Lampje defect; reparatie kost € 1100,-

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

Re: Lampje defect; reparatie kost € 1100,-

Bericht door Ballegooijen »

Superkees schreef: 28 nov 2025 12:41 Beetje vage site, maar wellicht het proberen waard: https://www.ledperf.nl/set-stadslichten ... 39319.html
Vond ik ook een vage site.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest!
https://www.Baldas.nl
rien1959
Contacteer:

Bericht door rien1959 »

Is de diagnose door de dealer gedaan of door een onafhankelijke garage? Dat wil nogal eens een groot verschil maken. Dealers vertrouw ik voor geen meter. Daar heb ik teveel van gezien en gehoord. Jammer is wel dat ik zelf een hele dure Toyota (GR Yaris) rijd van net een jaar oud. Dus moet ik voor de garantie het onderhoud bij Toyota laten doen.
kawarider
Donateur
Contacteer:

Bericht door kawarider »

Ballegooijen schreef: 27 nov 2025 20:19 Is even een ander onderwerp n.l. mijn auto.
Ik rij een Nissan Leaf en die moest vandaag voor de APK naar de garage. Ik had al aangegeven dat het rechter stadslicht niet werkt.
Na de keuring komt de garageman naar mij toe en zegt met droge ogen dat de auto is afgekeurd omdat het stadlicht defect is. We kunnen dat repareren maar dat kost ongeveer € 1100,-
Gelukkig heb ik een sterk hart en krijg gelukkig geen hartaanval maar het scheelde weinig. Blijkbaar moet de hele unit vervangen worden omdat het LED licht is. Ik heb gezegd dat ik daar eerst eens even over na moet denken. Nu ben ik dus op zoek naar een alternatieve reparatie. Iemand toevallig ervaring met zoiets?
De rest lees ik vh weekend wel. Voor mij zou dit een gevalletje keuren zonder zeuren worden. Leaf is zowieso niets mis mee.
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

rien1959 schreef: 28 nov 2025 13:45 Dus moet ik voor de garantie het onderhoud bij Toyota laten doen.
En dan heb je 10 jaar of 200000 km garantie.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
DirkSchipper
Contacteer:

Bericht door DirkSchipper »

Ballegooijen schreef: 27 nov 2025 21:28 Ik heb net even in het donker gekeken en zie dat het licht heel flauw een beetje oplicht. Zou het dan ook nog een slechte electrische verbinding kunnen zijn?
Ik denk het niet, je ziet dat vaak bij defecte LED-verlichting.
In principe kan de oorzaak liggen bij: (defecte) regelelektronica, draadbreuk/slechte verbinding, LED zelf kapot.
Ik zou in jouw geval eerst eens meten of er wel spanning arriveert bij de LED.
Ook even vergelijken met het linker stadslicht.
Mocht je er niet goed bij kunnen: ik doe vaak een speld door beide draadisolaties en koperkern heen prikken en dan meten met de multimeter.
Als de spanning gelijk is (wat ik verwacht, want ze gaan niet twee circuits aanleggen voor 2 LED's die altijd tegelijk aan c.q. uit gaan) zou ik eens kijken naar een andere LED (nieuwkopen of autosloop).
Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

Vandaag wat metingen gedaan. Wat opvalt is dat als ik het licht aanzet de LED heel kort oplicht en dan meteen weer dooft. Ook kunnen achterhalen welke draden bedoeld zijn voor de stadlichten. Hier staat 12 volt op de voedingsdraad bij het inschakelen. Ik denk dat ik de conclusie kan trekken dat de LED idd stuk is.
Ik heb 2 flexibele LED strips besteld die bedoeld zijn als daglichten voor een auto. Deze ga ik op de bovenkant van het koplampglas plakken en hoop hiermee door de APK keuring te komen.
Wordt vervolgd zodra ze binnen zijn.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kun je eventueel makkelijk de koplampen links rechts verwisselen, om te zien of het probleem met de lamp mee verhuisd?
Geen idee hoe makkelijk je zo’n unit los haalt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

Geen idee hoe makkelijk je zo’n unit los haalt.
Dat is best een behoorlijke operatie, maar ik zou wel met een lange draad van links naar rechts kunnen verbinden. Ga ik nog ff proberen.
rien1959
Contacteer:

Bericht door rien1959 »

Ik heb even geïnformeerd bij een bevriende garagist. Het blijkt bij de meeste merken met led verlichting zo in elkaar te zitten. Dus lampjes wisselen is niet meer mogelijk.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Binnenkort moet je de complete velg vervangen bij een lekke band.
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Dat is wel een stuk sneller klaar !
spinningwheels
Contacteer:

Bericht door spinningwheels »

En eigenlijk is die €1100 nog een koopje als je het vergelijkt met bepaalde andere merken.
In theorie kan ik praktisch alles
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

spinningwheels schreef: 29 nov 2025 13:19 En eigenlijk is die €1100 nog een koopje als je het vergelijkt met bepaalde andere merken.
Dat wordt een heel lijstje van punten die je mee moet nemen wanneer je een andere auto overweegt.

Zal nog wel een poosje duren voor https://en.wikipedia.org/wiki/Right_to_repair tot de automobiel maffia doordrinkt.
rolandvs
Contacteer:

Bericht door rolandvs »

Ballegooijen schreef: 28 nov 2025 22:31 Ik heb 2 flexibele LED strips besteld die bedoeld zijn als daglichten voor een auto. Deze ga ik op de bovenkant van het koplampglas plakken en hoop hiermee door de APK keuring te komen.
Wordt vervolgd zodra ze binnen zijn.
Wel opletten dat het lichtbeeld hetzelfde is anders kan het alsnog zijn dat auto er niet doorheen gaat komen. Zo moet er ook bepaalde symmetry zijn.
Ook als verlichting vanuit binnen is afhankelijk te stellen moet dit mogelijk zijn anders mag hij officieel ook niet door keuring komen.

Er mag naast de in fabriek aangebrachte verlichting worden aangebracht of uit stralen. Wil je theorie niet onderuit halen maar ligt ook aan garage en of keurmeester en of eventuele controle
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Plaats reactie