet zoveel uit maakt, omdat nieuwere versies meestal gelijk blijft).
Ik heb een aantal videoclips van Aryan Fallahi gezien, en ik moet eerlijk zeggen dat hij het heel goed brengt, soms tot het lachen aan toe, althans bij mij.
Inmiddels heb ik al genoeg materiaal verzamed om er mee aan de slag te gaan.
Gr,
Dirk
Bedankt voor de reacties.
Ik heb inmiddels al redelijk wat clipjes binnen geharkt, en wat lesmateriaal van SolidWorks zelf (bij toeval in het Nederlands, welles waar van 2011, maar ik heb begrepen van een SolidWorks docent (Aryan Fallahi), dat het niet zoveel uit maakt, omdat nieuwere versies meestal gelijk blijft).
Ik heb een aantal videoclips van Aryan Fallahi gezien, en ik moet eerlijk zeggen dat hij het heel goed brengt, soms tot het lachen aan toe, althans bij mij.
Inmiddels heb ik al genoeg materiaal verzamed om er mee aan de slag te gaan.
Gr,
Dirk
-
DirkSchipper
- Contacteer:
Bij dat "Hier" staan ook twee versies van die Solidworks bible!DirkSchipper schreef: 13 aug 2024 19:31En kijk hier eens. Veel is al wat ouder, maar voor een beginner maakt dat niet veel uit.
Bedankt voor de links.DirkSchipper schreef: 16 aug 2024 12:34Bij dat "Hier" staan ook twee versies van die Solidworks bible!DirkSchipper schreef: 13 aug 2024 19:31En kijk hier eens. Veel is al wat ouder, maar voor een beginner maakt dat niet veel uit.
Hallo Allen,
Tijd voor een update.
Ik ben inmiddels al een aantal dagen erg actief bezig met tekenen in SolidWorks, nadat ik op de website van ontdekplek.nl de eerste les had gedownload, vond ik het even genoeg en verder ben ik niet gegaan met de lessen die op de site stonden,en ook niet met het andere materiaal wat ik had verzameld (leuk voor naslagwerk).
Na het bekijken / lezen van de eerste les, kon ik al vrij snel verder met mijn ontwerpjes, zonder verdere uitleg van het lesmateriaal, kon ik al snel bepaalde contouren bijvoorbeeld in een blok staal of aluminium tekenen, het boren van gaten, zowel door het blok heen, evenals tot een bepaalde diepte, afronden van hoeken, weghalen van delen. Dit zijn denk ik de basis dingen, en de rest komt later.
Naar mijn mening, is SolidWorks erg makkelijk in gebruik,om al redelijk snel aan de slag te kunnen gaan. Met een beetje technische achtergrond, kan je het snel oppakken.
Wat / hoe ik op dit moment aan het oefenen ben, is door bestaande tekeningen na te tekenen, en dit gaat mij prima af.
Zo speel ik hier en daar met de functies die binnen SolidWorks binnen handbereik zijn.
Natuurlijk zijn er hier en daar ook vragen, waar ik niet 123 uit kom. Aangezien het voor mij nog te vroeg is, om mij hierover druk te maken, komt dat wel, wanneer ik wat verder ben. Voorlopig eerst de onderdelen (parts) tekenen, en dan de volgende stap met assemblies de onderdelen koppelen.
Tot de volgende update.
Tijd voor een update.
Ik ben inmiddels al een aantal dagen erg actief bezig met tekenen in SolidWorks, nadat ik op de website van ontdekplek.nl de eerste les had gedownload, vond ik het even genoeg en verder ben ik niet gegaan met de lessen die op de site stonden,en ook niet met het andere materiaal wat ik had verzameld (leuk voor naslagwerk).
Na het bekijken / lezen van de eerste les, kon ik al vrij snel verder met mijn ontwerpjes, zonder verdere uitleg van het lesmateriaal, kon ik al snel bepaalde contouren bijvoorbeeld in een blok staal of aluminium tekenen, het boren van gaten, zowel door het blok heen, evenals tot een bepaalde diepte, afronden van hoeken, weghalen van delen. Dit zijn denk ik de basis dingen, en de rest komt later.
Naar mijn mening, is SolidWorks erg makkelijk in gebruik,om al redelijk snel aan de slag te kunnen gaan. Met een beetje technische achtergrond, kan je het snel oppakken.
Wat / hoe ik op dit moment aan het oefenen ben, is door bestaande tekeningen na te tekenen, en dit gaat mij prima af.
Zo speel ik hier en daar met de functies die binnen SolidWorks binnen handbereik zijn.
Natuurlijk zijn er hier en daar ook vragen, waar ik niet 123 uit kom. Aangezien het voor mij nog te vroeg is, om mij hierover druk te maken, komt dat wel, wanneer ik wat verder ben. Voorlopig eerst de onderdelen (parts) tekenen, en dan de volgende stap met assemblies de onderdelen koppelen.
