MAHO SK 250 retrofit

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Mcgyver »

cool 8)


waarom geen proximity switch?.. is toch iets nauwkeuriger als een mechanische switch :?:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

@ Mcgyver, Proxen heb ik niet gedaan omdat deze reageren op metalen en dat is nu net wat deze machine moet gaan bewerken dus dan kan ik problemen verwachten. Deze schakelaas zijn industrieele referentie schakelaars en hebben een herhaal nauwkeurigheid van 0.02mm dus ik verwacht geen problemen, met reproduceerbaarheid. En ook niet onbelangerijk ze waren voor weinig.
4336
Nog effen een vergroting kan je de schakelaar beter zien.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

De kabels naar de Y-as en naar de Z-as moeten ook netjes worden begeleid, Alle randen waar kabels kangs komen zijn met het handje afgerond. Het "gat" waar de kabels nu de machine in gaan zat vroeger de versnellings bak, Als de machine klaar is komt hier een nieuwe kap over
4333

De kabels gaan door de achter kant van de besturingskast door de machine en gaan daarna de kabelrubsen in. In deze besturingskast zitten allemaal PGwartels. Naar de Y-as gaat ook een afgeschermde multikabel welke net als op de Z-as naar een metalen verdeelkast gaat.
4334 (rechts boven zie je de reden waarom het nu langzamer gaat dan in het begin, 8) VW1302 '71)

Aan de achter kant van deze verdeelkast zit nog een klein doorverbind kastje waar in de kabel van de stappenmotor word door verbonden aan een stevige afgeschermde kabel.
4335

De ram in nog niet uit geleind dit wil ik gaan doen als ie elektrisch is aangesloten, de beugel waar de kastjes en de kabel geleider aan vast zitten is bevestigd met een bout ìn de beugel zit een slob gat, in de ram een schroefdraad.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

Ik heb een andere PC gekocht ( dell optiplex 2.8GHz) en de houten plaat met tyrap in de schakelkast gehangen, software geinstaleerd de driver aan gesloten en het beeldscherm tijdelijk bevestigd.
:mrgreen: En toen heb ik de machine voor het eerst verwelkomt in het cnc-tijdperk :mrgreen: .
Alle assen bewegen zonder problemen binnen kort gaat het bed er op en kan ik de Ram uitlijnen. Daarna is het de bedoeling om de eindschakelaars te bedraden en deze draden tot in de kast te brengen. X Y- as Fmax 2000 Z-as Fmax 1000.

Wat een feest dat ie eindelijk heeft bewogen.

Het plan is als volgt: eerst alles geometrich voor elkaar , daarna de frees spindel werkend krijgen, daarna de elektra definitief aanleggen.
gixxer-harry
Berichten: 135
Lid geworden op: 31 mei 2010 17:14

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door gixxer-harry »

Mooi hoor
Kan me wel voorstellen dat je er heel blij mee bent na al dat werk
Ga zo door
En hou ons vooral op de hoogte (met veel plaatjes lol)
Het is algemeen bekend dat ik heel vaak fouten maak
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

Vandaag de machine voor het eerst gebruikt als plotter. Nog nooit eerder zo'n stabiel tekenmachine gezien :lol: . Alle assen zijn uitgeleind en met een stuk tape een merkstift aan de kop vast gezet, een A3tje op het bed vast gezet en voor de eerste keer op cyclestart gedrukt 8).
gixxer-harry
Berichten: 135
Lid geworden op: 31 mei 2010 17:14

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door gixxer-harry »

Je hebt toch wel een videotje gemaakt?
Ik volg dit al vanaf het begin en vind dat je goed werk doet (voor zo ver ik het kan beoordelen)

Ga zo door en vergeet niet veel foto's of video's te plaatsen lol

Als ik toch eens rijk was en de ruimte had mmmmmmmmm.......meimer
Het is algemeen bekend dat ik heel vaak fouten maak
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

Het is even rustig geweest maar niet helemmals stil. In de tussen tijd is er veel gebeurt namelijk de :mrgreen:
geboorte van een Dochter, ze heet Roos :mrgreen: En de restoratie van mijn Kever uit '71deze staat nu bij de spuiterij.

