eindaanslag op de voeding maken
Moderator: Moderators
eindaanslag op de voeding maken
Hallo allemaal
Ik heb mijn zelfbouw cnc draaibank bijna klaar maar ben op zoek naar een eindschakelaar
de eind schakelaar zit er al op , een maak/ verbreek contact
maar kan ik die tussen mijn draden van de stappenmotor zetten zodat die ophoud van draaien ?
de stappen motor heeft 4 draden
ik ben benieuwd
Ik heb mijn zelfbouw cnc draaibank bijna klaar maar ben op zoek naar een eindschakelaar
de eind schakelaar zit er al op , een maak/ verbreek contact
maar kan ik die tussen mijn draden van de stappenmotor zetten zodat die ophoud van draaien ?
de stappen motor heeft 4 draden
ik ben benieuwd
Re: eindaanslag op de voeding maken
Ik weet niet wat voor besturing en hardware je hebt, maar bij mij heeft mijn "break out board" een aansluiting voor noodstoppen, eindschakelaars, e.d. Dat is een veel elegantere manier om een eindschakelaar aan te sluiten. Dan weet je besturing ook wat er aan de hand is 
https://nl.aliexpress.com/item/40009165 ... escription
https://nl.aliexpress.com/item/40009165 ... escription
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Ja dat klopt , dat zou mooier zijn
Maar dat zit er bij (volgens mij) niet op
Maar eind aanslag wordt in nood gebruikt dus bijna nooit
Maar voor die ene keer gaat hij de boel niet stuk draaien
Maar dat zit er bij (volgens mij) niet op
Maar eind aanslag wordt in nood gebruikt dus bijna nooit
Maar voor die ene keer gaat hij de boel niet stuk draaien
Als jouw vermoeden (onverwacht) klopt, dan zou ik de eindschakelaars aansluiten op een relais die de spanning naar je hele systeem onderbreekt. Misschien zelfs inclusief de draaibank zèlf. Maar ik zou eerst meer info van jouw spullen delen en kijken of er iemand op dit forum verstand van heeft.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Hallo
Ik zou, in het geval de eindschakelaar niet op het breakoutboard aangesloten kan worden , op de enable van de driver aansluiten
Je kan deze met behulp van het verbreekcontact onderbreken , de stappenmotor zal dan stoppen
Ik zou, in het geval de eindschakelaar niet op het breakoutboard aangesloten kan worden , op de enable van de driver aansluiten
Je kan deze met behulp van het verbreekcontact onderbreken , de stappenmotor zal dan stoppen
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Ja, dat is een van de manieren om de boel veilig te laten stoppen, nadeel is wel dat je dan ook met een je positie kwijt bent.Michel schreef: 20 mar 2025 18:28 Hallo
Het onderbreken van de motordraden is dé manier om je driver om zeep te helpen, op het moment dat je zo'n draad onderbreekt bij een draaiende motor geeft die onderbroken wikkeling een flinke inductiepiek (als je de draad vast zou houden krijg je een stevige opotater) wat in heel veel gevallen de driver zal opblazen, niet doen dus.
Lang niet elke controller heeft er een mogelijkheid voor, maar sommige controllers hebben hier een speciale ingang voor.
Maar wanneer het alleen dient als laatste veiligheid zou de enable ingang van je driver uitkomst kunnen bieden, bedenk wel dat vrijwel elke motor niet meteen stil zal staan, de ruimte voor de remweg moet er natuurlijk wel zijn.
Het is zo dat ik het programma met bij passende motoren
Gebruik van een andere machine
Op de machine waar dit systeem op zat was helemaal geen eindschakkelaar
Zou het misschien zonder kunnen ?
Gebruik van een andere machine
Op de machine waar dit systeem op zat was helemaal geen eindschakkelaar
Zou het misschien zonder kunnen ?
Heel veel vooral goedkope draaibankjes hebben helemaal geen eindaanslag dus kennelijk is het geen absolute must.
Wanneer je het hebt over een CNC gestuurde machine heb je naast een mechanische aanslag (die er lang niet altijd op zit) ook nog hardware eindschakelaars die de max. beweging begensd. Dat zijn speciaal daar voor bedoelde ingangen van de controller. Daarnaast heeft de meeste bersturings-software ook nog zgn. software positie limieten, ook die voorkomen de door jou aangegeven problemen.
Wanneer je het hebt over een CNC gestuurde machine heb je naast een mechanische aanslag (die er lang niet altijd op zit) ook nog hardware eindschakelaars die de max. beweging begensd. Dat zijn speciaal daar voor bedoelde ingangen van de controller. Daarnaast heeft de meeste bersturings-software ook nog zgn. software positie limieten, ook die voorkomen de door jou aangegeven problemen.
Ik heb de controller en bijpassend motoren van een andere machine af gehaald
Op deze machine zat helemaal geen eindschakkelaar
Meer een mechanische eindaanslag
Als die machine op het einde was dan houd de stappenmotor vanzelf op
Zou dat ook kunnen ?
Op deze machine zat helemaal geen eindschakkelaar
Meer een mechanische eindaanslag
Als die machine op het einde was dan houd de stappenmotor vanzelf op
Zou dat ook kunnen ?
Ik dacht dat ik het vorige bericht niet verstuurd had
Vandaar nu nog een keer
Vandaar nu nog een keer
Michel zegt , ik zou hem op de enable van de driver aansluiten ,
Welke is dat en ben je je gegevens dan ook kwijt ?
Welke is dat en ben je je gegevens dan ook kwijt ?
Stuur specificaties, foto's, typenummer en merk van componenten. En de soort software die je gebruikt kan ook geen kwaad. Niet iedere driver is het zelfde of heeft dezelfde aansluiting op dezelfde plek.
Laatst gewijzigd door Rocnc op 20 mar 2025 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, dan ben je je positie informatie kwijt en moet je dus opnieuw homen.
maar je kunt wel een (eventueel software) limiet schakelaar plaatsen, bedenk wel dat de positie mede afhankelijk is vban hoe en wat je opgespannen hebt, doel is om de beitel nooit ergens te laten komen waar die schade zou kunnen aanrichten.
Of dit ook daadwerkelijk kan moet je uit de gegevens van de controller halen.
maar je kunt wel een (eventueel software) limiet schakelaar plaatsen, bedenk wel dat de positie mede afhankelijk is vban hoe en wat je opgespannen hebt, doel is om de beitel nooit ergens te laten komen waar die schade zou kunnen aanrichten.
Of dit ook daadwerkelijk kan moet je uit de gegevens van de controller halen.