ALU Frezen met houtbewerkingsgereedschap

Moderator: Moderators

hendrikpv40
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 apr 2011 22:11

ALU Frezen met houtbewerkingsgereedschap

Bericht door hendrikpv40 »

Aloha,

Ik zou voor mijn motor-project een paar stukken uit Aluminium (plaat dikte 3mm) willen frezen.
Nu kan ik op het werk een CNC-machine voor houtbewerking gebruiken...

Ik heb me laten vertellen dat een Widia-houtbewerkingsfrees (met vervangmesjes) hiervoor zou werken maar ik heb een paar vraagjes:
1 - Is dit wel een goed idee :p
2 - Welke freessnelheden/toerentallen gebruik ik best?
3 - Ga ik meteen 3mm diep of frees ik beter in stappen?
4 - Moet ik iets van koeling en/of smering gebruiken? En zoja, wat?
Een houtbewerkingsmachine is niet voorzien voor koeling en het lijkt me dus ook niet aangeraden om er zomaar water ofzo op te gaan spuiten...

Programmeren e.d. is geen probleem

Alvast bedankt voor jullie antwoorden

Hendrik
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ALU Frezen met houtbewerkingsgereedschap

Bericht door serum »

Ik zou persoonlijk even bij http://www.verspaningonline.eu een aluminium 2 snijder bestellen. Voeding en snelheden staan keurig in de tabel vermeld.

http://www.verspaningonline.eu/artikele ... ijdend.htm
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: ALU Frezen met houtbewerkingsgereedschap

Bericht door mark3 »

Om te smeren af en toe wat wd40 erop spuiten, hoeveelheid is sterk afhankelijk van de materiaalsoort.
Ik zou er wel een oude onderlegplaat onder leggen die je weg kan gooien na het frezen.

Mvg Mark
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ALU Frezen met houtbewerkingsgereedschap

Bericht door Arie Kabaalstra »

WD 40 werkt goed als koelsmeermiddel voor Alu, echter.. 't is behoorlijk aan de prijs..

zelf gebruik ik hiervoor lampenolie, veel goedkoper, en met het zelfde resultaat..
hendrikpv40
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 apr 2011 22:11

Re: ALU Frezen met houtbewerkingsgereedschap

Bericht door hendrikpv40 »

Alvast bedankt voor alle antwoorden.
Ik heb ondertussen al een testje hedaan met widia-frezen en WD40 en dat geeft wel een acceptabel resultaat.

Voor het "goede" stuk ga ik waarschijnlijk wel zo'n ijzerfreesje bestellen.

Het valt me trouwens op dat alle smeermiddelen ontvlambaar zijn, geeft dat nooit gevaarlijke situaties?

Ik zou mijn stuk op een houten plaat vastschroeven en dan zo frezen. (de CNC heeft geen klemmen maar een vacuumtafel)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ALU Frezen met houtbewerkingsgereedschap

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja, veel koelsmeermiddelen zijn, omdat ze moeten smeren, op Olie basis, of het zijn zelfs "rechtstreekse aardolie distilaten zoals Petroleum of parrafine.

Spiritus werd ook wel eens gebruikt, maar persoonlijk vind ik dat linke soep..

Roken bij een draaiende machine is met die dampen toch al veel ongezonder dan roken op zich... niet aan te raden dus... en .. open vuur, onafgeschermde electrische bedrading en dergelijke.. die wil je toch al niet hebben in je werkplaats..
Gebruikersavatar
Roy 1.6
Berichten: 369
Lid geworden op: 07 mar 2010 21:04

Re: ALU Frezen met houtbewerkingsgereedschap

Bericht door Roy 1.6 »

Openvuur is wel eens handig bij het harden van een stukje materiaal. Verder is koelemulsie gelukkig niet brandbaar, maar ik gebruikt ook geen nevelsmering. De dampen adem je allemaal in, dat is ook niet alles...
hendrikpv40
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 apr 2011 22:11

Re: ALU Frezen met houtbewerkingsgereedschap

Bericht door hendrikpv40 »

serum schreef:Ik zou persoonlijk even bij http://www.verspaningonline.eu een aluminium 2 snijder bestellen. Voeding en snelheden staan keurig in de tabel vermeld.

http://www.verspaningonline.eu/artikele ... ijdend.htm
Wat wil VHM zeggen bij deze frees?

