verdeelkop of draaitafel ?
Moderator: Moderators
verdeelkop of draaitafel ?
Als je moet kiezen tussen een verdeelkop op de frees of een draaitafel op de frees , naar wat gaat de voorkeur uit ? Wat is het meest inzetbaar ? Kan je met een verdeelkop hetzelfde dan met een draaitafel ?
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Re: verdeelkop of draaitafel ?
Met een verdeelkop en een tegen center kun je langere dingen eenvoudiger maken.
Op een draaitafel kun je weer wat grotere onderdelen kwijt.
Maat is het voor een cnc machine of conventioneel, voor veel dingen waar conventioneel een draaitafel voor nodig is, kun je gewoon datzelfde met cnc zonder draaitafel.
Voor cnc zou ik dan ook naar een verdeelkop neigen, eigenlijk noem je dat een 4e as.
Op een draaitafel kun je weer wat grotere onderdelen kwijt.
Maat is het voor een cnc machine of conventioneel, voor veel dingen waar conventioneel een draaitafel voor nodig is, kun je gewoon datzelfde met cnc zonder draaitafel.
Voor cnc zou ik dan ook naar een verdeelkop neigen, eigenlijk noem je dat een 4e as.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
-
Dieselloco
Ik heb zowel een draaitafel als een verdeelkop, dus de vraag hoef ik me zelf niet te stellen.
De draaitafel heb ik zegge en schrijve één keer gebruikt voor een ronde beugel uit 10 mm staal te frezen. Dat zou kunnen op een verdeelkop als je deze ook verticaal zou kunnen installeren op je freesmachine (zie de filmpjes van Stefan Gotteswinter op YT als je voorbeelden wil zien).
Wil je tandwielen frezen of veelhoeken frezen dan ik een verdeelkop wel veel veelzijdiger. Ik heb recent een mooie kleine Hoffmann via MP op de kop kunnen tikken met veel tandwielen erbij om tandwielen met schuine vertandingen te frezen. Zeer mooi apparaat.
Kortom, voor mij de verdeelkop als ik de keuzen zou moeten maken.
De draaitafel heb ik zegge en schrijve één keer gebruikt voor een ronde beugel uit 10 mm staal te frezen. Dat zou kunnen op een verdeelkop als je deze ook verticaal zou kunnen installeren op je freesmachine (zie de filmpjes van Stefan Gotteswinter op YT als je voorbeelden wil zien).
Wil je tandwielen frezen of veelhoeken frezen dan ik een verdeelkop wel veel veelzijdiger. Ik heb recent een mooie kleine Hoffmann via MP op de kop kunnen tikken met veel tandwielen erbij om tandwielen met schuine vertandingen te frezen. Zeer mooi apparaat.
Kortom, voor mij de verdeelkop als ik de keuzen zou moeten maken.
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
't is net wat je ermee wilt gaan doen.. Wil je platte onderdelen bewerken, of assen..
Als je machine CNC gestuurd is.. dan kun je een Draaitafel (tenzij je em onder een hoek zet) gerust vergeten.. zoals @hugo stoutjesdijk ook stelt..
een Verdeelkop?.. ja.. mijn Machine is CNC, 'k heb mijn verdeelkopje zelf gemaakt van een Wormwielreductor en een stappenmotor.. 't ding heeft een holle as.. en ik kan er spantangen inzetten.. inderdaad ingesteld op mijn machine als 4de as (A-as), ik zou niet meer zonder willen..
Als je machine CNC gestuurd is.. dan kun je een Draaitafel (tenzij je em onder een hoek zet) gerust vergeten.. zoals @hugo stoutjesdijk ook stelt..
een Verdeelkop?.. ja.. mijn Machine is CNC, 'k heb mijn verdeelkopje zelf gemaakt van een Wormwielreductor en een stappenmotor.. 't ding heeft een holle as.. en ik kan er spantangen inzetten.. inderdaad ingesteld op mijn machine als 4de as (A-as), ik zou niet meer zonder willen..
Is een conventionele machine, voor welk werk ? allemaal nieuw voor mij, liefst een zo universeel mogelijke keuze.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Ten 1e zou ik wachten met iets aanschaffen tot je er werk voor hebt. (Je wilt niet weten hoeveel er onderin lades mooi aangeschaft hulpgereedschap ligt wat nog nooit gebruikt is)
En, welke mogelijkheden heb je om een verdeelkop op de machine te zetten.
Als die ipv. de vaste hoektafel kan, en je kunt hem universeel draaien, maak er een redelijk forse plaat op en je hebt je rond tafel. Omgekeerd gaat niet lukken.
Dan denk ik aan zoiets. https://www.maschinensucher.at/deckel-fp1/i-14898253
En, welke mogelijkheden heb je om een verdeelkop op de machine te zetten.
Als die ipv. de vaste hoektafel kan, en je kunt hem universeel draaien, maak er een redelijk forse plaat op en je hebt je rond tafel. Omgekeerd gaat niet lukken.
Dan denk ik aan zoiets. https://www.maschinensucher.at/deckel-fp1/i-14898253
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Iemand hier heeft als onderschrift : "Universeel is gemaakt om nergens goed op te passen.. " een Draaitafel heeft een heel ander toepassingsgebied dan een Verdeelkop.. hoewel er wel een kleine overlap is/kan zijn..
