Printsnelheid PLA
Moderator: Moderators
Printsnelheid PLA
Mijn eerste printer (QIDI 4 plus) is vandaag toegekomen. Helaas vertraging op de levering van filament (Colorfabb PLA/PHA).
Bij de printer was wel een stuk QIDI PLA rapido en daar heb ik een eerste onderdeel met succes mee geprint.
In de QIDI slicer kan je dat PLA kiezen en de voorinstellingen. Ik had uiteraard PLA rapido geselecteerd en "standaard 0.20mm strength".
Ik zie dat hier snelheden in staan tot 300mm/s (binnenste wand) en 270mm/s (vulling).
De printer ging ook als een gek tekeer maar het resultaat is verdomd goed. Helaas was er niet genoeg filament om het stuk volledig te printen.
Wanneer ik nu echter ga kijken naar de voorgestelde snelheden van Colorfab PLA/PHA stelt de fabrikant een 3D-afdruksnelheid
max 100 mm/s voor.
Mijn vraag: volstaat het dat ik de max. snelheden aanpas of moeten deze van eerste laag, overhang, brug ook aangepast worden?
Bedankt.
Bij de printer was wel een stuk QIDI PLA rapido en daar heb ik een eerste onderdeel met succes mee geprint.
In de QIDI slicer kan je dat PLA kiezen en de voorinstellingen. Ik had uiteraard PLA rapido geselecteerd en "standaard 0.20mm strength".
Ik zie dat hier snelheden in staan tot 300mm/s (binnenste wand) en 270mm/s (vulling).
De printer ging ook als een gek tekeer maar het resultaat is verdomd goed. Helaas was er niet genoeg filament om het stuk volledig te printen.
Wanneer ik nu echter ga kijken naar de voorgestelde snelheden van Colorfab PLA/PHA stelt de fabrikant een 3D-afdruksnelheid
max 100 mm/s voor.
Mijn vraag: volstaat het dat ik de max. snelheden aanpas of moeten deze van eerste laag, overhang, brug ook aangepast worden?
Bedankt.
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
Re: Printsnelheid PLA
A
Meer snelheid is meestal ook meer geluid en een hogere belasting van de mechaniek en daarmee ook meer slijtage.
Alles hangt met elkaar samen en het resultaat is ook afhankelijk van wat je print, de rol filament die er in zit en hoe droog het filament is. De standaard instellingen zijn geoptimaliseerd op probleemloos printen. Als zo'n standaard instelling bewezen heeft goed te werken, kun je die ter optimalisatie aanpassen. Meteen aanpassen maakt het lastig om straks print problemen op te lossen.XXL66 schreef: 21 jan 2025 19:27 Mijn vraag: volstaat het dat ik de max. snelheden aanpas of moeten deze van eerste laag, overhang, brug ook aangepast worden?
Meer snelheid is meestal ook meer geluid en een hogere belasting van de mechaniek en daarmee ook meer slijtage.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
- serum
- Has thanked: 1 time
Leveranciers moeten nog even om voor het nieuwe normaal. (high flow hotends/nozzles) Ik print ondertussen ook gerust PETG op 450mm/s met 35mm3/s aan flow, je kan in Orca testtorentjes printen waarmee je de stevigheid en de printkwaliteit goed kan beoordelen bij verschillende temperaturen. (meestal moet je voor hoge snelheden iets heter printen, maar een nozzle met een splittertje erin is wel goede stap om te zorgen dat je filament door en door verwarmd wordt.
Je kan dus een flinke stap maken door een split-nozzletje te plaatsen, dan wordt het filament eenvoudiger door en door verwarmd. Daarmee overschrijd je met prima resultaten de voorgestelde snelheden. Die voorgestelde snelheden zijn slechts een richtlijn. Niet perse een gouden regel die je moet volgen.
Je kan dus een flinke stap maken door een split-nozzletje te plaatsen, dan wordt het filament eenvoudiger door en door verwarmd. Daarmee overschrijd je met prima resultaten de voorgestelde snelheden. Die voorgestelde snelheden zijn slechts een richtlijn. Niet perse een gouden regel die je moet volgen.
