Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
xp7amrkr
Berichten: 203
Lid geworden op: 18 jan 2011 16:46
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door xp7amrkr »

coremans schreef:Heb je een leuk webshopje voor me?
Ik heb ze destijds bij Bernard Sanders gehaald, http://www.sanders.fm.
Lude schreef:Je hebt ook twee van die lagers met de ruggen tegen elkaar in één behuizing, voorgespannen en al. Dan ben je met één lager klaar.
Dan moet je dat lager vast klemmen zodat deze niet kan bewegen. Ik heb gewoon twee enkele hoek contactlagers met een stuk aluminium ertussen tegen elkaar geklemd.
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door Michel »

Even een kleine opmerking de dikte van de spindel ,zeker bij grotere overspanningen, is ook bij een roterende
moer van belang.
Vergeet niet dat je de verspaningskrachten(eigenlijk zet de moer zich af tegen het frame) wel moet overbrengen via de spindel op het frame,dus is er ook sprake van een knik belasting.

Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
roger de poger

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door roger de poger »

@Michel: als de hele moerconstructie vast zit aan de brug, en die loopt via een rails parallel aan de spindel, dan trek je m.i. niet aan de spindel. Mits netjes uitgelijnd dan geen knikbelasting.

Voor wat betreft de doorbuiging 16 vs 25: goed mogelijk dat ik het mis had. ken de getallen niet. had beter m'n mond daarover kunnen houden ;)
evengoed bedankt Roy.
Gebruikersavatar
Roy 1.6
Berichten: 369
Lid geworden op: 07 mar 2010 21:04

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door Roy 1.6 »

Ach zo vult iedereen elkaar weer aan ;-)

Als de spillen netjes uitgelijnd zijn en beide zijden zitten vast dan gaat het nergens heen qua knikbelasting. Tenminste voor zover ik het simuleren kan.
Gebruikersavatar
coremans
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jun 2009 14:22
Locatie: Oostenrijk- Tirol

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door coremans »

Ben ik weer,

Ik ga een leesvoer hebben komende week (tijdens mn werk :-) ).

Bedankt voor de tip om de uiteindes van de spindel te laten afdraaien. Ik zit eraan te denken om ze niet te laten afdraaien. Als ik me het zo voorstel (in mn hoofd),dan worden de spindels aan beide uiteinden geklemd en draaien niet rond, dus of ze nou afgedraaid zijn of niet , ik kan ze ook inklemmen op het schroefdraad neem ik aan.

16 of 25 diameter, beter is dus de 25, maar de 16 zou aanvaardbaar zijn. Aangezien het voor hobby is en aanvaardbaar genoeg is voor mij, wordt het waarschijnlijk de 16mm versie .
Tenzij de persoon zich meld die "25 diameter van 2 meter lang" te koop zich meld in dit draadje, want ik kan niets vinden in het tekoop forum.
iemand op dit forum had laatst 25mm te koop in een lengte van ruim twee meter. Kan een mooi begin zijn voor je...
De spoed , ik neem aan dat 5 mm spoed ok is voor mijn toepassing?

Nog eventjess de vragen gequot van mn vorig berichtje:
Deze moeren:
Afbeelding
Afbeelding voor de 16 mm diameter spindel heeft de moer een diameter van 28 mm , zou ik daar rechstreeks een kogellager op kunnen zetten, of moet ik nog een flans voor kopen/maken zoals op dit plaatje?
Afbeelding

Wat is de juiste duitse benaming voor dubbele hoekcontact lager?, is dat "Schrägkugellager 2-reihig".

Thanks,
Cor

PS : ik hou me natuurlijk aanbevolen voor meer interesante links :-)

Kans is groot dat ik hier over een paar weken een draaibank heb staan, zit op een prijs te wachten van transport van NL naar oostenrijk..... en dan maar oefenen.

Voor de aluminium onderdelen die ik dan ga proberen te draaien , welk soort aluminium moet ik hebben?

thanks,
Cor
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door serum »

Ik vind persoonlijk dat aw2011 (28st) of 6060/61 7075T6 fijn draaien. of 51st met een T soort krijg je meestal mooie kleine spanen, ipv lange draden. (niet gezegd dat de finish dan minder mooi is, maar je moet wat alerter zijn met lange spanen, deze beschadigen je werkstuk of gaan hinderlijk mee slingeren)

Helpt wel mee dat ik beitels heb met wisselplaatjes voor aluminium. hiermee heb je in het meest ongeschikte alu nog een fraaie finish. Afsteken gaat het fijnst met een HSS afsteekbeitel. Heb nog geen fijne afsteekbeitel met wisselplaatjes voor aluminium gevonden.