Als je veel platte onderdelen gaat maken, en je wilt hoeken afronden, of gatenpatronen boren.. dan heb je het meest aan een Draaitafel, ga je daarentegen veelhoeken op assen, frezen, of tandwielen maken.. dan heb je een Verdeelkop nodig.. (waarbij dus aangetekend dient te worden dat je met een verdeelkop ook afrondingen kan frezen op onderdelen, maar met een verdeeltafel frees je weer niet makkelijk een tandwiel..
Als je veel platte onderdelen gaat maken, en je wilt hoeken afronden, of gatenpatronen boren.. dan heb je het meest aan een Draaitafel, ga je daarentegen veelhoeken op assen, frezen, of tandwielen maken.. dan heb je een Verdeelkop nodig.. (waarbij dus aangetekend dient te worden dat je met een verdeelkop ook afrondingen kan frezen op onderdelen, maar met een verdeeltafel frees je weer niet makkelijk een tandwiel..
Dat is dan beslist , het wordt een draaitafel gezien ik nog redelijk wat te leren heb. De bewerkingen op assen en tandwielen zal voor een (veel) ater stadium zijn. Bedankt voor de info.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Mooi, we kijken uit naar foto’s van je eerste werk.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Als je machineformaat het toestaat, kun je van een Hoeksteun en een draaitafel ook een verdeelkop maken..lucc schreef: 08 dec 2024 08:53 Dat is dan beslist , het wordt een draaitafel gezien ik nog redelijk wat te leren heb. De bewerkingen op assen en tandwielen zal voor een (veel) ater stadium zijn. Bedankt voor de info.
en.. er bestaan ook draaitafeltjes die dusdanig zijn vormgegeven dat je ze ook verticaal kan monteren..
Ik heb onlangs zelf zo'n klein HMB Draaitafeltje gekocht.. en die kan ik ook verticaal monteren, dus heb ik em dik in de Vaseline gezet, en gemonteerd op de Draadvonkmachine.. om schuine kanten aan een onderdeel te kunnen vonken.. en dat werkte primagoed en lekker.'t handwieltje stak nog boven water uit.. dus kon ik em verstellen met droge handen..
't mooiste is een Verdeeltafeltje met een Gaatjes-schijf, met passer, zodat je em kan indexeren.. dat is makkelijker, sneller, en vooral zuiverder dan alleen een gradenboogje..
Overbrenging van het handwiel naar de schijf zal doorgaans 1:40 zijn, zodat je makkelijk je verdelingen kan uitrekenen op een kladblaadje (ben je goed in Breuken?..)
Voorbeeldje: Je wit een 12-kant frezen, of... je gaat een klok maken, en je wilt gaatjes boren op 2 steekcirkels om de streepjes met een klein boutje vast te zetten op de wijzerplaat.. 360/12=30° per verdeling..hoe maak je een 30° verdraaiing?.. even rekenen.. 1:40 overbrenging is 9° rotatie per omwenteling van het handwiel.. dus 30/9 omwenteling van het handwiel tussen 2 gaten. even vereenvoudigen: 30/9=10/3=3 1/3 omwenteling.. dan moet je de pen van het handwiel op een gatencirkel met een aantal dat makkelijk door 3 te delen is instellen.. laten we zeggen 21.. 1/3 van 31 is 7 gaatjes..passer op 7 gaatjes zetten, en na het eerste gaatje boren de passer achter de pen zetten, zodat het andere been na het 7de gaatje zit.
Dan boor je het gat, 3 omwentelingen maken met het handwiel, en dan door tot tegen de passer, pennetje erin, passer doordraaien tot tegen de pen, en dan nog 11 keer herhalen.. meer is het niet, was het niet, zal het ook nooit worden..
-
tuonov4
- Been thanked: 1 time
Met deze prijzen hoef je helemaal niet te kiezen maar neem je ze allebei
https://www.troostwijkauctions.com/l/ve ... -26023-137
https://www.troostwijkauctions.com/l/ve ... -26023-154
https://www.troostwijkauctions.com/l/ve ... -26023-137
https://www.troostwijkauctions.com/l/ve ... -26023-154
Bedoel je zoiets in de aard met die gaatjesschijven en draaitafel ?
https://www.hbm-machines.com/be-nl/p/hb ... ltafel-set
https://www.hbm-machines.com/be-nl/p/hb ... ltafel-set
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Ja!... zoals je op het plaatje kan zien, kun je em rechtop monteren.. en heb je dus 2 in 1..
er zit zo te zien ook een Centertje bij, wel lekker als je asjes wilt bewerken met gaten of vlakken in de omtrek, of.. als je meerdere tandwielen zou willen maken, in één keer.. en ze daarna op de draaibank af steken..
er zit zo te zien ook een Centertje bij, wel lekker als je asjes wilt bewerken met gaten of vlakken in de omtrek, of.. als je meerdere tandwielen zou willen maken, in één keer.. en ze daarna op de draaibank af steken..
- Quepee
- Has thanked: 1 time
- Contacteer:
Wat ik een beetje jammer vind van die is dat het handwiel aan de onderkant langer is dan het ondervlak, kan dat ze dat hebben opgelost en dan ik een oude heb.