Lampje defect; reparatie kost € 1100,-
Moderator: Moderators
- Portje
- Donateur
Re: Lampje defect; reparatie kost € 1100,-
Maar wat als er na, zeg zo'n 5 jaar, geen unit meer verkocht wordt, geen voorraad meer.
Moet je dan een nieuwe auto kopen omdat je stadslichtje het niet meer doet?
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
- Ballegooijen
- Donateur
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Mss moeten we dan weer terug naar de carbid lampen ?Portje schreef: 02 dec 2025 11:43 Maar wat als er na, zeg zo'n 5 jaar, geen unit meer verkocht wordt, geen voorraad meer.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest!
https://www.Baldas.nl
Ik kreeg laatst van een kennis te horen dat zijn BMW bij de dealer was geweest voor de apk.
Het enige afkeurpunt was een scheurtje in de ashoes.
Toen ik vroeger automonteur was verving ik die hoes, als het tegenzat binnen 1,5 uur, ruim gerekend. Een ashoes iets van 20 euro, klaar.
Maar de BMW dealer heeft de hele aadrijfas vervangen! Alleen de as koste al 1800 ex BTW. De montage uren weet ik niet meer.
Tuurlijk, zij gaan er vanuit dat als de hoes lek is de homokineet al beschadigd kan zijn, snap ik. Maar het gaat om een auto van 12 jaar oud, waar nog geen 5000 km per jaar mee gereden wordt. Spoel die homokineet uit en stop daar lekker nieuw vet in, het is geen formule 1 auto.
Zo had ik 30 jaar geleden een Mercedes die ik een grote beurt gaf.
In remklauw hoesje zat een scheurtje. Bij een 'normale' auto haalde ik gewoon de remklauw eraf, bekeek de zuiger, en deed er een nieuw hoesje op van een paar gulden. Uurtje werk.
Maar bij een Mercedes zijn geen hoesjes hiervoor los leverbaar, alleen complete remklauwen. Koste in die tijd zo'n 300 gulden excl.
Dezelfde redenering: als de hoes lek is moet de zuiger beschadigd zijn. Kijk, als de scheur er al lang in zit, en je het droge kale metaal er doorheen kunt zien snap ik dat.
Maar de scheur zat er nog maar net in, kon ik echt zien.
Gelukkig doe ik alles zelf aan mijn auto, anders kon ik met de prijzen van tegenwoordig het autorijden wel op mijn buik schrijven.
Ik heb deze auto 11,5 jaar, 360.000 km op de teller, op LPG. Nog nooit iemand anders dan ikzelf aan gesleuteld.
Pffff, wat ben ik blij met die 'oude' bak.
Scheelt natuurlijk ook wel dat ik een bevriende garagehouder heb waar ik altijd een brug mag gebruiken.
Het enige afkeurpunt was een scheurtje in de ashoes.
Toen ik vroeger automonteur was verving ik die hoes, als het tegenzat binnen 1,5 uur, ruim gerekend. Een ashoes iets van 20 euro, klaar.
Maar de BMW dealer heeft de hele aadrijfas vervangen! Alleen de as koste al 1800 ex BTW. De montage uren weet ik niet meer.
Tuurlijk, zij gaan er vanuit dat als de hoes lek is de homokineet al beschadigd kan zijn, snap ik. Maar het gaat om een auto van 12 jaar oud, waar nog geen 5000 km per jaar mee gereden wordt. Spoel die homokineet uit en stop daar lekker nieuw vet in, het is geen formule 1 auto.
Zo had ik 30 jaar geleden een Mercedes die ik een grote beurt gaf.
In remklauw hoesje zat een scheurtje. Bij een 'normale' auto haalde ik gewoon de remklauw eraf, bekeek de zuiger, en deed er een nieuw hoesje op van een paar gulden. Uurtje werk.
Maar bij een Mercedes zijn geen hoesjes hiervoor los leverbaar, alleen complete remklauwen. Koste in die tijd zo'n 300 gulden excl.
Dezelfde redenering: als de hoes lek is moet de zuiger beschadigd zijn. Kijk, als de scheur er al lang in zit, en je het droge kale metaal er doorheen kunt zien snap ik dat.
Maar de scheur zat er nog maar net in, kon ik echt zien.
Gelukkig doe ik alles zelf aan mijn auto, anders kon ik met de prijzen van tegenwoordig het autorijden wel op mijn buik schrijven.