In die drukke tijd af en toe tussen het luier verschonen door een paar onderdelen gemaakt en wijzigingen door vevoerd.
De frees motor is vervangen door een 1,5 Kw exemplaar, was 0,75Kw. De frees spindel is inmiddels een SK40 en de steun waar de motor op komt te staan is klaar. Zo als gewoonlijk past niks op elkaar dus zijn er een aantal verloop en vulringen gemaakt. De motor heeft een as van rond 24mm en de koppeling die er op moet rond 20 de koppeling moet ook nog eens 40 mm verder naar voren om dat deze onders niet in het tegenstuk past. In dit verloopstuk zitten twee spiebanen en inwendige en een uitwendig, de inwendige heb ik op de draaibank gemaakt door met een beitel te steken ( dit viel even tegen maar de spiebaan zit er in). foto's volgen.
Gebruikersavatar
yoyo
Donateur
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 jul 2007 01:56
Locatie: twente
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door yoyo »

gefeliciteerd met Roos (prachtige naam trouwens)
en mooi dat je verder gaat met je hobbies, ik ken genoeg mensen die dan hun motor of restauratie project aan de wilgen hangen
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

Gisteravond voor het eerst geprobeerd wat te frezen. Ik had een 6mm 4snijder en een stuk staal genomen voor de proef.

eerst het werkstuk vlakken 1,5mm diep en 50% van de frees diameter S1500 F200 en dit ging heel goed, Daarna een kamertje frezen 25x25 en 10 diep S1500 F200 30% frees diameter. Ook dit ging zonder problemen, Daarna de kamer nog even nafrezen, ik was aleen vergeten om een frees radius op te geven dus de frees dook er stevig in. 5mm diep en 50% van de frees, even schrikken :shock: maar alles bleef heel :mrgreen: en de maatvoering is ook nog goed.
Gebruikersavatar
yoyo
Donateur
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 jul 2007 01:56
Locatie: twente
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door yoyo »

Fijn dat je de draad hier nog steeds onderhoud.
Zou je nog een samenvatting kunnen maken met welke stuurmotoren, drivers, geleiders, freesmotor enzo je hebt gebruikt ?
Liefst met merk en type erbij, en specs als het kan.

Complimenten dat je dit megaproject hebt volbracht tot het einde, dat zie je niet veel.

Voor de liefhebbers weet ik nog een identieke basis te staan om om te bouwen tot cnc
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

Tot het einde heb gebracht :shock: ?? ik ben er nog lang niet, de machine beweegt alleen maar. wat nog moet gebeuren is eindschakelaars aansluiten, smeersijsteem aansluiten geleiding beschermers maken, zwaardere voeding voor drivers, elektra kast goed bedraden, gereedschapwisselaar, 4de as, enz enz. de machine kan nu enkel beginnen met z;n eigen onderdelen te maken en dat scheelt heel veel tijd :P .
Gebruikersavatar
yoyo
Donateur
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 jul 2007 01:56
Locatie: twente
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door yoyo »

mmm, machines die zich zelf bouwen, jaja

en ook nog een gereedschapswisselaar en 4e as, toemaar ;)

ik hoor het al , "the saga continues ..."

Ik zou het wel erg leuk vinden af en toe een update hier te zien.
bedankt voor de info tot nu toe in ieder geval.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

Machines moeten zich zelf toch gaan "afbouwen" .
Hier zijn de belaafde foto's
een close up an de frees spindel, deze spindel is van een deckel FP4A geweest. Deze spindel is ietwat lang maar de spindel neus steekt niet onder de onderkant van de ram uit dus geen problemem. In de klem een eerste frees test.
4734

de frees motor 1,5 Kw, je ziet ook een prox om de rpm van de frees te kunnen meten.
4735

Totaal plaatje, de haakts overbrenging is 1op 1, motor gekoppeld met een flexibele kopeling van rond 65mm.
4736
Plaats reactie