Zoveelste BF20 van Optimum

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

MRS
Contacteer:

Zoveelste BF20 van Optimum

Bericht door MRS »

Heren (en wellicht dames),

Ik ben me een het inlezen wat er op zou moeten.
Voor de X- , Y- en A-as denk ik aan de NEMA 23 2,5 Nm.
kogelomloopspindel: 16x4 mm. Tandenriem aandrijving met verhouding 2:1. De A-as wordt direct aangedreven.
Voor de Z- as de NEMA 34 6,5 Nm.
Kogelomloopspindel 25x5 mm. Tandriem aandrijving met verhouding 2:1
Dan 48 V voeding en 4 stuks MSD-50-5.6.
Daarbij dan nog een USBCNC kaart (twijfel nog tussen de "CPU5 - B" en de "CPU5A4 Economy 4 axes"

Door dit forum al wel beseffend dat de elektronica kopen het simpelste is. De boel (netjes) aansluiten en in een kast bouwen zie ik ook niet als een probleem.

De machine (goed) aanpassen is een nader verhaal. Moet ook nog centrale smering op, terwijl het al zo'n compact machientje is.

Wat de stappenmotoren aangaat, twijfel ik of de 2,5 Nm wel genoeg is voor de X en Y as.
Vooral het accelereren heb ik mijn twijfels bij. Een hele snelle ijlgang vind ik niet zo belangrijk, omdat het tafeltje ook niet zo groot is.

Marcel
Erik
Contacteer:

Re: Zoveelste BF20 van Optimum

Bericht door Erik »

Hoi,

Bijna dezelfde setup hier op een BF16. MSD drivers, 48V, 2,5Nm motoren (ook voor z-as), kogelomlopen 4mm pitch. Voor x-as en y-as een 1:1 tandriemoverbrenging en voor de z-as een 1:4 tandriemoverbrenging. X-as en y-as lopen vlekkeloos tot 600mm/min. Z-as weet ik niet uit mijn hoofd. MSD drivers zijn uitstekend.

A-as adviseer ik een wormwiel i.p.v. directe aandrijving.
Gr.

Erik
serum
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door serum »

Zou me totaal geen zorgen maken om de acceleratie, 2,5Nm motoren met 1:2 vertraging. Hiermee heb je geen gebrek aan koppel/acceleratie.

Ik gebruik zelf een cpu4 van usbcnc, en ben er erg goed over te spreken. de cpu5 heeft voor mij geen toegevoegde waarde. Ik heb een voor mij prettig werkende pendant op de cpu4 zitten en de snelheid die hij kan halen met de 75khz is een overkill voor de BF20. (of voor de steppers)

Als je de mogelijkheid hebt zou ik de Z-as wel vast zetten aan een muur oid. deze is nl niet al te stabiel bij een wat enthousiastere voorzet.

Wat is voor jouw de toegevoegde waarde van de centrale smering? wil je de machine voor productie inzetten?

Af fabriek zit er aardig wat slijpstof/gietzand in de machine. Als je de leibanen goed schoon hebt gemaakt (ik heb ze daarnaast nabewerkt) dan blijft de leibaanolie erg schoon. Toen ik dit nog niet had gedaan werd de olie vrij vlot zwart.
ger

Bericht door ger »

Bij twijfel, neem wat zwaarder , ik heb op mijn X2 ( die wat kleiner is dan de BF 20 ) 4 Nm steppers , en ben blij dat ik dat gedaan heb, het ding is bere sterk , en lekker vlot , nooit stappenverlies gehad.
In prijs scheelt het niet zo veel , en je koopt ze toch maar 1 keer als het goed is, zou zonde zijn als je ze te licht zou nemen en er problemen mee hebt ;-)
MRS
Contacteer:

Bericht door MRS »

@ erik
De A-as is een draaitafel van vertex die kantelbaar is.
Daar zit een wormwiel in 90:1

@rene

Centrale smering: omdat het kan. Over het algemeen smeert men te weinig. Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen.
Die nema 23 motoren passen veel beter dan de nema 34. je kan die nema 23 motoren op bijde assen er naast plaatsen wat het veel compacter maakt.
De machine staat goed vast op mijn werkbank. Er zal ook plaatwerk of lexaan omheen moeten om niet mijn zolder onder te kliederen.

De eerste reactie is dus dat het met de motoren/drivers moet kunnen.

@Ger

Direct aangedreven denk ik dat er zwaardere onder moeten. Maar 5 Nm (2:1 vertraging) moet voldoende zijn. Met een spoed van 4mm zouden ze dan geen moeite moeten hebben.

Bedankt zover.
Marcel
ger

Bericht door ger »

Ik denk voor je Z-as ook geen probleem, maar ik bedoelde meer dat je twijfelde of 2,5 Nm voor je x/y as voldoende is, ik denk het wel als je verhouding 2:1 maakt, maar bij stappenmotor.nl is er maar 5 euro verschil tussen 2,5 en 4 Nm , dus vandaar , bij twijfel .... ;-)
MRS
Contacteer:

Bericht door MRS »

Wat die prijs aan gaat helemaal mee eens. Daar hoef ik het niet voor te laten. Maar die maten hè. Nema 23 past zo veel mooier.

Marcel
MRS
Contacteer:

Bericht door MRS »

Nou, heb de hele bups besteld.
Motoren, drivers, spindels, voeding, sensoren, USBCNC en als uitdaging nog een pendant er bij.
Alles bij DamenCNC, dat gehop van leveranciers vind ik maar niks.
Damen vond dat het 4,5 Nm moest worden en 80V drivers.
Dat dus maar gedaan.

Nou de rest verzamelen en rustig aan de slag.
Wil de machiene volgend voorjaar af hebben.

Marcel
lelieveld
Contacteer:

Bericht door lelieveld »

ik een BF30 met Usbcnc 80 volt driver en voeding en heb er ook 4,5NM motoren opzitten en 12 Nm 6NM en 8Nm geprobeerd
4.5 nm presteerde het beste dus dat klopt wel met Damen zijn ervaring
de stroom staat op c.a 3 amp dus niet vol open
nou jij zit nu elke dag naar buiten te kijken
Te wachten
grt
Bert
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
MRS
Contacteer:

Bericht door MRS »

Dat niet. Ik vind dat ik best een leuke vrouw heb. :lol:
MRS
Contacteer:

Bericht door MRS »

Omdat het allemaal voor zo'n BF 20 al uitgedacht is, en ik niet nog eens het wiel wil uitvinden, hoop ik dat iemand tekeningen heeft van de ombouw.

Marcel
lelieveld
Contacteer:

Bericht door lelieveld »

volgens mij heeft damencnc dat allemaal op tekening
grt
Bert
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
MRS
Contacteer:

Bericht door MRS »

Dat is dan weer handig van me om het niet te vragen.
Ga ik alsnog maar even doen.

Thanks Bert.

Marcel
didado
Contacteer:

Bericht door didado »

Voor je centrale smering hier inspiratie hoe ik dat voor mijn BF30 heb gedaan.
Plaats reactie