Draaien is leuk om te doen. Werkt bijna therapeutisch.. Koop ook meteen een klok (pupitaster met magneetstatief) om de boel uit te klokken voor als je lagergaten wil maken, en een kunststof hamer.

Chronos in Engeland, daar kan je goed(koop) wisselschuitjes/beitelsets kopen. Een stuk voordeliger dan Buitelaar en bijzonder schappelijke verzendkosten tot 30 kg. (ook een handig adres voor machineklemmen etc)
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door clements »

misschien nog wat extra leesvoer:
http://www.bell-everman.com/servobelt.html

vind ik, op papier, er erg mooi uitzien.
ASS-U-ME
roger de poger

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door roger de poger »

iemand op dit forum had laatst 25mm te koop in een lengte van ruim twee meter. Kan een mooi begin zijn voor je...
Heb ook effe gezocht maar kan het niet meer vinden. Misschien reeds verkocht?
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door lelieveld »

Dat was Willy Wortel
Die had de verkeerde besteld bij stappenmotor.nl , misschien heeft hij ze nog
Ik had hem geadviseerd om ze bij stappenmotor.nl in te ruilen op de nieuwe spindels .
grt
Bert
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
coremans
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jun 2009 14:22
Locatie: Oostenrijk- Tirol

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door coremans »

@ Serum: bedankt voor de tips. Hier in oostenrijk schijnt het vrij moeilijk te zijn om aan aluminium te komen , ik snap niet goed waaarom eigenlijk. Ik ga nog eens verder informeren waar ik er hier gemakelijk aan kan komen , kan nu iniedergeval de mensen met wat termen om hun oren slaan :-)

@ Lelieveld: zojuist willywortel een PB gestuurd.

@Clements: zoveel verschillende mogelijkheden, maar ja , wat zeggen ze ook alweer , "er zijn meer wegen die naar Rome leiden"....


De kogel is bijna door de kerk, ik ga eerst een draaibank aanschaffen. Dan oefenen zodat ik nauwkeurig genoeg kan draaien en dan verder met de CNC-frees.

Zoals eerder gezegd, het is hier vrij moeilijk om aan aluminium te komen (behalve bouwmarkt spul), nu gaat mijn schoonvader zeer waarschijnlijk de draadbank meenemen (uit Belgie), en ik kan heel misschien via mn zwager wat aluminium regelen, die werkt in een machinebouw fabriek.

De vragen:
-Om te oefenen, wat zijn mooie afmetingen van materiaal (en soort) voor testjes e.d.
-voor de draaiende moer, Welk afmetingen aluminium moet ik proberen te regelen zodat ik het alvast hier heb liggen, voor als ik er eindelijk aan ga beginnen. Het gaat initieel om deze onderdelen:
4268
-OP het modelbouwforum al een draadje geopen ivm de aanschaf van een draaibank.
http://www.modelbouwforum.nl/forums/ver ... affen.html
Dit gaat zeer waarschijnlijk een chinese variant worden via de firma Buitelaar. Als iemand iets beters weet meer richting Oostenrijk voor aantrekkelijke prijzen hou ik me aanbevolen.


bedankt,
Cor
Gebruikersavatar
nolfke
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 nov 2009 18:33
Locatie: Zulte
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door nolfke »

Heb een Optimum 280x700vario aangeschaft en ben er tevreden over. Genoeg power om goed mee te verspanen en het gewicht is juist nog te doen om met 2 (beren zoals ik) te verzetten.
Enkel hoor ik de tandwielen voor de schoefdraad meer sederd ik een ander setje geplaatst heb.
Ik krijg ze niet meer zo soepel als bij aankoop.
Dit probleem valt weg als er motortjes op komen, dan wordt de langsvoeding niet meer door tandwielen geregeld maar rechtsreeks.
Met vriendelijke groeten,

Nolfke
Gebruikersavatar
coremans
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jun 2009 14:22
Locatie: Oostenrijk- Tirol

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door coremans »

@ Roy en Nolfke, zoveel keuze .... -( .... pffffff Heb naar verschillende bedrijven een email gestuurd wat eventueel transport naar oostenrijk kost .....

Ik heb al veel teveel leesvoer voor komende weken nu .....
Cior
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door Markus »

Deze ook gezien Cor ?

http://www.rc-machines.com/

Greezt,

Markus
Plaats reactie