Wanneer je de melding emergency stop ziet bij het refereren dan is hij al voorbij het juiste punt. Misschien een contact dat niet werkt. Zo'n systeem bestaat meestal uit twee schakelaars. De eerste is referentiepunt en de tweede is de beveiliging als de referentieschakelaar niet binnenkomt. Dus schakelaars doormeten ingedrukt en niet ingedrukt (spanningsloos) Er zijn truuks om met behulp van de parameters toch de as weer terug te bewegen of je haalt even de eindaanslag van zijn plek (kan fout gaan) of mechanisch de boel terug draaien (bruut geweld, maar valt mee) Je bent nu al bijna klaar!
P.S. Ik zie ook een benaderingsschakelaar zitten die je met spanning erop moet testen. Uitgang aan de meter en met een schroevendraaier een aantal keren naar de schakelaar bewegen.
Help! Aciera Heidenhain TNC155 - referentie punten
Moderator: Moderators
Re: Help! Aciera Heidenhain TNC155 - referentie punten
rien1959 schreef: 24 apr 2025 20:38 Wanneer je de melding emergency stop ziet bij het refereren dan is hij al voorbij het juiste punt. Misschien een contact dat niet werkt. Zo'n systeem bestaat meestal uit twee schakelaars. De eerste is referentiepunt en de tweede is de beveiliging als de referentieschakelaar niet binnenkomt. Dus schakelaars doormeten ingedrukt en niet ingedrukt (spanningsloos) Er zijn truuks om met behulp van de parameters toch de as weer terug te bewegen of je haalt even de eindaanslag van zijn plek (kan fout gaan) of mechanisch de boel terug draaien (bruut geweld, maar valt mee) Je bent nu al bijna klaar!
P.S. Ik zie ook een benaderingsschakelaar zitten die je met spanning erop moet testen. Uitgang aan de meter en met een schroevendraaier een aantal keren naar de schakelaar bewegen.
Bedankt voor de feedback, ik heb het idee dat ik ook 1 referentie stopje mis. Ik heb er 1 en die is natuurlijk voor onder of voor boven. Maar er is er waarschijnlijk 1 nodig voor onder en 1 voor bovenin.
Ik laat er nu even 1 bijmaken.
De switch schakelt met de switch in het midden, maar merk dat deze het soms wel en soms niet zo goed doet. Volgens mij kan je het ook afstellen. Morgen maar eens kijken weer.
Andere vraag, ik wil nog een kabel bestellen om de laptop eraan te kunnen hangen. Welke kabel moet ik dan precies bestellen?
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
heeft je laptop een RS232 aansluiting ? in dat geval zou een nullmodem kabeltje volstaan, die kun je ook vrij eenvoudig zelf maken van wat losse stekkers en een oude printerkabel.. doorgaans zit er aan de machinekant een 25 Pins SubD, en aan de PC kant een 9 Pins SubD..
Schema staat vaak wel in een Manual, en als je een verloopprintje van 9 pins naar schroefklemmen koopt, kun je de draadjes erin schroeven om te testen, en als het werkt, kun je er gewoon een stekker aan bakken..met de soldeerpook
heb je ook al terminal software? ik gebruik zelf Coolterm, en dat werkt makkelijk vind ik.. mijn EMCOturn 120 praat ook via de RS 232 met mijn Computer, eerst ook via een SubD met schroefklemmen, tot ik een keer de soldeerpook tussen de snelbinders meenam naar de werkplaats
in Coolterm kun je bestanden vesturen door ze als je verbinding hebt met de machine , ze gewoon in het venster te slepen (Drag and Drop, of in correct nederlands :Sleur en Pleur)
Schema staat vaak wel in een Manual, en als je een verloopprintje van 9 pins naar schroefklemmen koopt, kun je de draadjes erin schroeven om te testen, en als het werkt, kun je er gewoon een stekker aan bakken..met de soldeerpook
heb je ook al terminal software? ik gebruik zelf Coolterm, en dat werkt makkelijk vind ik.. mijn EMCOturn 120 praat ook via de RS 232 met mijn Computer, eerst ook via een SubD met schroefklemmen, tot ik een keer de soldeerpook tussen de snelbinders meenam naar de werkplaats
in Coolterm kun je bestanden vesturen door ze als je verbinding hebt met de machine , ze gewoon in het venster te slepen (Drag and Drop, of in correct nederlands :Sleur en Pleur)
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Ik zie toch duidelijk 2 eindblokjes naast die lineaal zitten.
Die switch heeft boven en onder nog een schakelaar zitten, die worden door die hondenbotjes ingedrukt bij het naar boven en beneden lopen.
Misschien kun je die van naar boven lopen wat lager monteren zodat er geen gat in je dak hoeft.
Die switch heeft boven en onder nog een schakelaar zitten, die worden door die hondenbotjes ingedrukt bij het naar boven en beneden lopen.
Misschien kun je die van naar boven lopen wat lager monteren zodat er geen gat in je dak hoeft.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Het is al eerder opgemerkt maar heb je het oliepeil van de centrale olie smering al gecontroleerd?
Ik heb ook al eens een hele ochtend geprobeerd om de tnc 145 te laten homen.
Na dat ik de schema's had gecontroleerd bleek er een contactje van het olie niveau niet aanwezig te zijn.
Olie bij gevuld en de tnc 145 begon met homen.
Ik heb ook al eens een hele ochtend geprobeerd om de tnc 145 te laten homen.
Na dat ik de schema's had gecontroleerd bleek er een contactje van het olie niveau niet aanwezig te zijn.
Olie bij gevuld en de tnc 145 begon met homen.
Heeft iemand de Nederlandse software versie van 155tnc?