Quadrail

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
nolfke
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 nov 2009 18:33
Locatie: Zulte
Contacteer:

Re: Quadrail

Bericht door nolfke »

Wedden dat het voor dwars door het werkstuk te kunnen boren/frezen is.
Met vriendelijke groeten,

Nolfke
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Quadrail

Bericht door lelieveld »

Wedden dat het voor dwars door het werkstuk te kunnen boren/frezen is.
Nofke
Gij mag niet meer mee doen
ge zeit n slimme Belg :lol:
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Quadrail

Bericht door clements »

Op zich niet zo gek nee, alleen vroeg ik me af of dat het hele werkstuk opgespannen wordt op een oplegvlak van 2x2mm.
Is niet zo heel veel, lijkt me. In een machine klem zitten soms ook hele kleine oplegvlakken, maar dan zit er nog een groot klem gedeelte die het werkstuk horizontaal klemt.
In de huidige opstelling is het werkstuk niet ondersteund in het midden. Ik weet niet of het dan gaat trillen/doorbuigen tijdens bewerken?
ASS-U-ME
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: Quadrail

Bericht door didado »

Ligt er toch maar net aan wat voor werkstuk je gaat bewerken. Zelfs met parallel onder een werkstuk in een machineklem is een groot werkstuk in het midden ook niet ondersteund. Zie het niet als een probleem.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Quadrail

Bericht door serum »

Bij een dergelijke opspanning/voorzet als uit dit filmpje begin ik ook te twijfelen.. de gebruikte klemmen zullen flink wat druk uit oefenen. alleen zijwaarts, niet neerwaarts. (mooi principe trouwens, dat trochoidal milling)



Ik maak meestal onderdelen waarvan ik het onderdeel/werkstuk zelf dmv schroeven op een aluminium 'moederplaat' zet. moederplaat eens in de zoveel tijd vervangen (wordt langzaamaan een gatenkaas)

veel werkstukken hebben een ander soort opspanning nodig. ik zie het voordeel wel in van deze quadrail.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Quadrail

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat 't prima werkt.. zoals eerder gezegd, ik had op mijn werk als gereedschapmaker ook een setje van deze rails, alleen dan een maatje of tig groter.. de sparing was daar 5 mm diep, en een centimetertje breed.. genoeg om stempelplaten van 600x400 mm mee in te spannen..

als je bang bent voor trillingen en doorbuigen in het midden, dan zet je daar gewoon wat "vijzeltjes"onder..

Ik had ook korte blokken, met de zelfde maten, dus meer een "Quadblock", die gebruikte ik voor de ondersteuning, en om ronde platen vast te zetten.. vrij van de tafel.. zodat ik daar ook van alles mee kon..

die "blocks" gebruikte ik bijvoorbeeld voor het boren van de bevestigingsgaten in snij-en dieptrekringen, en de ronde bevestigingsplaten voor bovenop stempels

de Kikkertjes an sich zijn al bijzonder veelzijdig om van alles en nog meer mee op te spannen.. en doordat je er een boutje in kan draaien, heb je geen "trapjes" nodig.. wel zo handig.
Plaats reactie