MAHO SK 250 retrofit

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door veteq »

ok dan, het is jammer dat het zo ver weg is...en dan die belasting...
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

De foto's van de kast
4135 4136 4137
Zo als eerder geschreven hij is :mrgreen: GROOT :mrgreen: maar alles kan er in.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

Om dat de Slag van de Z-as is vergroot ontstond het probleem dat de de spindel van deze as te lang werd. Daarom is in de voet van de machine een gat gemaakt waar een buis in zit waar de spindel in weg zakt.
4138
Aan de onderkant is deze buis dicht gemaakt en er zit een slangkoppeling aan welke de buis leeg laat lopen als er olie in zit. In de voet van de machine komt koelvloeistof en deze wil je niet in de buis hebben dus deze komt deze "olie lek slang" boven het koelvloeistof niveau te zitten
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Damocles »

Heel mooi werk. Zeker ook die oplossing met de buis. De kast is inderdaad aan de grote kant maar het ziet er best nog aanvaarbaar uit denk ik als de tafel er op hangt en dergelijk!

Veel succes nog!
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

Wat ook nog een voordeel is van de slag constructie is dat olie op koelvloeistof blijft drijven gaat de spindel naar meneden dan drukt de olie eerst de koelvloeistof door de slang er uit en daana pas de olie :P

Vandaag de spindel voor de X-as gemaakt en de Y-as spindel op lengte gemaakt.
snader
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 jan 2010 21:30
Locatie: venlo-blerick

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door snader »

mooi project, ik heb ook nog zo'n formaat freesbankje staan die ik ooit wil ombouwen!
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door René »

Hallo Stephan,

Prachtige ombouw van jou machine en inderdaad de lange weg, ziet er erg solide en degelijk uit. Nog ff en je hebt er een echte productie machine staan. Wordt het ook een productie machine? over de uitvoering is goed nagedacht gezien het smeersysteem.
Hoe heb je die Z-as geleidingen uitgemeten en geboord? Ben hier erg nieuwsgierig naar omdat ik bij mezelf twijfel om de oude zwaluwstaart te laten staan of om ook deze te vervangen voor lineair geleidingen.
Mvg René
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

Het makkelijkste is om de bestaande zwaluwstaarten te behouden, alleen heb je dan dat je in verhouding tot een lineaire geleiding veel weerstand heb. Je bij een oude machine de slijtage van de geleiding nog niet is verholpen.

Volgens mij is de truc om voordat je de machine gaat demonteren je gaat bepalen wat jou "nieuwe" referentie vlakken worden. Dit moet een vlak of een baan zijn die niet op de geleiding zelf zit wand als je op dez oude geleiding een rails schroeft kan ja daar niet meer meten. Schroef desnoods een stuk materiaal aan de machine en schrijf op wat de afwijkingen waren voor demontage.

Bij mijn machine zitten aan de zijkanten van de kolom twee banen welke bedoelt waren voor de afslagen van de voeding, deze banen zijn geschraapt. Voordat ik deze kon gaan gebruiken als referentie vlak heb ik ze eerst gemeten en ze bleken volledig vlak te liggen aan de Z-as zwaluwstaart.

Voor de gaten boren meten aftekenen een center puntje er in slaan en gewoon met een handboor machine en door iemand anders laten kijken of je wel recht boord.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

De X-as zit er definitief op, Het was een stevige geweest klus maar dan heb je ook wat.
Eerst zijn er een lager- / moer-huisen gemaakt waar de X-as spindel lagering en moer in moeten, daarna zijn de linealen uitgeleind en zijn deze huisen gemonteerd. Daarna is de lengte van de spindel bepaald en is deze pas gemaakt op de lagering.
Onder de bovenste rails zit een geslepen strip gemonteerd welke verschuiven van deze rails moet voorkomen

4205
4206

Alles monteren en kijken of alles soepel beweegt met de hand 8), de slede beweegt over de hele slag met dezelfde weerstand dus is ie goed bevonden. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

Afgelopen weken ben ik bezig geweest met met het plaatsen van de kabel rupsen en daar gaat veel meer werk in zitten dan je verwacht. Ik wilde alles keurig vast gezet hebben met stalen beugels.

ook is de X-as gleiding er af geweest en voorzien van smeer leidingen
4293
Alles heb ik netjes gebeugeld en in de kabelrups in gevoerd.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4045
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Mcgyver »

Pfoe wat maak jij er een werk van zeg!

Erg profi en vooral erg mooi om te zien!

Chapeau ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

bedankt voor het compliment, het gaat op het moment niet heel erg snel kwa zicht werk. Maar met een paar beugeltjes en wat leidingen ben je zo weer een paar avonden verder. En mijn motto is toch wel we doen het goed of we doen het niet. Zet je de leidingen niet goed vast ben je veel sneller klaar kwa tijd, maar na een half jaartje is de slang kapot en kan je de hele machine demonteren en ben je 10 keer zo veel tijd kwijt.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

Voorzichtig ben ik begonnen met de eindschakelaars, in eerste instantie was het de bedoeling om hier proxen voor te gaan gebruiken maar ik kwam een paar profesionele eindschakelaars tegen. Mijn machine moet metalen gaan verspanen dus dit leek mij dit een betere keus. Het enige probleem is dat dit soort schakelaars robuust gebouwd zijn en dus aardig wat inbouw ruimte vragen. Het is de bedoeling dat elke eind schakelaar voor de min en de max schakelt en tevens word gebruikt als referentie schakelaar. De Y en de Z zijn makelijk te plaatsen de X word nog een uitdaging.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

Hier de beloofde foto van de eerste referentie en eindschakelaar.

4332
Plaats reactie