Aluminium Portaalfrees (1000x700)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
xp7amrkr
Berichten: 203
Lid geworden op: 18 jan 2011 16:46
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Aluminium Portaalfrees (1000x700)

Bericht door xp7amrkr »

Roy 1.6 schreef:Goedkoop is Duurkoop!
Zal het nog eens herhalen, ik heb die 12 lineaire lagers GEKREGEN, gratis en voor niks...
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: Aluminium Portaalfrees (1000x700)

Bericht door Leo.D »

Ik heb dit onderwerp even snel doorgelezen en ben het eens met meerdere opmerkingen over de zwevende assen. Waar barcosmurf het heeft over een doorbuiging van minimaal 1mm zou ik er nog wel een schepje bovenop willen doen dat dit nog te optimistisch gedacht is. Ik veronderstel dat je voor de x-as de 20mm assen gebruikt. Deze moeten het gewicht van de spindel dragen inclusief de ophangconstructie en de y-as van16mm met aandrijving en de z-as met aandrijving. Tel behalve het het gewicht daar nog maar wat snijkrachten bij en momenten die door deze snijkrachten worden uitgeoefend...... Bereken de doorbuiging van de x-as en tel daar de boorbuiging van de y-as bij op. Kijk dan nog eens naar de hoekverdraaiing van de z-as als gevolg van de doorbuiging van de y-assen en dan zul je toch tot de conclusie moeten komen dat deze constructie niet hetgeen gaat brengen wat je uiteindelijk wilt.

Ik heb even ook gekeken op de site vermeld onder de foto's en ik zou zeggen, plaats hier gewoon het sommetje die je hebt gemaakt voor wat betreft de doorbuiging, want dat verwacht ik wel van een aspirant werktuigbouwkundig ingenieur en dan kunnen we je misschien wel verder helpen want fouten in aannames zijn heel gemakkelijk gemaakt.
Ik lees ook dat je gebruik maakt van solidworks. Met dit pakket kun je ook hele mooie plaatjes maken dus ik ben benieuwd hoe je gehele ontwerp eruit ziet, want misschien heb je wel een constructie waarin je een mooie oplossing hebt gevonden voor de poblemen die wij hier voorzien m.b.t. nauwkeurigheid en stabiliteit.

Groet, Leo
Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: Aluminium Portaalfrees (1000x700)

Bericht door Roetsj »

Leuke forum uitdaging! Ik zal even rekenen (=doorbuiging ondersteunde as) maar er zijn geen gegevens voor gehard staal. Geen probleem.
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Aluminium Portaalfrees (1000x700)

Bericht door Barcosmurf »

Ik gebruik die van staal E = 206.000 N/mm2
Ik kan wel een excel sheet voor enkelvoudige punt belasting met en zonder inklemming in het nederlands maken, maar ik dacht dat zoiets al in de knowledge base stond (zie het alleen niet staan).
EMC2 gebruiker
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aluminium Portaalfrees (1000x700)

Bericht door Arie Kabaalstra »

niet om wijsneuzerig te doen.. maar een E wordt aangeduid met N/mm^4.. en verder.. 't is een klein verschilletje.. maar op school heb ik geleerd dat staal een E heeft van 21*10^4.. dus 210000 N/mm^4
maar.. doorbuiging berekenen.. leuk... maar je wint er niets mee.. 't toont alleen maar aan waarom je geen zwevende assen wilt gebruiken al heb je ze gratis gekregen..
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Aluminium Portaalfrees (1000x700)

Bericht door Barcosmurf »

Elasticiteitsmodulus is bij mijn weten nog in N/mm^2 of in MPa/GPa als je voor mij een verwijzing hebt dat het in N/mm^4 is. 1 MPa staat voor 1 Newton per vierkante millimeter (N/mm^2)
Gewoon constructiestaal (Europa) is 210 GPa en voor RVS als 316 195 GPa en veel chinees metaal als Q235, Q345 etc is bij mijn weten 206 GPa.
De doorbuiging verandert er niet wezenlijk mee, dat deze nog steeds groot blijf ben ik mee eens.

Bijgaande excel sheet voor de knowlegde base zodat ieder kan berekenen
Staal rond volmateriaal.xls
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
EMC2 gebruiker
Gebruikersavatar
xp7amrkr
Berichten: 203
Lid geworden op: 18 jan 2011 16:46
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Aluminium Portaalfrees (1000x700)

Bericht door xp7amrkr »

Ik ga hier niet eens meer op in. Dit topic gestart jullie mijn bouw voortgang te laten zien, en niet voor commentaar over bepaalde mechanische aspecten. Als ik vragen heb, stel ik die.