Ik heb deze auto 11,5 jaar, 360.000 km op de teller, op LPG. Nog nooit iemand anders dan ikzelf aan gesleuteld.
Pffff, wat ben ik blij met die 'oude' bak.
Scheelt natuurlijk ook wel dat ik een bevriende garagehouder heb waar ik altijd een brug mag gebruiken.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Hetgeen weer bevestigd dat je met een 12 jaar oude auto niet naar een dealer moet gaan.
En dan komt punt 2 van mijn stelling: hoe duurder het merk hoe slechter de monteurs. (en service en verkopers) Die denken echt allemaal dat ze bijzonder zijn omdat ze bij zo'n luxe merk werken, compleet over het paard getild, ook nooit het bewijs geleverd dat ze ook reparatie handelingen kunnen verrichten, zoals as-hoezen vervangen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- Portje
- Donateur
mja, als je een ev van €100.000 of meer onder je kont heb moet je niet flauw gaan doen over een paar duizentjes voor een lampje vervangen, kom op zeg..
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
- janplastiek
- Donateur
- Contacteer:
Ik doe er niet flauw over, ging er meer om dat de persoon die de E-tron schampte doorreed. Zou ik dus nooit doen, te eerste ben je verzekerd, en ten 2de vind ik potje breken, potje betalen. Trouwens, ik moet er even goed voor werken als een ander. vind jouw opmerking dus ook onterecht.Portje schreef: 02 dec 2025 14:38 mja, als je een ev van €100.000 of meer onder je kont heb moet je niet flauw gaan doen over een paar duizentjes voor een lampje vervangen, kom op zeg..
Ik ben er zo tevreden over dat ik er nog een 2de E-tron een Q8 E-tron sportback heb gekocht begin dit jaar. Kan ik kiezen welke vandaag buiten mag.
Breek de dag, frees een lijntje.
- spinningwheels
- Contacteer:
Ik weet niet of ze er nog zijn. Deelbare ashoes. oude weg snijden . nieuwe eromheen en dichtritsen. KLAAAAR.Papaatje schreef: 02 dec 2025 13:35
In theorie kan ik praktisch alles
- hainjedaf
- Donateur
- Has thanked: 1 time
Oh die goedkope K dingen.... Binnen een ppaar jaar weer stuk en dan nieuwe homokineten nodig... kom je ook zo aan de 1100 euro.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
5 jaar oud, nog geen ton op de teller en het kost slechts nog maar 20.000- euro. 80.000 euro afschrijven, dan moet je inderdaad niet moeilijk doen over een paar lampjes.Portje schreef: 02 dec 2025 14:38 mja, als je een ev van €100.000 of meer onder je kont heb moet je niet flauw gaan doen over een paar duizentjes voor een lampje vervangen, kom op zeg..
Dat weet ik niet, nooit gezien en nooit mee gewerkt.spinningwheels schreef: 02 dec 2025 22:47 Ik weet niet of ze er nog zijn. Deelbare ashoes. oude weg snijden . nieuwe eromheen en dichtritsen. KLAAAAR.
Tegenwoordig doen we het zo:
Er zijn daarvoor soepelere hoezen, maar een originele hoes kan ook. Deze eerst ff in een emmer heet water liggen, wordt die soepelerer.
Het werkt pneumatisch. Fluitje van een cent.
Vroeger sloegen we de homokineet van de as af. De hoes over de as en de homokineet terug. Heerlijk werk, alles zat onder het vet.
- Ballegooijen
- Donateur
- Contacteer:
Paar LEDstrips op de koplampen geplakt. Paar draadjes doorknippen en aan andere draadjes vastmaken en ik heb weer stadslicht!
Tevens als voordeel dat ik nu ook achterlichten aan heb als de dagrijverlichting brand.
Gisteren weer terug geweest naar de garage voor de APK en jawel: Goedgekeurd!! €1075,= bespaart
Tevens als voordeel dat ik nu ook achterlichten aan heb als de dagrijverlichting brand.
Gisteren weer terug geweest naar de garage voor de APK en jawel: Goedgekeurd!! €1075,= bespaart
- janplastiek
- Donateur
- Contacteer:
- spinningwheels
- Contacteer:
En niet te vel in het donker?
In theorie kan ik praktisch alles
- Ballegooijen
- Donateur
- Contacteer:
Nee, zeker niet. Als de led opstart knippert het licht van links naar rechts (telkens een ledje erbij) daarna brand hij een tel fel en gaat daarna in een soort dimstand.