Lampje defect; reparatie kost € 1100,-

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Portje
Donateur

Re: Lampje defect; reparatie kost € 1100,-

Bericht door Portje »

Ik ben nu EXTRA zuinig op mijn Dafje..
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
rien1959
Contacteer:

Bericht door rien1959 »

Zo kwam ik er deze week achter dat je bij de Hyundai Ionic niet zomaar de achterste remblokken kunt vervangen. De handrem is tegenwoordig vaak elektrisch en dat is met een beetje tweaken te regelen. Helaas bij de Ionic niet. Het kost je 2000 euro aan software en licenties! Ik ben blij dat er op mijn nieuwe auto een ouderwetse mechanische handrem zit.
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Bericht door janplastiek »

Ik krijg wel eens de vraag om een opening in de zwarte behuizing van de koplamp terug dicht te lassen na een herstelling van de electronica van een lamp.
Een lamp met een gebroken pc glas van een ongeval wagen als donor wordt dan open gemaakt om te zien waar alles zit en de ombouw is dan door hen makkelijker want ze weten waar de eigen lamp open moet.
Dat is wel anders als het de led zelf is.
Als je geluk hebt is de elektronica onder de lamp en makkelijker te vervangen.
Breek de dag, frees een lijntje.
Tonybryden
Contacteer:

Bericht door Tonybryden »

spinningwheels schreef: 29 nov 2025 21:49
Tonybryden schreef: 29 nov 2025 21:20 Koplamp demonteren en eens kijken wat mogelijk is, ik weet zeker dat ik er iets anders in kan plaatsen .. koplamp goed verwarmen zodat je het glas er af kunt halen. Dan kun je er goed bij. Moet te doen zijn.
In de schade wereld lopen wij tegen zeer hoge prijzen aan voor koplampen , veel gaat voor reparatie naar Polen. Daar zitten toch de geduldige vakmannen .
Dan moet je het wel een poosje kunnen missen, ik denk toch niet dat zo,n leaf een hobby autootje is die zomaar een langere tijd gemist kan worden.

Dat word er niet bij verteld dat het snel moet en je de auto niet kunt missen. Dan moet je het laten repareren. Hoe dan ook ik had er een paar uurtjes mee bezig gegaan om het te proberen.
Ik weet dat het niet makkelijk is en misschien niet mogelijk.
De keren dat het me wel gelukt is zijn vaker dan niet gelukt .
Niet geschoten is altijd mis.
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Tja de autobranche weet wel hoe ze aan je moeten verdienen.
Zelf ook een flink issue gehad met vocht lekkage en na 600 euro aan inspectiekosten nog geen oplossing.
Daarna werd een prijsopgave van 1000-3500 afgegeven zonder garantie, amehoela.
Zelf bezig geweest alles opengesloopt en de vrouw met de tuindouche de auto laten "bewateren"
En gevonden: de overdrukklep in het chassis liep het gewoon naar binnen omdat achter de achterlichten er vuil opgehoopt zat en de overdrukklep gewoon een waardeloos ontwerp is.
Nu al half jaar wachten op een nieuwe overdrukklep, om moedeloos van te worden.
Beurtjes tegenwoordig a 150 per uur voeren ze graag uit maar als het lastig wordt mag je het zelf oplossen.

Dus lampunits repareren doen ze niet, gewoon uitwisselen en de rekening bij de klant neerleggen, en dan blij zijn dat ze nog leverbaar zijn want dat is na 6 jaar ook niet meer gegarandeerd :x
Tonybryden
Contacteer:

Kjelt schreef: 01 dec 2025 11:52 Tja de autobranche weet wel hoe ze aan je moeten verdienen.
Zelf ook een flink issue gehad met vocht lekkage en na 600 euro aan inspectiekosten nog geen oplossing.
Daarna werd een prijsopgave van 1000-3500 afgegeven zonder garantie, amehoela.
Zelf bezig geweest alles opengesloopt en de vrouw met de tuindouche de auto laten "bewateren"
En gevonden: de overdrukklep in het chassis liep het gewoon naar binnen omdat achter de achterlichten er vuil opgehoopt zat en de overdrukklep gewoon een waardeloos ontwerp is.
Nu al half jaar wachten op een nieuwe overdrukklep, om moedeloos van te worden.
Beurtjes tegenwoordig a 150 per uur voeren ze graag uit maar als het lastig wordt mag je het zelf oplossen.

Dus lampunits repareren doen ze niet, gewoon uitwisselen en de rekening bij de klant neerleggen, en dan blij zijn dat ze nog leverbaar zijn want dat is na 6 jaar ook niet meer gegarandeerd :x

Maar ook wij van de autobranche willen eten en alle loonheffingen kunnen betalen .
Onder aan de streep willen we ook graag in de plus staan .
Als we voor Jan met
De korte achter naam moeten werken blijf ik lekker op bed liggen.
Tonybryden
Contacteer:

Deze prijs is volgens mij zomaar uit de duim gezogen.
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Tonybryden schreef: 01 dec 2025 18:48 Beurtjes tegenwoordig a 150 per uur voeren ze graag uit maar als het lastig wordt mag je het zelf oplossen.
Wou dat dat waar was.
Bij een onderhoudsbeurt krijg je nog een fixed prijs. Dus dan ligt het iets gunstiger.

