USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door lelieveld »

Mooi hans Complimenten
Ik heb op mijn BF30 ook 4,5 NM motoren , wat oudere stappen motoren anno domino 1985 :mrgreen:
Ook op de Z-as , Maar dat is krap aan , die geleiding van de Z- as loopt niet altijd even soepel
ik moet er eigenlijk olie groeven in maken.
grt
Bert
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door veteq »

Valt toch wel mee hoe sterk ze zijn, als je overal spindels hebt met een spoed van 10mm..
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door H@ns »

@veteq
Een 3mm freesje knapt als een lucifers......... Dus kracht genoeg. :roll:

Het stallen van de X-as door resonatie was de beperkende factor.
Zoals je in het filmpje kunt zien wordt de X-as motor middels een riempje gekoppeld aan de spindel.
Dit zorgde al voor het minder snel stallen van de motor. (dempende werking)

Maar dat ik niet meer met de parameters zoals in Mach3 kon werken vond ik raar.
In mach3 kun je de pulsduur instellen, wat een positieve uitwerking had op de te behalen snelheid/acceleratie.
Ik was al van plan om de pulsduur instelbaar te maken, om dit te kunnen beinvloeden.

Maar nu Bert ons de mogelijkheid bied de interpolationTime aan te passen, is het probleem verdwenen.
Of verschoven naar een andere snelheid.
Bert heeft het in zijn releaseNotes over o.a. 4Nm motors, laat ik die nu net op de X-as gebruiken. 8)

@Bert
de Z-as loopt ook bij mij niet echt lekker. En nu met de kou al hellemaal niet.
En bij het aandraaien van de blokkering zie je kop vergaan. :cry:
Dus als ik em ombouw, verdient dit de nodige aandacht.
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door Niels »

Deze motoren zijn aardig pittig gezien de samenstelling spindels, gewicht en koppel.

Ik heb zelf 5mm spoed op alle assen en heb op de Z as 12 Nm , Y as 6 Nm en de Z as 12 Nm.
Met de X as spindels sleur ik bijna 200 kilo mee en op de Y en Z spindel 100 kilo zonder moeite met 4800 mm/min en een acceleratie van 300 mm/sec2

En een 10 mm frees breekt daar ook als een luciferhoutje :roll:
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door veteq »

ok, maar als je dus een versnelling hebt van 4000 ipv. 300 mm/sec2, dan heb je dus 13x sterkere stappenmotors nodig voor hetzelfde gewicht.
Laatst gewijzigd door Erik op 10 jan 2011 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door create »

Oke Heren,

En nu weer ontopic anders vervuild "review en testresultaten"

thanks

greetz Create
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door veteq »

sorry, on topic even gemist..
Arian
Berichten: 622
Lid geworden op: 18 nov 2007 17:48
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door Arian »

De nieuwen CPU 5a is nu lever baar.

Arian

http://www.edingcnc.com/index.php?pagina=producten
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door Fredsan »

ik heb m vandaag meteen besteld :)
Gebruikersavatar
xp7amrkr
Berichten: 203
Lid geworden op: 18 jan 2011 16:46
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door xp7amrkr »

Ik kon het ook niet laten, net de CPU5A4E Economy 4 assen met Ethernet besteld :oops:
Gebruikersavatar
nolfke
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 nov 2009 18:33
Locatie: Zulte
Contacteer:

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door nolfke »

Ik vraag me wel af wat de extra functionaliteit is van ethernetaansluiting, ik kan dan vanuit een andere ruimte via netwerk mijn CNC machine laten draaien. Maar wie spant het werkstuk in :?: ?
Met vriendelijke groeten,

Nolfke
Gebruikersavatar
xp7amrkr
Berichten: 203
Lid geworden op: 18 jan 2011 16:46
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door xp7amrkr »

Mijn idee is om de USBCNC board aan een router te koppelen, en mijn computer aan de router. Ik kan dus dan het programma starten en pauzeren met hardware matige knoppen op de machine zelf. Je bent dan niet genoodzaakt de computer naast de machine te hebben, of zelfs in dezelfde ruimte. Dat kan een voordeel zijn met betrekking tot stof en dergelijke.

Ik wil kijken of ik met mijn laptop draadloos verbinding kan maken met de router welke bij mijn machine komt te hangen, of ik op die manier de machine aan kan sturen. Ik heb al contact gehad met Bert of dit mogelijk was. Hij vertelde mij dat de ethernet aansluiting eigenlijk bedoeld is om met een crossed cable naar je computer te gaan. Technisch gezien zou het mogelijk zijn om er een router tussen te hangen en deze bedraad of draadloos te benaderen, maar zou voor een buffer-underrun kunnen zorgen waardoor de machine abrupt stopt.
roger de poger

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door roger de poger »

Het hangt ervan af of USBCNC gebruik maakt van TCP of UDP. Bij TCP weet je dat je pakketje vroeg of laat een keer aankomt. Bij UDP is dat niet zeker. Los daarvan blijft inderdaad de vraag WANNEER je pakketje aankomt. Underruns zijn dus zeker niet uitgesloten! Zelfs niet als je QOS (quality of service) zou gebruiken en USBCNC een hoge waarde toekent.
Zonder de exacte specs te kennen is mijn advies om idd een crosscable te gebruiken.
Ik zie wel voordelen van ethernet tov usb maar gezien de hoeveelheid data die er te pompen valt voor de gemiddelde gebruiker (CNC-machine) lijkt me dat een overbodige luxe. Misschien dat je er op meer-assige machines iets aan hebt. Geloof dat Bert ook zoiets schrijft op z'n site... ;)
Enfin, technisch kan het beslist zoals Bert terecht opmerkt.
En je stof-probleem zou ik bij de bron aanpakken...
MDF-stof wil je ook niet in je longen... !
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door Fredsan »

Zo juist m'n CPU5A 4 assen USB ontvangen. Ik heb bewust geen Ethernet gekozen, m'n computer komt vlak bij de machine te staan, USB is voor mij voldoende.

Ondertussen begonnen met wat testjes met de software, het viel me op dat er geen probing (X en Y) page in zit. Tot ik me bedacht dat ik dit in een ander subject al heb gezien op dit forum, en dat je dit onder de user settings kan zetten met wat macros'. Dit heb ik dus ingesteld, echter ik vind eigenlijk dat er gewoon standaard een probing page hoord te zitten in USBCNC zoals dat het geval is voor oa. homing, zeroing etc, en dat ik de user functies voor wat anders kan gebruiken.
Plaats reactie