Tot de volgende update.
Hallo allemaal
Het gaat zeer goed met het ontwerpen in SW.
Inmiddels al leuke vormen / modellen kunnen tekenen.
Ook liep ik tegen een probleempje aan met het afschuinen in een bepaalde hoek, wat ik zelf heb kunnen oplossen met wat berekeningen.
Nu zit ik wel tegen iets aan, namelijk ik heb een cirkel, met wat gaatjes en een open vorm (zie plaatje).
Nu wil ik alles meerdere keren in een cirkel hebben, en ik weet dat daar functies voor zijn, en te hebben geprobeerd, waar ik niet uit kom.

Kan iemand mij vertellen, hoe ik deze meerdere keren in een cirkel kan krijgen, zonder dat ik alles 100x moet tekenen?
Bedrankt,
VrGr, Dirk
Het gaat zeer goed met het ontwerpen in SW.
Inmiddels al leuke vormen / modellen kunnen tekenen.
Ook liep ik tegen een probleempje aan met het afschuinen in een bepaalde hoek, wat ik zelf heb kunnen oplossen met wat berekeningen.
Nu zit ik wel tegen iets aan, namelijk ik heb een cirkel, met wat gaatjes en een open vorm (zie plaatje).
Nu wil ik alles meerdere keren in een cirkel hebben, en ik weet dat daar functies voor zijn, en te hebben geprobeerd, waar ik niet uit kom.

Kan iemand mij vertellen, hoe ik deze meerdere keren in een cirkel kan krijgen, zonder dat ik alles 100x moet tekenen?
Bedrankt,
VrGr, Dirk
- janplastiek
- Donateur
- Contacteer:
via commando array moet dit lukken.
lijnen selecteren, circular array, middelpunt kiezen, in hoeveel graden de verdraaiing moet gebeuren en klaar
lijnen selecteren, circular array, middelpunt kiezen, in hoeveel graden de verdraaiing moet gebeuren en klaar
Breek de dag, frees een lijntje.
-
DirkSchipper
- Contacteer:
Ik neem aan dat je die uitsparing en die 4 gaatjes meerdere keren uit een cirkelvormig ding wilt halen.
Daar zijn twee verschillende aanpakken voor:
Uitgangspunt: je wilt die uitsparing+gaatje 10x herhalen uit een cirkel.
a. sketch de cirkel
b. boss extrude
c. sketch op een vlak van de cirkel een uitsparing+gaatjes
En nu kun je twee kanten op:
1. extruded cut die uitsparing+gaatjes (je hebt een 2e 'feature' gemaakt). Ook zo'n feature kun je herhalen (lineair of circular pattern in de features werkbalk)
2. de eerste uitsparing+gaatjes in de 2e sketch kun je ook binnen die sketch circular herhalen ((lineair of circular pattern in de sketch werkbalk).
Ik heb ooit begrepen dat versie 1 de voorkeur heeft. Minder rekenwerk voor Solidworks en na wijziging van de sketch van die eerste 'extruded cut' zijn ook al die andere meteen aangepast.
Ik hoop dat het duidelijk is.
Gr. Dirk.
Daar zijn twee verschillende aanpakken voor:
Uitgangspunt: je wilt die uitsparing+gaatje 10x herhalen uit een cirkel.
a. sketch de cirkel
b. boss extrude
c. sketch op een vlak van de cirkel een uitsparing+gaatjes
En nu kun je twee kanten op:
1. extruded cut die uitsparing+gaatjes (je hebt een 2e 'feature' gemaakt). Ook zo'n feature kun je herhalen (lineair of circular pattern in de features werkbalk)
2. de eerste uitsparing+gaatjes in de 2e sketch kun je ook binnen die sketch circular herhalen ((lineair of circular pattern in de sketch werkbalk).
Ik heb ooit begrepen dat versie 1 de voorkeur heeft. Minder rekenwerk voor Solidworks en na wijziging van de sketch van die eerste 'extruded cut' zijn ook al die andere meteen aangepast.
Ik hoop dat het duidelijk is.
Gr. Dirk.
Je kunt extrudes ook met een draft creëren. D.w.z. dat je de wanden naar binnen of buiten kan laten hellen.
Het helpt ook vaak om je onderdeel rond de origin te tekenen. Dan kun je later makkelijker referenties etc maken, ook een array etc is dan wat eenvoudiger
In schetsen patterns etc maken is idd meestal niet handig
Het helpt ook vaak om je onderdeel rond de origin te tekenen. Dan kun je later makkelijker referenties etc maken, ook een array etc is dan wat eenvoudiger
In schetsen patterns etc maken is idd meestal niet handig
ASS-U-ME