Maar bij een reparatie rekent de werkplaats 127 ex btw per uur.
Bij navraag waarom ze bij Nefkens peugeot/opel tarieven ala BMW Mercedes rekenen kreeg ik te horen dat ze alle kosten dus showroom verkopers, dure ev cursussen etc etc daar mee afdekken.

Tijd om naar een grijze garage te gaan, auto is toch al 12 jaar oud
Maar ook wij van de autobranche willen eten en alle loonheffingen kunnen betalen .
Dat vind ik ook redelijk, geen enkel probleem mee maar houdt het normaal.
Bovenstaand achterlicht probleem geeft toch aan dat de autobranche de weg volledig kwijt is?

Mijn vochtprobleem niet kunnen oplossen maar wel vier uur declareren a 600.- vind ik ook niet normaal. En dan zeggen dat ze nog wel verder willen kijken maar ja dat kan dus duizenden euros kosten. Vervolgens ga ik zelf op onderzoek en los ik het zelf binnen een halve dag op, sorrie hoor maar dan krijg ik ideeen van beunhazerij. En dat is een officiele dealer.
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Kjelt schreef: 01 dec 2025 19:12 krijg ik ideeen van beunhazerij. En dat is een officiele dealer.
Ik volg op tweakers een draadje over de Ioniq die ik heb. Van de dealers in de randstad krijg ik vergelijkbare verhalen waar het glazuur door van je tanden springt. Ik heb de mijne bij een dealer in Nijmegen gekocht en ben er ook nog voor twee dealers (zelfde keten) geweest in Arnhem en Veenendaal.
Bij beiden ben ik prettig geholpen.

Ik denk dat je vooral moet doorzoeken als je zo schandalig "geholpen" wordt of idd naar de merkloze garage.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Kjelt schreef: 01 dec 2025 19:12 alle kosten dus showroom verkopers
Zijn die zo slecht dat ze hun werk niet kunnen doen?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Sven schreef: 01 dec 2025 19:33
Kjelt schreef: 01 dec 2025 19:12 alle kosten dus showroom verkopers
Zijn die zo slecht dat ze hun werk niet kunnen doen?
Weet er niet het fijne van maar de marges op nieuwe autos schijnen laag te zijn en bij sommige merken is de leverende partij degene die de prijzen bepaald (Ford bv).
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb heel lang geleden al besloten dat ik vanaf de apk gerechtigde leeftijd niet meer naar een merkgarage ga.
Die BoschCarService bij mij in het dorp heeft me de afgelopen 20 jaar ook niet meer teleurgesteld.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Tonybryden
Contacteer:

Kjelt schreef: 01 dec 2025 19:12
Tonybryden schreef: 01 dec 2025 18:48 Beurtjes tegenwoordig a 150 per uur voeren ze graag uit maar als het lastig wordt mag je het zelf oplossen.
Wou dat dat waar was.
Bij een onderhoudsbeurt krijg je nog een fixed prijs. Dus dan ligt het iets gunstiger.

Maar bij een reparatie rekent de werkplaats 127 ex btw per uur.
Bij navraag waarom ze bij Nefkens peugeot/opel tarieven ala BMW Mercedes rekenen kreeg ik te horen dat ze alle kosten dus showroom verkopers, dure ev cursussen etc etc daar mee afdekken.

Tijd om naar een grijze garage te gaan, auto is toch al 12 jaar oud
Dat vind ik ook redelijk, geen enkel probleem mee maar houdt het normaal.
Bovenstaand achterlicht probleem geeft toch aan dat de autobranche de weg volledig kwijt is?

Mijn vochtprobleem niet kunnen oplossen maar wel vier uur declareren a 600.- vind ik ook niet normaal. En dan zeggen dat ze nog wel verder willen kijken maar ja dat kan dus duizenden euros kosten. Vervolgens ga ik zelf op onderzoek en los ik het zelf binnen een halve dag op, sorrie hoor maar dan krijg ik ideeen van beunhazerij. En dat is een officiele dealer.

Je hebt hier een goed punt hoor, er zijn er bij wie wereld prijzen vragen.
Daarom adviseer ik altijd probeer het eerst zelf op te lossen , mocht dat niet lukken zoek een geschikte non merk garage .
Alles word doorberekend naar de consument, daarom vragen ze steeds meer uurtarief. Ik vraag me af hoelang dat het nog goed gaat.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Tonybryden schreef: 02 dec 2025 09:04 Ik vraag me af hoelang dat het nog goed gaat.
Gaat gewoon dezelfde kant op als met alles: straks hou je alleen een of andere abonnementsvorm over.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie