4 de as als y as

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
michelpet
Berichten: 258
Lid geworden op: 19 apr 2009 14:39
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

4 de as als y as

Bericht door michelpet »

ik zit met het volgende probleem .
me y as is net iets te klein voor me frees werk nu zat ik te denken is het niet mogeluk om met de rotatieschijf de y as te vervangen.
in mach 3 kan dat maar hoe zit dat met de code ik teken in cut2d en kan daar niks voor vinden .
wie weet er raad.

ff voor het id het zijn onderdelen voor een quadcopter op basis van 450 helicopter onderdelen.
het wittevlak is 13,5x30cm

Afbeelding
let niet op mijn taal ben woord blind.
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: 4 de as als y as

Bericht door Barcosmurf »

ehh Y-as?

Ik neem aan dat de 30 cm het probleem zijn.
In het CAM programma voor linker en rechter apart G-code maken met elk hun eigen nulpunt.
Dan kun je eerst de ene uitfrezen en dan opschuiven en nieuw nulpunt/touch off punt nemen of precies doorschuiven en dan de tweede.

In CAMBAM gebruik ik daarvoor G-codeorgine staat onder overige.

Wil
EMC2 gebruiker
michelpet
Berichten: 258
Lid geworden op: 19 apr 2009 14:39
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: 4 de as als y as

Bericht door michelpet »

de uitslag van me y as is 12,5cm en de ontwerpen zijn 13,5 cm dus zelfs als ik de tekening apart doe lut het ook niet maar als ik de rotatieschijf laat draaien in de plaats voor de y as dan zou het wel lukken.
maar zet ik de code om naar roteren.
let niet op mijn taal ben woord blind.
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: 4 de as als y as

Bericht door Barcosmurf »

Sorry, verkeerd begrepen was echt de Y-as en dan gaat het doorschuiven niet.
Ik dacht aan een frezen als optima BF20 toen ik de vraag en 30 cm zag, daar is vaak x-as geen 30 cm en de Y wel meer dan 13,5 cm.

Wil
Edit: in cambam zit edit/transform/rotate, maar hoe krijg je die aan de praat voor rotatie Z met de huidige versie in het verleden weleens gebruikt? 9.8i werkt, maar dan moet je nog steeds g-code in 2 delen maken en daar tussen de c-as 180 graden draaien die met center dan op bijv op x150 y50 van de tafel staat.
EMC2 gebruiker
Plaats reactie