MK2 of SK30

Moderator: Moderators

xander janssen

MK2 of SK30

Bericht door xander janssen »

Ik overweeg een Wabeco F1200 te kopen. Standaard is ern MK2 opname en voor een geringe meerprijs is SK30 een optie.

SK30a gereedschapsopnames en kotterkoppen etc zijn ook iets duurder dan MK2 spullen.

Ik twijfel nog of het dit waard is voor een hobby machine.

SK30 lijkt me in ieder geval beter voor de lagers dan steeds de MK2 eruit tikken.

Wat zijn jullie ervaringen/gedachtes?

Alvast bedankt.

Groet,

Xander.
Mcgyver
Has thanked: 1 time

Re: MK2 of SK30

Bericht door Mcgyver »

Mijn idee is dat je makkelijker sk30 houders 2e hands kan verkrijgen, vaak kan je Bt houders kopen en daar eventueel de pullstuds afhalen en dan gewoon een aantrekdraad gebruiken.

Als je aan 1 spantanghouder met een setje spantangen genoeg hebt dan is een mc2 systeem ook geen probleem.

Het is maar net wat je zelf in gedachten hebt in de toekomst te willen. Wil je later eventueel een wisselaar erop maken dan is de sk30 zeler een betere optie
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
serum
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door serum »

Zonder twijfel, sk30. Heb een bf20 gehad met mc2. Wat een achilleshiel was dat. Mc3/r8 kan je nog een tormach tts wisselsysteem op gebruiken, maar mc/mk2. Brrrr. Niks waard.
Palmerlivesteam

Bericht door Palmerlivesteam »

Volgens mij hoef je de MK2 niet eruit te tikken, deze wordt met de zelfde trekstang ook eruit geduwd. Gewoon even de handleiding downloaden. Zowel de MK2 als de SK30 kunnen wel behoorlijk goed vast komen te zitten.

Persoonlijk zou ik geen Wabeco kopen, kwaliteit is matig, veel minder dan b.v EMCO. De freeskop is van aluminium en zeer dun. Als de spindel al gehard is, dan is het weinig.

Voor al dat geld krijg je geen kwaliteit, daarvoor kun je beter een zo groot mogelijke chinees kopen. Des te groter en zwaarder de machine, hoe meer stabiliteit dus beter fijner het oppervlak.
EdingCNC 720 met Wabeco CC-F1200 HS
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
xander janssen

De modellen die ik maak zijn werkende (lopen echt op benzine) replica's op schaal 1:10 van historisch verbrandingsmotoren eind 1800, begin 1900.

Ik heb nu een kleine Proxxon waar ik alle onderdelen voor mijn modellen mee maak.

Afbeelding

Deze loopt tegen zijn grenzen aan en ik ben op zoek naar iets groters. Gezien de hoeveelheid plaats en dat het de kelder in moet ben ik beperkt.

Een kleine HBM, Quantum, Optimum, Proxcon of Wabeco is enige haalbare. Binnen die randvoorwaarden lijkt mijde Wabeco de nauwkeurigste als ik hun bijgeleverde meetrapporten zie.

Herhaal nauwkeurigheid en absolute precisie zijn voor mijn toepassing veel belangrijker dan aantal mm3 :roll: die ik per bewerking kan verspanen. Nu verspaan ik vaak ook maar tienden per pass en dan met tientallen passes achter elkaar kom ik er wel.

Liefst zou ik een Deckel Fp1 met alle toebehoren aanschaffen maar dat pas simpelweg gewoon niet.
Kars-cnc
Donateur

Bericht door Kars-cnc »

Palmerlivesteam schreef: 03 mei 2025 08:16 Volgens mij hoef je de MK2 niet eruit te tikken, deze wordt met de zelfde trekstang ook eruit geduwd. Gewoon even de handleiding downloaden. Zowel de MK2 als de SK30 kunnen wel behoorlijk goed vast komen te zitten.
Normaal gesproken zou dat zo moeten werken. Maar bij mijn BF20 met MC2 opname is het ook zo dat als de MC2 er wat langer in zit hij steeds vaster raakt. Waardoor weet ik niet zeker maar temperatuurwisselingen zouden misschien kunnen zorgen dat de conus steeds ietsje dieper gaat door de voortdurende trekkracht van de trekstang? Oxidatie kan ook een rol spelen al zie ik dat niet als hij er weer uitkomt

Ik draai de trekstang terug tot er een maximale uitduw-kracht is, d.w.z. zodanig dat voor mijn gevoel de schroefdraad van de trekstang nog net niet kapot gaat, en dan tik ik met een hamer achter op de trekstang. Vaak moet ik ook nog aan de zijkant van de conus tikken om wat trilling te veroorzaken In ieder geval is het steeds weer spannend of ik hem er nog weer uit krijg...
xander janssen

Kars-cnc schreef: 03 mei 2025 09:19 In ieder geval is het steeds weer spannend of ik hem er nog weer uit krijg...
Dan is mijn keuze nu duidelijk.
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Bericht door Huub Buis »

Kars-cnc schreef: 03 mei 2025 09:19 Ik draai de trekstang terug tot er een maximale uitduw-kracht is, d.w.z. zodanig dat voor mijn gevoel de schroefdraad van de trekstang nog net niet kapot gaat, en dan tik ik met een hamer achter op de trekstang. Vaak moet ik ook nog aan de zijkant van de conus tikken om wat trilling te veroorzaken In ieder geval is het steeds weer spannend of ik hem er nog weer uit krijg...
Zo doe ik het ook. Een tikje met de kleinste stalen hamer is meestal voldoende om het ding eruit te halen. Ik wissel alleen maar als ik de ER32 houder vervang door een kotterkop. Voor de boorkop heb ik een B16<==>16mm adapter gemaakt. Dat gaat sneller dan de ER32 houder eruit halen. Alleen als ik hoogte te kort kom, plaats ik alsnog een MK2 boorkop.