Is dat de platte kant aan de basis van de frees?
Voor onze machine zou het namelijk veel beter zijn om een frees te hebben zonder vlak stuk want daar hebben we geen spangereedschap voor...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ALU Frezen met houtbewerkingsgereedschap

Bericht door Arie Kabaalstra »

VHM is een afkorting voor "vol hardmetaal" een frees die gemaakt is van massief hardmetaal ( WolfraamCarbide ), zeg maar "Widia" vergelijkbaar met de 't puntje van een steenboor.. dit materiaal is zeer fijnkorrelig van structuur, en veel harder dan "gewoon" HSS ( High speed steel) ook wel snelstaal genoemd.. HSS is in feite gehard gereedschapstaal ( Chroom-nikkel-mangaan, en soms ook Kobalt legering )

't platte kantje dat is een weldon-opname, in een weldon houder zit een boutje aan de zijkant, die je tegen het platte kantje schroeft om 't freesje te klemmen.. maar.. bijna elk freesje heeft zo'n plat kantje, en daar heb je geen last van in een spantang..

er zijn ook freesjes waarbij het platte kantje schuin is ingeslepen, dan heb je een zogenaamde "whistle-notch", vanwege de gelijkenis met een blokfluit.. , hierdoor kan de frees niet uit de houder getrokken worden bij zwaar werk.. maar die opname komt veel meer voor bij dikkere frezen, en frezen met wisselplaatjes.

Ongecoat VHM is geschikt voor Aluminium, omdat het zo glad is als een paling in een emmer snot :lol:
gecoate frezen zijn wat ruwer aan het oppervlak ( met name de goudkleurige coatings ) waardoor alu blijft kleven..
de donkergekleurde coatings bevatten zelf ook aluminium , en kleven daardoor ook als een pitbull aan je broekspijpen
hendrikpv40
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 apr 2011 22:11

Re: ALU Frezen met houtbewerkingsgereedschap

Bericht door hendrikpv40 »

Ik ben aan het rekenen en ik kom er niet uit...
Als ik een frees DIA 4mm reken en ik wil een snijsnelheid van 500 m/min kom ik uit op een toerental van bijna 40.000RPM
Lijkt me sterk...

Wat bedoelen ze trouwens juist met voorzet?
Nicky
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 jan 2010 20:09
Locatie: Nieuwegein

Re: ALU Frezen met houtbewerkingsgereedschap

Bericht door Nicky »

40000 tpm is goed hoor als je uitgaat van een frees Ø4 en een vc van 500m/min en de voorzet is de voeding. Dus stel een 2-snijder met 40000 tpm en een fz van 0,05(0,05mm per tand/per omwenteling) dan kom je uit op 40000 tpm x(fz 0,05x2). Dus een voeding van 4000mm/min.
hendrikpv40
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 apr 2011 22:11

Re: ALU Frezen met houtbewerkingsgereedschap

Bericht door hendrikpv40 »

Hmm onze machine gaat nooit 40.000 RPM halen...

Zonder koeling lijkt me dat trouwens geen strak plan :-)

Ik heb enkel smering (wd40 dus) die ik er tussendoor af en toe op spuit. (geen sproei-ding-installatie)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ALU Frezen met houtbewerkingsgereedschap

Bericht door Arie Kabaalstra »

wat de snijsnelheid betreft.. lager kan altijd.. je moet alleen je voeding erop aanpassen.. maar zolang de voeding per tand hetzelfde blijft.. is er niets aan de hand...

Ik frees zelf wel met freesjes van 0.4 mm.. en die 398000 toeren gaat mijn Kress ook nooit halen..dat houdt bij 32000 echt wel op.. maar dan draait 't freesje nog altijd een 40m/min.. kan ik mee leven..
hendrikpv40
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 apr 2011 22:11

Re: ALU Frezen met houtbewerkingsgereedschap

Bericht door hendrikpv40 »

Arie Kabaalstra schreef:wat de snijsnelheid betreft.. lager kan altijd.. je moet alleen je voeding erop aanpassen.. maar zolang de voeding per tand hetzelfde blijft.. is er niets aan de hand...

Ik frees zelf wel met freesjes van 0.4 mm.. en die 398000 toeren gaat mijn Kress ook nooit halen..dat houdt bij 32000 echt wel op.. maar dan draait 't freesje nog altijd een 40m/min.. kan ik mee leven..
En wat gebruik jij dan van koeling/smering?
Plaats reactie