Ik heb eens gekeken naar deze freesmachine.
https://nl.syil.com/x5, een voor mij onbekende machine.
Jammer dat er zo weinig detail informatie te zien is over het binnenwerk van de machine. Het is een VMC met een gietijzeren frame. De tafel staat op rails met wagentjes en ook de spindel loopt op rails met wagentjes.
Micropuller schreef: 20 jul 2025 22:24
Als ik een zwenkaster op de kop zet en de taster tegen de klem en ik druk en trek met de hand tegen/aan de tafel, dan kom ik op een afwijking van in totaal bijna 0,2mm.
Ik denk dat je met de kop het spindel huis bedoeld, met de klem de machineklem en dat je er met je volle gewicht aan de tafel trekt en drukt. Dan wordt het frame niet belast en blijven de voet, tafel, spindels en wagentjes over.
Plaats de taster op het dragend gedeelte van het bed en probeer uit te vinden waar de flex in de tafel vandaan komt. Als je hem op de zijkant van de onderste wagentjes zet (X-as) kun je zien hoeveel die beweegt.
Micropuller schreef: 21 jul 2025 08:48
Zoals al gezegd, ik maak twee clean-up passes, waarbij er als het goed is nauwelijks nog kracht op het gereedschap wordt uitgeoefend
Als de afwijking groter wordt naar mate de kracht op het gereedschap groter wordt, dan heb je te maken met flex. Een paar werkstukken maken met verschillende finish passes laat dat zien. Een lange dunne frees kan behoorlijk flexen onder geringe belasting. Zet de dikste korte frees in de spindel bij het maken van het werkstuk. Als werkstuk kun je een 6 kantje frezen, dan kun je gemakkelijk maatafwijkingen meten.
Een afwijking van 0.2 mm is erg groot voor dit soort machines. Iets eenvoudigs als een frees met een afwijkende maat kan dit al veroorzaken. Totdat je het probleem hebt gevonden, moet je alle mogelijke oorzaken onderzoeken beginnend met die oorzaken die snel en gemakkelijk kunnen worden uitgesloten. Het is niet uit te sluiten dat je te maken hebt met een combinatie van oorzaken.
0.1 mm speling op een KO moer kun je voelen en dan kun je de moer ook een beetje kantelen op de as. Een voorgespannen moer zal ook niet heel licht draaien.