Freesjes op gelijke diepte monteren; stelring?

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Freesjes op gelijke diepte monteren; stelring?

Bericht door Joost »

Hallo!

Hoe zorgen jullie ervoor dat een bepaald freesje steeds even ver in de spantang zit?
Zodat hij nooit je tafel raakt voor hij bij de eindschakelaar is en elk freesje dezelfde '0' heeft.

Ik zat zelf te denken aan van die plastic ringen:
Afbeelding

Afbeelding

Maar waar haal je die, hoe bevestig je ze en en blijven ze dan vast genoeg zitten?

Een alternatief zijn stelringen van metaal, met een klein schroefje/boutje er in.
Hoewel die niet echt gebalanceerd zijn.. maar ja, dat is een freesje zelf ook niet echt.
Afbeelding

Hoe lossen jullie dit op?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Freesjes op gelijke diepte monteren; stelring?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb eigenlijk geen idee, maar is het niet lastig als je een keer een veel langere of juist kortere frees nodig hebt?..

Beroepsmatig ben ik gewend aan het inmeten van frezen, zodat de besturing weet hoe lang ie is.. op die manier heb ik er geen omkijken meer naar..

(overigens: hier wordt ook al gebrainstormt over deze zaak )
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Freesjes op gelijke diepte monteren; stelring?

Bericht door Joost »

Die discussie gaat vooral over het op 'nul' zetten van de Z-as zelf, de spantang zegmaar.

Ik zoek een methode om een bepaald freesje altijd even ver in de spantang te steken. Waarschijnlijk met behulp van ringetjes dus ik heb daar een nieuw topic voor geopend.

Als er een langer of korter freesje nodig hebt zet je zo'n ringetje gewoon op een andere plek en voer in je in de software in in hoevere dit freesje afwijkt.
Arie Kabaalstra schreef:Beroepsmatig ben ik gewend aan het inmeten van frezen, zodat de besturing weet hoe lang ie is.. op die manier heb ik er geen omkijken meer naar..
Daar ontkom je toch niet aan, ik wil het echter maar 1 keer doen en niet elke keer als ik een freesje vervang.
Misschien werk je beroepsmatig wel met een toolchanger en zet je elk freesje vast in een spantang die je dan weer in kan klemmen. Dat is eigenlijk hetzelfde princiepe als ik wil, alleen dan proffesioneel.

Ik wil dus freesjes kunnen wisselen zonder steeds opnieuw op te hoeven meten hoe ver ik hem in de spantang heb geschoven.

Je hoeft dan alleen de Z-as zelf (spindelmotor) nog maar op 0 te zetten. Daarna kan je snel freesjes en boortjes uitwisselen zonder de boel overnieuw te hoeven calibreren.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Freesjes op gelijke diepte monteren; stelring?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Daar zit inderdaad wel wat in.. Ik heb de spindel van mijn freesmotor nagedraaid, en ik denk eraan om een "vaste aanslag" achterin de spindel te persen.. gewoon een vlak propje.. zodat de freesjes gewoon tegen de achterzijde aanliggen.. zo heb ik niet die ringen om de frees heen, ( 't kan nog wel eens in de weg zitten bij dieper werk.. , ik denk dan even aan het werk wat ik wil gaan doen.. )
Plaats reactie