Is het nadelig is als ik dan toch voor 100:1 kies?.
Want daar zijn meer aanbieders voor op Alie Express als de 50:1.
Ik heb ook van die poppetjes gemaakt zoals jij voornemens bent. Ook met Eding als aansturing. Geen enkel probleem.
Dat is goed om te horen Johan,ik hoop dat ik nog eens gebruik van jou kennis op dat gebied mag maken.
Het is in ieder geval iets wat ik heel graag zou willen doen op mijn freesbankje.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Kees, het ligt er helemaal aan wat je er mee wil doen.
Je motor loopt op zijn gemak 3000 rpm, met een 100:1 vertraging kom je dan uit op zo'n 30 rpm, mogelijk nog wat meer omdat de motor bij een beperkt koppel nog wat harder kan.
Bedenk dat je motor 1,27 Nm nominaal kan leveren, en kortstondig minimaal het 3 voudige, en dat x 100 door de vertraging, dat betekent dat je nu een piekkoppel krijgt van zo ongeveer 4 Nm x 100 = 400 Nm. Dat betekent dat het intussen een levensgevaarlijk ding is geworden, als je daar op wat voor manier dan ook aan vast komt te zitten wint die 4e as het gewoon altijd!
Bij een 1:50 vertraging halveert het koppel en verdubbelt de snelheid, maar dat is de max. snelheid, de motor kun je regelen van 0 tot 3000 rpm, dus de snelheid kun je altijd op een gewenst toerental zetten terwijl het koppel nog steeds zo'n 200 Nm is, nog steeds heel veel dus.
Ik denk zelf dat met deze motor een toerental van 60 rpm heel redelijk is, meestal te snel denk ik, maar dat hangt heel erg af van de diameter van de dingen die je op die 4e as wil gaan bewerken, er is een groot verschil tussen 1 cm en 10 cm diameter in omtreksnelheid bij 60 rpm. Bij de genoemde 10 cm is dat globaal 0,3 x 60 = 18 m/min. Ik denk dat je de rest best wel zelf in kunt vullen.