Zo'n SK30 is een stuk langer dan een MK2 en dat scheelt in vrije hoogte (6 cm bij mijn machine). Dat was voor mij de reden om de nieuwe F-207V freesmachine (niet kopen) met een MK2 conus te nemen.

Mocht je dat ding ooit willen ombouwen naar CNC met een ATC, dan is een SK30 houder daar weer geschikter voor.
xander janssen schreef: 03 mei 2025 09:01 Binnen die randvoorwaarden lijkt mijde Wabeco de nauwkeurigste als ik hun bijgeleverde meetrapporten zie.
Het meetrapport van mijn F207-V waren gewoon verzonnen metingen, net als de specificaties van de website.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
spinningwheels
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door spinningwheels »

SK30 pakken. en dan op zoek naar gebruikte.
Zelf vind ik spantangen eigenlijk niks.
Gebruik zelf BT40 en heb gewoon voldoende van die dingen verzameld, voor iedere diameter frees heb ik er zeker 2 en dan nog een hele rits voor verschillende vlakfrezen.
Veel makkelekijr dan gedoe met spantangen.
In theorie kan ik praktisch alles
xander janssen

Kogel is door de kerk. Heb een F1200 met SK30 en digitale uitlezing besteld.

Binnen nu en 3 weken zou hij op de stoep moeten staan.

🤞
Jurrian1

Bericht door Jurrian1 »

Goede keuze! heb zelf een bridgeport van '71 met nt/sk30 opname, dit is vele malen degelijker dan mc opname. spantangen etc zijn ook prima via ome Ali te krijgen. ben zelf erg fan van de sk30 spantangen (rechtstreeks, zonder houder met er32 spangtangen) omdat dit veel minder ruimte in de Z as inneemt. veel succes met je nieuwe machine!
Tractorpulling, waar elke pk en Nm telt… en we er altijd te weinig hebben!
Palmerlivesteam

Ik zie nog steeds het probleem niet, MK2 of SK30 wat heeft dat nou te maken met vast zetten en lossen van de het gereedschap. Of het moet zijn dat een steilere conus makkelijker vast gaat zitten?

Bij de EMCO machines FB2 (mk2) en FB3 (sk30) zit de kop van de lange imbusbout opgesloten in een bus, bovenop de spindel, met enige mm speling. Werkt perfect.

Bij Wabeco (MK2) heeft men diep in de spindel fijne draad getapt. De kop van een kortere imbusbout is voorzien van dezelfde fijne draad. Als het echt vast zit draai je de boel zo kapot en je hebt sowieso een extra lange imbussleutel nodig. Aan de vele diepe groeven binnenin de spindel kan ik uit opmaken dat de vorige bezitters de MK2 gewoon van onderen eruit geschroefd hebben. Ik gebruik daarom alleen nog maar de spantangen.

Ben benieuwd hoe ze dit bij de SK30 hebben opgelost.
xander janssen

Palmerlivesteam schreef: 16 mei 2025 12:58 Of het moet zijn dat een steilere conus makkelijker vast gaat zitten?
Een morse konus (MK) is "self locking" (zelfborgend in het Nederlans?) wat wil zeggen dat die zich zelf vast zet, ook zonder trekstang. Zoals bij losse kop van een draaibank. Een steil konus (SK) heeft een andere hoek waardoor die alleen uitricht maar niet vast komt te zitten.

Wat opzoekwerk online leert dat je bij Wabeco idd het gereedschap met de MK (en ook de SK) er van onder af indraaien totdat die net wel/niet de opname raakt. Daarmee schroef je hem over de trekstang. Daarna zorgt de differentiële draad (fijn en grof) er voor dat je in 1 a 2 omwentelingen van de trekstang de konus aan trekt.

Een MK kan daarbij zo vast komen te zitten doir het "self locking" effect dat deze er metde trekstang uit geforceerd moet worden en dat vindt die niet leuk.

Als je groeven ziet in een Wabeco, komt dat mogelijk doordat iemand de trekstang verkeerd heeft gebruikt. Die moet er eerst helemaal in, dan de benodigde 2 a 3 slagen los, dan het gereedschap er in en dan 1 a 2 slagen vast. Daarmee blijft dan 1 slag over om uit te drukken voor de MK versie. De SK komt vanzelf los door de zwaartekracht . Als je die 2 a 3 slagen losdrasien vergeet krijg je de konus er alleen nog maar uit door deze in de opname te draaien en dat gaat vreten.
Palmerlivesteam

Juist en daarom heb ik naast mijn Wabeco machine een afdruk van de handleiding hangen zodat ik niet vergeet hoe dit werkt; voor mij een onnatuurlijke handeling vanwege andere machines waar ik mee werk, rechtsom vast, linksom los.

Een verder nadeel van de Wabeco konstruktie is dus dat als de cone echt vastzit je er hem niet uit kunt tikken/duwen omdat de trekstang er nog in zit.

Bij alle andere machines, die gewoon gebruik maken van een trekstang, kun je die er volledig uitschroeven. Daarna pak je gewoon 2 wiggen en een schroefklem en de cone zal lossen. Het slaan op de spindel is dus niet nodig!! Dit was de methode voor mijn Sieg SX2 machine. Hieronder een deluxe versie daarvan.

Afbeelding
Plaats reactie