Een ding dat altijd met de snelheid is verbonden is de printtemperatuur. Ik zie tegenwoordig vaker dat er op de rol bijvoorbeeld 2 temperatuurspannen worden genoemd. Waar het meestal iets was van bijvoorbeeld 190 tot 220 graden, staat er nu vaker zoiets als tot 100 mm/sec 190 tot 220 graden en 100 tot 200 mm/sec 200 tot 230 graden. Dit zijn maar voorbeelden. In z'n algemeen geldt dat hoe sneller je print je de temperatuur ook moet verhogen wil de flow nog in overeenstemming blijven. Zoals de het temperatuurbereik al aangeeft is het niet echt een heel vast gegeven. Als je het zeker wilt weten dan print je een temperatuurtoren bij de snelheid waarmee je wilt gaan printen.
Ik heb nu al verscheidene onderdelen geprint op de generic PLA en hij doet het prima. Sta versteld wat dit apparaat van € 800 kan. Hopelijk blijf ik even enthousiast...

Geprint op 0.2mm layers
Eerst deel van mij glassnijder is klaar, het is wel nog een beetje zoeken om het goed gepast te krijgen. De lagers gaan hier niet diep genoeg in het werkstuk, moet ik opnieuw printen. Buitenmaten zijn excellent, de binnenmaten moet ik nog wat groter modelleren.

Geprint op 0.2mm layers
Eerst deel van mij glassnijder is klaar, het is wel nog een beetje zoeken om het goed gepast te krijgen. De lagers gaan hier niet diep genoeg in het werkstuk, moet ik opnieuw printen. Buitenmaten zijn excellent, de binnenmaten moet ik nog wat groter modelleren.
Hoe ben je eigenlijk tot je keuze voor deze printer gekomen? Het is voor mij een volledig onbekend merk.
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 3 times
Ik zet in de spreadsheet met maten ook een "3D print correctie". Een voor de buiten maten en een voor de binnen maten. Zodoende hoef ik maar op één plaats iets aan te passen mocht het niet passen. Bij het printen zijn bij mij de binnen maten meestal iets te klein. E.e.a is ook afhankelijk van het filament. Niet alleen het type, maar ook het merk.XXL66 schreef: 23 jan 2025 14:10 De lagers gaan hier niet diep genoeg in het werkstuk, moet ik opnieuw printen. Buitenmaten zijn excellent, de binnenmaten moet ik nog wat groter modelleren
Ik gebruik in de spreadsheet (FreeCAD) een "configuration table". Daarin zet ik dan de settings om het te printen en een kopie van die regel om het te frezen. Bij het frezen kan ik dan een andere "3D print correctie" zetten om de maten goed te krijgen.
Voor universele dingen zoals een ringetje of een kabelklem zet ik het bestand in mijn library map. Als ik dan weer een ringetje wil printen, hoef ik alleen maar een regel in die tabel toe te voegen met de nieuwe maten.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
QIDI is niet heel onbekend. Paar jaar geleden voor op werk ook een QIDI Xmax aangeschaft, voornamelijk vanwege het printbereik. Deed het super, totdat prints elke keer halverwege mislukte vanwege extreme onderextrusie/filament wat niet meer doorliep. Scheen meer voor te komen, oorzaak niet volledig duidelijk. Toen maar ook vervangen voor een Bambu
Ja, dat was ook het plan. Zal indd afhangen van soort filament, laagdikte maar ook print oriëntatie.hfjbuis schreef: 23 jan 2025 16:20Ik zet in de spreadsheet met maten ook een "3D print correctie". Een voor de buiten maten en een voor de binnen maten. Zodoende hoef ik maar op één plaats iets aan te passen mocht het niet passen. Bij het printen zijn bij mij de binnen maten meestal iets te klein. E.e.a is ook afhankelijk van het filament. Niet alleen het type, maar ook het merk.XXL66 schreef: 23 jan 2025 14:10 De lagers gaan hier niet diep genoeg in het werkstuk, moet ik opnieuw printen. Buitenmaten zijn excellent, de binnenmaten moet ik nog wat groter modelleren
Ik gebruik in de spreadsheet (FreeCAD) een "configuration table". Daarin zet ik dan de settings om het te printen en een kopie van die regel om het te frezen. Bij het frezen kan ik dan een andere "3D print correctie" zetten om de maten goed te krijgen.
