Bifacial zonnepanelen op plat dak

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Sven
Contacteer:

Re: Bifacial zonnepanelen op plat dak

Bericht door Sven »

Bifacial vergeleken in drie opstellingen: 30 graden zuid, vertikaal oost-west en vertikaal noord zuid.
Nogal hoge informatiedichtheid, maar:
- Bij zon na sneeuw geeft vertikaal NZ de hoogste opbrengst in de winter, in zowel vermogen als kwh
- Vertikaal NZ geeft de gelijkmatigste opbrengst van januari t/m juni
- 30 graden Z geeft de hoogste opbrengst door het jaar heen.
- op bewolkte dagen is opbrengst voor alle opstellingen nagenoeg identiek.
- dabits opmerking over kosten per geinstalleerd WP blijven overeind. Of.... Als ik in de winter stroom over heb, brengt dat dan meer op per jaar dan de enorme hoeveelheid die ik in de zomer over hou bij een plat volgelegd dak?

Laatst gewijzigd door Sven op 22 sep 2025 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Leuk dat soort videootjes, maar die kerel woont niet hier en hoeft het spul ook niet op een dak te installeren in de bebouwde kom.
Voor een specifieke situatie in Europa is PVGIS je vriend.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Portje
Donateur

Bericht door Portje »

Corneel schreef: 15 nov 2024 13:11 Ik heb net een offerte gekregen voor 6 panelen met micro-omvomers. Verwachte opbrengst is 2.588 kWh/jaar. Totale kosten incl montage is 3.300 euro. Hele spul gaat 20-25 jaar mee.
Nieuwe aangepaste stoppenkast kost nog eens 800 extra.
Verwachte opbrengst is 2.588 kWh/jaar ? Is dat niet héél optimistisch?
mm, ik heb 12 x 410wp op west 45° en die zouden 2905 kWh/jaar op moeten kunnen brengen, ik heb ze nu 1 vol jaar, 2729 kWh/jaar en nu 2e jaar nog 1 mnd te gaan 2688 kWh.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

De 6 tweezijdige panelen op mijn schuurdak hebben in 2024 2527kWh opgewekt. Die liggen op het zuiden met een hellingshoek van 35 graden.
Het kan dus wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

DaBit schreef: 20 sep 2025 22:51 maar die kerel woont niet hier en hoeft het spul ook niet op een dak te installeren in de bebouwde kom.
Ohio, flink zuidelijker dan wij. Dus meer zonuren per dag en een hogere zonhoek.
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

11 kilo per m2, geen ballast nodig:
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Nergens ook maar enige indicatie van Wp/m2, laat staan de kosten. Maar het idee is natuurlijk best prima.

Ik zou sowieso eigenlijk wel graag zien dat er panelen met 1 of 2 rijen M10 of G12 cellen beschikbaar komen voor niet-schandalige bedragen in plaats van de huidige trend dat de lappen groter en groter worden. Kleinere paneeltjes maken het een stuk makkelijker om beschikbaar oppervlak effectief te benutten.
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

DaBit schreef: 22 sep 2025 13:19 Nergens ook maar enige indicatie van Wp/m2, laat staan de kosten. Maar het idee is natuurlijk best prima.
Ik heb inmiddels een aanvraag gedaan, ik ben benieuwd.

Ik heb even wat schetsen gemaakt van de "zonnebundels" die vertikale en liggende panelen belichten.
Als ik het goed heb begrepen dan geven staande panelen in de 7 donkerste maanden per jaar meer opbrengst dan liggende.
Dan is het nog steeds zo dat liggende panelen over het hele jaar meer opbrengen dan staande maar voor die meeropbrengst moet je meer panelen leggen om in de winter even veel op te wekken, en dat vraagt een flink grotere installatie.
En die flink grotere installatie wekt die meerstroom op in tijden dat je er (dynamisch) niks voor terug krijgt.

Misschien dat het met een vast contract wel genoeg oplevert, dat kan ik nu nog niet goed inschatten.

En ik moet mijn installatie profi laten plaatsen, dhz mag niet.
Robbie

Bericht door Robbie »

Hoi Sven,

In de donkere maanden zal je (zo staat ook in jouw bericht) een relatief hogere opbrengst hebben als de panelen meer vertikaal staan, jaren geleden heb ik dat zelf ook vastgesteld met een dag in de winter spelen op het dak met schuiven, roteren en omsteken van panelen.
Daarbij had ik een "referentieset" waaraan ik niets veranderde, maar die als maatstaf gebruikte werd ivm licht schommelingen.
Houd er rekening mee, dat in de donkere maanden de zon laag staat en dat je dan veel onbenutte ruimte tussen je panelen moet laten, omdat ze anders in elkaars schaduw staan. Verder is er voor meer vertikaal staande panelen iets meer constructiewerk nodig en moet je meer ballast gebruiken.
Tegenwoordig zijn de panelen zo goedkoop, dat mijn idee nu is: niet drukmaken en dak vol met platte panelen. Steek je geld in de panelen met een eventueel goedkopere en iets te kleine omvormer (hiermee bedoel ik, kies bij je aantal panelen de omvormer 1 type kleiner dan de optimale ipv een type groter ivm "zgn zekerheid") Dan heb je in de winter een relatief hoge opbrengst en in de zomer een iets te lage opbrengst, maar dan is energie toch weinig waard. Mijn Sunmaster omvormer krijgt met zonnig weer eigenlijk iets teveel voor zijn kiezen, maar draait al 20 jaar probleemloos.

Groet,
Rob.
Portje
Donateur

Bericht door Portje »

Sven schreef: 22 sep 2025 14:28
DaBit schreef: 22 sep 2025 13:19 Nergens ook maar enige indicatie van Wp/m2, laat staan de kosten. Maar het idee is natuurlijk best prima.
Ik heb inmiddels een aanvraag gedaan, ik ben benieuwd.