Kritiek is altijd welkom, dat meen ik. Maar ik heb mijzelf al meerdere keren onderbouwd waarom ik deze machine met zwevende assen maak. Ik zie geen enkele noodzaak hier een berekening op los te laten, of überhaupt nog tijd aan te besteden. Verdere posts over deze assen zal ik dan ook compleet negeren.

Ik bouw deze machine op mijn manier. Dat dat niet de beste is, so be it. Dat het een slecht is, kom ik vanzelf achter. Ieder zijn eigen leerproces, en dit is de mijne.
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Aluminium Portaalfrees (1000x700)

Bericht door create »

Pak die rust xp7amrkr,

Het zijn goed bedoelde adviezen, moet wel toegeven dat er soms te snel word afgeweken van de topic waar mee is begonnen. Dat is soms lastig de een reageerd op de ander, nogmaals weet het zeker als goed bedoeld!

Als ik een nieuwe machine zou bouwen, bouw ik hem ook anders. Maar nog steeds frees ik met veel plezier met me machine (en nauwkeurig).

succes met je verdere ontwikkelingen

greetz Create
Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: Aluminium Portaalfrees (1000x700)

Bericht door Roetsj »

De berekening met spreadsheet is makkelijk zeg, super bedankt hiervoor. De ophangpunten aan beide as-einden mag je zonder problemen belasten op afschuiven en dan kies je best de berekening "losse opligging".

Edit: de berekening komt neer 150N belasting per stalen as en dan is de buigspanning nog net goed. De geleiding van de x-as van de portaalfrees buigt 1mm bij belasting van 300 N. Het is niet meer nodig, klopt dat?: Nou goed meer kan je er niet van maken als de berekeningen kloppen tenminste. Veel succes ermee.
Gebruikersavatar
xp7amrkr
Berichten: 203
Lid geworden op: 18 jan 2011 16:46
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Aluminium Portaalfrees (1000x700)

Bericht door xp7amrkr »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
luijt
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jul 2008 10:18
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Aluminium Portaalfrees (1000x700)

Bericht door luijt »

Na al die post over de geleidingen wat niet echt motiverend is wat ik me kan voorstellen nu eens wat anders.

Ik vindt het er strak uitzien ga zo door, ben wel benieuwd hoe deze gaat frezen.
Nog even afwachten lijkt me.

succes,

Luijt
Neem de dag zoals die is, morgen is er weer een nieuwe.
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: Aluminium Portaalfrees (1000x700)

Bericht door Leo.D »

@xp7amrkr

De opmerkingen over de geleidingen zijn i.i.g. vanaf mijn zijde als positief bedoeld en heb je het als onplezierig ervaren, beschouw het dan als een stukje leerproces dat er bij hoort.
Van de gehele bouw zul je wijzer worden ongeacht het eindresultaat en wat net zo belangrijk is de voldoening die het geeft om zelf iets te bedenken en te maken. Velen beginnen niet eens aan een dergelijk project!

Ik zou zeggen, het ziet er netjes uit, ga gewoon door met bouwen en blijf foto's plaatsen.

Groet, Leo
Gebruikersavatar
xp7amrkr
Berichten: 203
Lid geworden op: 18 jan 2011 16:46
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Aluminium Portaalfrees (1000x700)

Bericht door xp7amrkr »

Vandaag weer wat opgeschoten. Op het eerste oog niet veel, maar een hoop kleine dingetjes afgewerkt.

Afbeelding
Stalen binnen frame gecoat ontvangen, de stalen onderdelen op de machine zelf krijgen dezelfde kleur 8)

Afbeelding
Stalen blokken gedraaid welke ik in de poten geperst heb. Deze blokken zijn voorzien van M16 draad en zijn rondom vast gelast. (op de foto zijn ze nog niet gelast)

Afbeelding
De machine op zijn onderstel.

Afbeelding
De bevestiging maken voor de elektronica kast.

Afbeelding
Frame naar de coater gebracht. Zal voor het weekend zijn voorzien van een donker grijze coating.
roger de poger

Re: Aluminium Portaalfrees (1000x700)

Bericht door roger de poger »

Ondanks mijn eerdere gezever over ondersteunde rails...
Dit ziet er heel mooi uit!

Mijn complimenten ;-)
Plaats reactie