Proxxon KT150 Borgbus muurvast [OPGELOST]

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

blokkendoos
Donateur
Contacteer:

Proxxon KT150 Borgbus muurvast [OPGELOST]

Bericht door blokkendoos »

Om de speling (90°) te verminderen dacht ik druklagers met veerringetjes in de kruistafel te monteren, naar het idee van Thomas Linke
Probleem is dat de borgbussen muurvast zitten. Uiteraard de inbus borgbout geheel uitgedraaid, maar er is geen beweging in te krijgen. Is dit een of andere passing? Ik zie geen sporen van locktite o.i.d.

Mijn vraag aan jullie, wat te doen om dit los te krijgen?

NB De krassporen op de bus zijn het resultaat van mijn pogingen de boel los te krijgen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Details
Tweedehands Proxxon freesmachien, combinatie BFB2000, KT150, en BFW36.
Laatst gewijzigd door blokkendoos op 16 dec 2024 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
tuonov4
Been thanked: 1 time

Re: Proxxon KT150 Borgbus muurvast

Bericht door tuonov4 »

zit die bus niet gewoon geschroefd?
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

tuonov4 schreef: 16 dec 2024 14:20 zit die bus niet gewoon geschroefd?
Zoiets, en die borgschroef is er waarschijnlijk op lokatie in geboord, en dat ding zit dus vast op de bramen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Rocnc

Bericht door Rocnc »

Kan je het noniuswiel er ook niet af krijgen? Het lijkt me dat je dan de spindel er uit kan halen. Dan win je in ieder geval beweegruimte.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Rocnc

Bericht door Rocnc »

https://youtu.be/lSS70lH0pPk?si=5yQ4eld0C_q3wuCs

Zit hier wat bij? Ik ben onderweg en wil mijn databundel niet opstoken....

Edit: Zie vanaf 9 min 40 sec. Zo te zien is de ring over de draadstang geschoven. Niet geschroefd. Misschien toch Loctite en/of een braam van de stelschroef.
Laatst gewijzigd door Rocnc op 16 dec 2024 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
blokkendoos
Donateur
Contacteer:

Rocnc schreef: 16 dec 2024 17:42 Kan je het noniuswiel er ook niet af krijgen? Het lijkt me dat je dan de spindel er uit kan halen. Dan win je in ieder geval beweegruimte.
In het noniuswiel zit een splitpen, waar je pas bij kunt als je het schaalwieltje kunt verschuiven. En daar kom je pas bij als je de borgbus losmaakt :-(
blokkendoos
Donateur
Contacteer:

Rocnc schreef: 16 dec 2024 17:55 https://youtu.be/lSS70lH0pPk?si=5yQ4eld0C_q3wuCs

Bedankt, maar ook bij deze Robert is het borgbusje gewoon te lossen na uitdraaien vd borgbout. Hier alleszins het geval.
blokkendoos
Donateur
Contacteer:

Rocnc schreef: 16 dec 2024 17:55 https://youtu.be/lSS70lH0pPk?si=5yQ4eld0C_q3wuCs

Edit: Zie vanaf 9 min 40 sec. Zo te zien is de ring over de draadstang geschoven. Niet geschroefd. Misschien toch Loctite en/of een braam van de stelschroef.
Stel er zit iets van loctite in, hoe krijg ik dat los? Als ik zoek (op loctite removal) vind ik zoiets als "chisel paint stripper", maar wat is dat.
Praktisch, hoe klem ik de bus het beste vast? Zonder beschadiging. Heb geprobeerd met (fiets binnenband) rubber en combinatietang (die gaat dan net met ronde uitsparing over de bus), maar met de hand krijg ik het zo niet los.

En passant ga ik op zoek naar bramen :-)
Rocnc

Bericht door Rocnc »

Mijn eerste reactie is warm stoken. Bij voorbeeld met zo'n crème brulé gasbrandertje. Dat heeft een heel klein heet vlammetje. Maar ik zou toch ook eens kijken of je niet eerst het noniuswiel eraf kan krijgen.
edit: sorry. Ik let weer eens niet goed op. Je schrijft dat dit niet kan
Laatst gewijzigd door Rocnc op 16 dec 2024 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Rocnc

Bericht door Rocnc »

Interessant..... Bij mij zit die ring ook vast. En als ik in het draadgat van de stelschroef kijk, dan zie ik daar niet de trapeziumdrad doorlopen.

De ring van de andere as kan ik wel een stukje draaien en schuiven, maar die loopt dan vast op iets.
Superkees

Bericht door Superkees »

Geen zin om de volle 40 minuten te kijken, maar met een beetje geluk kun je hier zien hoe het in elkaar steekt: https://www.youtube.com/watch?v=lSS70lH0pPk
Rocnc

Bericht door Rocnc »

[gallery]Afbeelding[/gallery]

Een boutje in het draadgat als hefboom is nog niet de oplossing, in ieder geval
blokkendoos
Donateur
Contacteer:

Superkees schreef: 16 dec 2024 20:54 Geen zin om de volle 40 minuten te kijken, maar met een beetje geluk kun je hier zien hoe het in elkaar steekt: https://www.youtube.com/watch?v=lSS70lH0pPk
Bedank, maar deze overhaul ook al (bijna) geheel bekeken, maar het is niet zozeer de vraag hoe het in elkaar zit. In mijn geval, anders dan de video, zit die borgbus dus muurvast. Ik ga es aan de gang met de Crème brûlée. Wordt vervolgd.
Rocnc

Bericht door Rocnc »

Correctie. Dit is wel de manier. In ieder geval nu voor een van de twee.
Afbeelding

Geen schroefdraad in deze ring.

De andere ring loopt bij mij nu wel flink zwaar. Voelt als vreten of een braam. Op een ander moment nog maar eens kijken.
Plaats reactie