Ik heb even wat schetsen gemaakt van de "zonnebundels" die vertikale en liggende panelen belichten.
Als ik het goed heb begrepen dan geven staande panelen in de 7 donkerste maanden per jaar meer opbrengst dan liggende.
Dan is het nog steeds zo dat liggende panelen over het hele jaar meer opbrengen dan staande maar voor die meeropbrengst moet je meer panelen leggen om in de winter even veel op te wekken, en dat vraagt een flink grotere installatie.
En die flink grotere installatie wekt die meerstroom op in tijden dat je er (dynamisch) niks voor terug krijgt.

Misschien dat het met een vast contract wel genoeg oplevert, dat kan ik nu nog niet goed inschatten.

En ik moet mijn installatie profi laten plaatsen, dhz mag niet.
Misschien kun je er een tuinomheining van zetten?
Ik liep daar aan te denken voor de voortuin.
Panelen zijn 1m breed dus precies goed want je mag niet hoger dan 1m aan de straatkant..
Ik had daar laatst ook op YT een filmke over gezien.
Zag er prima uit.
Tenminste, tot ze er een baksteen doorheen gooien, haha
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Sven schreef: 22 sep 2025 14:28 Als ik het goed heb begrepen dan geven staande panelen in de 7 donkerste maanden per jaar meer opbrengst dan liggende.
Moet je ze wel op het zuiden mikken.
Maar dat is de reden achter de 35-graden hoek bij mij; opbrengst in de slechte maanden.

Ik heb nu trouwens wel een leuke opbrengst per paneel, maar ik denk dat als ik het hele schuurdak ramvol gemikt had met panelen dat ik meer opbrengst gehad had, zomer en winter. Misschien doe ik dat nog wel een keertje.
Ook in de lente, zomer en herfst heb je bewolkte dagen, en dan is er geen substituut voor vierkante meters.

Ik zou verder niet weten waarom extra panelen leggen erg duur moet zijn. Ik vind eigenlijk dat extra vierkante meters wel voor maximaal 25 cent per Wp meerprijs moet kunnen, er vanuit gaande dat de omvormer en bekabeling niet zwaarder word en de panelen makkelijk te leggen zijn.
Dan kost 10kWp aan extra panelen leggen je 2500 euro extra. Kan toch wel gauw uit tov rechtopstaande speciaaltjes denk ik.
Robbie schreef: 22 sep 2025 16:03 Houd er rekening mee, dat in de donkere maanden de zon laag staat en dat je dan veel onbenutte ruimte tussen je panelen moet laten, omdat ze anders in elkaars schaduw staan.
Ik heb nog ooit tussen de 35-graden-op-zuid panelen een tweetal panelen vrijwel liggend 5-graden-op noord geplaatst. Zo blokkeren ze geen licht bij laagstaande zon.
Die panelen kostten bijzonder weinig en dat doet toch stiekum meer dan verwacht; zeg een procent of 70 van de zuid-panelen tot nu toe dit jaar, per Wp gerekend. (692kWh voor 2x 540Wp op 5-graden-noord versus 773kWh voor 2x 420Wp op 35-graden-zuid).
Portje schreef: 22 sep 2025 18:25 Misschien kun je er een tuinomheining van zetten?
Ik zie dat ook wel eens als gevelbekleding, bij Thales bijvoorbeeld. Ik vind dat wel lilluk. Misschien dat het met alles-zwart panelen beter is.
Portje schreef: 22 sep 2025 18:25 tot ze er een baksteen doorheen gooien
Nou, dan moet je toch echt verdomd hard gooien met die baksteen.
Portje
Donateur

Bericht door Portje »

Ik heb ook nog wat ruimte op een afdakje noord.
Wil een paar panelen die ik heb daar gaan gebruiken.
Leg ze dan wel bijna plat, een beetje schuining voor de waterafloop.
Ik wil geen woorden met de buren dat ze zich ergeren aan die dingen.
Ze steken iets boven de afscheiding uit.

Dabit, hoeveel tegelgewicht per paneel heb jij gebruikt op je platdak?
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Portje schreef: 23 sep 2025 08:47 Dabit, hoeveel tegelgewicht per paneel heb jij gebruikt op je platdak?
Ik woon in zone 3 (niet in de buurt van de kust) met terrein categorie 4 (stedelijk gebied) en heb de boel op rubbermatten (anti-glij) staan.
Dan is grofweg 16kg per vierkante meter paneel aan ballast nodig voor de 35-graden hoek. Dus bovenop de ca. 15kg/m2 eigengewicht van panelen en ijzerwerk. Ik heb een beetje meer gebruikt dan die 16kg/m2.

Tot nu toe blijven ze netjes op de plek liggen :mrgreen:

Als je ze platter legt kun je met minder gewicht toe. Bij 10 graden hellingshoek is een kilo of 10 per vierkante meter al genoeg, als je de open zijdes dicht maakt nog minder.

Volgens mij was het DIN1055-4 wat je hebben moest voor die waardes. Ik heb dat niet in de aantekeningen staan welke calculator ik precies gebruikt had.
Portje
Donateur

Bericht door Portje »

Ik heb nog 10 lengtes 4080 profielen staan van rond/ruim 2m, daar zitten een paar zware jongens tussen.
Ik dacht die te gebruiken om ze te leggen. Als ik ze nog vul met zand ofzo hoop ik dat ze zwaar genoeg zijn.
Ik kan ze evt. aan 1 kopse kant vastzetten, aan de andere kant niet.
Maar dat is dan wel de westkant waar meestal de stormen vandaan komen, dus dat is gunstig.
Plaats reactie