Voor universele dingen zoals een ringetje of een kabelklem zet ik het bestand in mijn library map. Als ik dan weer een ringetje wil printen, hoef ik alleen maar een regel in die tabel toe te voegen met de nieuwe maten.
Je kan ook een block maken van bv een ring of moer met een extra solid in een andere layer in verwerkt die voorzien is op de extra offset zodat je deze kan gebruiken bij een subtract bv. van een model.
Google search, YT... het is een zeer recent model, dus er zaten wat kinderziektes in maar niets onoverkomelijk leek me. Maar zoals bij elke printer zijn er heftige voor- en tegenstanders. Ik heb getwijfeld tussen de Bambu X1C maar ben toch maar voor de QIDI gegaan. Het is altijd een beetje een gok. De grootte van het bouwvolume sprak me ook aan, de mogelijkheid om speciale filamenten te gebruiken etc...Superkees schreef: 23 jan 2025 15:50 Hoe ben je eigenlijk tot je keuze voor deze printer gekomen? Het is voor mij een volledig onbekend merk.
Het ziet er mooi uit, of het gaat werken is nog een andere vraag...
De tandheugel klemt zich met 15mm ronde magneten op de tafel vast, zo kan ik deze snel verwisselen voor andere snijmaten.
De tandheugel klemt zich met 15mm ronde magneten op de tafel vast, zo kan ik deze snel verwisselen voor andere snijmaten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Het werkt, alleen was ik gewoon van al trekkend te snijden en dat heb ik zo gehouden. De enige speling die er is, is op de arreteerpen 
Maar om één of andere reden is de slede vooruit duwen gemakkelijker. Je krijgt dan een mooie soepele snede. Dus moet ik de aanslag aan de andere plaatsen. Maar dat is op zich een voordeel omdat de tandheugel dan compacter is en makkelijk opnieuw geprint kan worden mocht hij versleten zijn. Maar deze ga ik proberen te printen in sterker en slijtvaster filament.
Maar om één of andere reden is de slede vooruit duwen gemakkelijker. Je krijgt dan een mooie soepele snede. Dus moet ik de aanslag aan de andere plaatsen. Maar dat is op zich een voordeel omdat de tandheugel dan compacter is en makkelijk opnieuw geprint kan worden mocht hij versleten zijn. Maar deze ga ik proberen te printen in sterker en slijtvaster filament.
- Ballegooijen
- Donateur
- Contacteer:
Mooi dat het werkt!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest!
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl

De glastrokensnijder werkt goed maar nu we toch bezig zijn wil ik toch graag de X-as verplaatsing willen automatiseren.
Ik ben een (zo goed als) leek wat betreft mechanica en elektronica maar wil het er toch op wagen.
Ik heb nog een ongebruikte Arduino liggen. Ik heb op YT gevonden dat je een Arduino + TB6600 driver kan gebruiken met een NEMA 23.
Ik heb op hardware-cnc gezocht naar de benodigde mechanische onderdelen die (volgens mij) compatibel zouden moeten zijn.
Uiteraard zal ik de dragende constructie van de geleiders moeten herzien.
Ik zou met een standenschakelaar dan de repetitieve afstand willen kunnen selecteren (7mm, 11mm, 23mm...) en vervolgens de verplaatsing kunnen realiseren met een drukknop met de voet te bedienen. Zo heb ik mijn handen vrij om te snijden.

Ik heb nog volgende vragen:
Het is me niet duidelijk of ik de spindel gewoon met de koppeling kan verbinden of moet hier nog van een hulpstuk gebruik gemaakt worden met ondersteuning (lager?).
De gekozen NEMA 23 is closed loop, maakt dat uit voor de TB6600?
De motorhouder zou ik zelf kunnen printen?
Wat voor voeding kan ik gebruiken voor het geheel?
alvast bedankt.